کد خبر: ۱۷۰۷۳
تعداد بازدید: ۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

انتظارات شرکت ملی نفتکش از دولت

مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران خواستار حمایت ویژه دولت یازدهم از شرکت‏های کشتیرانی به منظور کاهش هزینه‏های عملیاتی این بخش در شرایط تحریم شد. كاهش تعرفه‏های بندری و قیمت سوخت یكی از موارد مهمی‏است كه صفایی برآن تأكید کرده است.

علی اكبر صفایی در گفتگو با مانا ضمن اظهار امیدواری از توجه ویژه دولت یازدهم به بخش حمل و نقل دریایی كشور، در تشریح چالش‏های شركت‏های كشتیرانی بین‏المللی گفت: ركود در بازارهای جهانی از چالش‏های كشتیرانی‏های جهان است؛ به طوری كه بحران مالی 2012 - 2007 و مجموعه ای از مشكلات اقتصادی كه برای نخستین بار در سال 2005 پدیدار شد این بخش را با چالش‏های جدی مواجه كرده است.

وی با بیان اینكه «بحران اقتصادی كماكان ادامه دارد»، در توضیح مشخصه اصلی این بحران گفت: این بحران كه باعث كاهش میزان نقدینگی در نظام بانكی و اعتباری، كاهش رشد اقتصادی كشورهای توسعه یافته، ورشكستگی شركت‏های بزرگ و كاهش معاملات تجاری بین‏المللی شد، موجب كاهش میزان حمل و نقل دریایی نیز شده كه نتیجه آن ركود صنعت حمل و نقل دریایی در همه طیف‏های متنوع آن بوده است.

صفایی مازاد ظرفیت در ناوگان حمل و نقل بین‏المللی را از دیگر چالش‏های شركت‏های كشتیرانی دانست و گفت : این مازاد در پی افزایش سفارش‏های ساخت كشتی در سال‏های گذشته و به دلیل گسترش حمل و نقل دریایی، مناسب بودن قیمت كشتی‏ها، تسهیلات مناسب بانكی و بازار خوب اجاره كشتی‏ها اتفاق افتاد.

مدیرعامل شركت ملی نفتكش افزود: علیرغم اینكه در سال 2012 تقاضا برای جابجایی كالا، رشدی معادل 4 درصد را داشت؛ از طرفی دیگر، ظرفیت عرضه كشتی‏ها نیز رشدی معادل 10 درصد را در بر داشت، لذا پیش‏بینی می‏شود كه این مازاد ظرفیت كماكان برای سال‏های آینده تا سال 2017 ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر شرکت‏های کشتیرانی و حمل ونقل دریایی نفت کمترین نرخ اجاره خود را طی 10سال گذشته تجربه می‏کنند که حتی قادر به پوشاندن 50 درصد هزینه‏های عملیاتی روزانه نفتکش‏ها را ندارد.

صفایی افزایش قیمت سوخت را از دیگر چالش‏های شركت‏های كشتیرانی اعلام كرد و ادامه داد: قیمت سوخت ارتباط مستقیم با قیمت نفت خام دارد، چنانچه قیمت نفت 10 درصد افزایش پیدا كند هزینه عملیاتی حمل یك تن نفت خام 2.8درصد افزایش می‏یابد. لذا افزایش قیمت نفت خام باعث افزایش قیمت سوخت كشتی‏ها كه 60 درصد هزینه عملیاتی شركت‏های كشتیرانی را شامل می‏شود، شد.

مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران افزود: این عوامل موجب شد كه بسیاری از شركت‏های كوچك كشتیرانی ورشكست و شركت‏های بزرگ كشتیرانی مرتبا منفی بودن سود عملیاتی و كاهش درآمدها را گزارش كنند.

صفایی دزدان دریایی را یكی از چالش‏های اساسی پیش روی شركت‏های كشتیرانی عنوان كرد و ادامه داد: بر اساس گزارش‏های سازمان بین‏المللی دریانوردی، تنها در پنج ماه نخست سال 2011 مجموعا 211 مورد حمله به كشتی‏ها توسط دزدان دریایی انجام گرفت كه دزدان در 24 مورد آن موفق به ربودن كشتی‏ها شدند.

به گفته وی، این پدیده شوم باعث بكارگیری تمهیدات مورد نیاز شركت‏های كشتیرانی جهت كاهش خطر از جمله تغییر مسیر كشتی و به كارگیری گارد حفاظتی بر روی كشتی‏ها و پشتیبانی كشتی‏های نظامی شد كه تبعات آن باعث افزایش نرخ بیمه كشتی‏ها و متعاقبا افزایش هزینه‏های عملیاتی شد.

مدیرعامل شركت ملی نفتكش درباره كمبود نیروی كار در صنعت دریانوردی بعنوان یكی از چالش‏های شركت‏های كشتیرانی نیز گفت: در حال حاضر ناوگان بین‏المللی با كمبود 10000 نفر افسر كشتی مواجه است كه این تعداد تا سال 2015 به 27000 نفر خواهد رسید كه این كمبود نیروی كار بدلیل عدم تناسب تعلیم نیروی انسانی و تربیت نیروی كار دریانورد در مقایسه با رشد صنایع دریایی است.

