اگر همکاری میان هند و چین تقویت شود، اهمیت راهبردی بندر چابهار ایران افزایش مییابد و مسیر تجاری جایگزینی برای انتقال کالاهای هندی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان فراهم میشود.
یازدهمین اجلاس گروه کاری مقامات عالیرتبه در امور دریای خزر با حضور نمایندگان ویژه پنج کشور ساحلی دریای خزر از روز جاری 24 شهریور در عشق آباد ترکمنستان آغاز به کار کرد.
ولادیمیر پوتین از توسعه «کریدور قطب شمال» خبر داده؛ مسیری ۲۴ ساعته که شمالگان، سیبری و خاور دور را به اقتصاد جهانی متصل میکند. در سایه بحرانهای دریایی، چین با راه ابریشم قطبی در حال تثبیت نقش خود است. کارشناسان میگویند ایران با تقویت کریدور شمال - جنوب میتواند حلقه اتصال سوئز و قطب شمال شود.
بر اساس گزارش رسانه انگلیسی نیروی دریایی چین با سرعت سرسامآوری به گسترش و تقویت نیروهایش ادامه میدهد و تحلیلگران آمریکایی این روند را حالا به عنوان یک تهدید تشدید شونده در نظر میگیرند.
پزشکیان افزود: با تلاشهای صورت گرفته بندر چابهار در اقیانوس هند به زودی به شبکه ریلی سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و تحول مهمی را در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد نمود. سرمایهگذاران میتوانند برای توسعه و نیز ایجاد مراکز لجستیک در این بندر از تسهیلات و تخفیفات مختلف استفاده کنند.
وزارت نفت پاکستان از امضای تفاهمنامه مشترک با ترکیه برای اکتشاف فراساحلی نفت و گاز خبر داد.
برنامه ساگارمالا، طرح بلندپروازانه دولت هند برای توسعه زیرساختهای بندری و لجستیک دریایی، با سرمایهگذاری ۸.۵ تریلیون روپیه تا سال ۲۰۳۵، به دنبال افزایش ظرفیت بنادر، کاهش هزینههای حملونقل، ایجاد ۱۰ میلیون شغل و تبدیل هند به یک هاب لجستیکی جهانی است.
این کانال روابط اقتصادی اروپا و چین را نزدیکتر خواهد نمود و مراوده بین دریای خزر و اقیانوس هند از طریق ایران افزایش خواهد یافت. با راه اندازی این کانال فلسفه ایجاد کریدور زنگزور کم رنگ خواهد شد و کریدور شرق به غرب از این مسیر با هزینه و زمان کمتر فعال خواهد شد. البته کشور ترکیه نیز به سبب کنترل بر تنگه بسفر درآمدهای مناسبی از راه اندازی این کانال کسب خواهد نمود.
استاندار گیلان از برگزاری اجلاس استانداران چهار کشور حوزه دریای خزر خبر داد.
ایران میتواند با از مبدأ چابهار یا جاسک، یک مسیر ترانزیتی و ارتباطی به سوی شمالغرب فعال کند. این مسیر با گذر از قلب استانهای ایران وارد منطقه زنگزور ارمنستان میشود، سپس به ایروان و از آنجا به گرجستان و دریای سیاه میرسد.