وی به تحریم‏های بین المللی بعنوان یكی از چالش‏های مهم كشتیرانی‏های كشور پرداخت و ادامه داد: اعمال ناجوانمردانه تحریم‏ها علیه كشورمان باعث بروز مشكلاتی برای ادامه فعالیت‏های شركت‏های كشتیرانی در ایران شده است.

صفایی سپس به منظور رفع چالش‏های شركت‏های كشتیرانی مواردی را به دولتمردان پیشنهاد کرد كه از جمله آن حرکت بر مبنای برنامه و استراتژی تغییر، اتخاذ راهكارها و تمهیدات مورد نیاز به منظور كاهش اثر تحریم‏های بین‏المللی بر روی شركت‏های كشتیرانی با حضور صاحبنظران دریایی كشور است .

مدیرعامل شركت ملی نفتكش تشكیل كارگروه‏های تخصصی در سطح بالای دولت برای تصویب راهکارهای مقابله با تحریم‏های حمل‏ونقل و صنایع دریایی، تغییرات جدی در منابع در آمدی و بازار، تنوع سبد در آمدی شركتهای کشتیرانی، حضور مؤثر در زنجیره تأمین، حمایت از بخشهای خصوصی و کشتیرانی‏های کوچک از طریق اعطای وام‏های کم بهره برای سرمایه گذاری در خدمات جانبی مورد نیاز کشتی‏های بزرگ را از دیگر مواردی دانست كه می‏تواند به منظور رفع مشكلات این بخش مورد توجه دولتمردان كشور قرار گیرد.

صفایی همچنین لزوم همكاری بانك‏ها و حمایت بیشتر دولت با این بخش از صنعت جهت ارائه تسهیلات با سود کمتر و كاهش هزینه‏های مرتبط با كشتیرانی‏ها توسط ارگان‏های دولتی در بخش كاهش تعرفه‏های بندری و قیمت سوخت را مورد تاكید قرار داد.

مدیرعامل شركت ملی نفتكش با تأكید بر تقویت شركت‏های تعمیراتی داخلی جهت تعمیرات انواع كشتی، خواستار حمایت ویژه دولت یازدهم از شرکت‏های کشتیرانی و صنایع مربوطه به منظور کاهش هزینه‏های عملیاتی این بخش در شرایط تحریم شد.

صفایی تأكید كرد با توجه به ارزش استراتژیكی و دفاعی شركت‏های كشتیرانی داخلی برای كشورمان و نیازهای آتی كشور به این صنعت از قبیل تشكیل ناوگان منسجم جهت صادرات محصولات پتروشیمی- گازهای مایع نفتی LPG و گازهای مایع طبیعی LNG و نیز تأسیسات شناور LNG (FLNG) و موقعیت‏های موجود در بازار بین المللی صنعت حمل و نقل دریایی، شرایط حاضر از لحاظ پایین بودن قیمت جهت سفارش شناورهای جدید و توسعه ناوگان ملی بسیار مناسب ارزیابی می‏شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
0
0
  جناب آقای مهندس صفایی با سلام و عرض ارادت ضمن تشکر از کالبد شناسی مشکلات صنعت حمل و نقل که حاصل سالها کار و تلاش مخلصانه جنابعالی در ارتباط با کار بندر و دریا و همچنین ارائه راه حل ها و پیشنهاد ها به دولت محترم یازدهم است معروض میدارد واقعا" اگر برای شرکت های کشتیرانی چاره اندیشی نشود زیانهای حاصل از آن در آینده چالش های مهمتری را پیش رو خواهد گذارد. بنظر میرسد متخصصان ناگزیر خواهند بود جایگزینی برای سوخت فسیلی فراهم نمایند. ایکاش مدیران و مسئولین بنادر هم به مشکلات شرکتهای خصوصی نگاهی همانند جنابعالی داشته باشند. اخیرا" یکی از مسئولین بندر سعی در تقسیم در آمد شرکتها در اراضی پشتیبانی را دارد که در آن صورت کار شرکتهایی که به صورت B O T در اراضی پشتیبانی بندر کار میکنند ساخته خواهد شد که قطعا" حاصل آن عدم توسعه در ابعاد مختلف آن خواهد بود. با تشکر
بازنشسته پیش از بمیل کارفرما نفتکش
|
Russian Federation
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
0
0
  نظرات تخصصی مدیریت عامل نفتکش و کالبد شناسی مشکلات توسط ایشان و ارائه راه حل به دولتمردان در صورتی شایسته است که ایشان خود نیز اعتقاد کامل به سخنان گوهروارشان داشته باشند. ایشان از کمبود نیروی انسانی و متخصصین دریایی و نیاز به تعلیم و تربیت ایشان میدارند در حالیکه متخصص ترینها از همین شرکت و به میل کارفرما بازنشسته شده و یا میگردند و شخص ایشان که عالیمقام ترین و شخص اول شرکت ملی نفتکش ایران هستند بیتفاوت از آن میگذرند. بار مالی اینگونه عملکردها برای نفتکش چقدر تمام میشود؟ غرامت وارده فقط پرداخت میلیاردها تومان به شرکت نفت و یا استخدام اجنبی و پرداخت صدها هزار دلار حقوق در ماه نیست بلکه برای از دست دادن دهها متخصص وقرنها تجربه جمعی ایشان است و نشانگر قدر ناشناسی از متخصصین که تاثیر معکوس آن برای افراد مشغول بکار نیز جاودانه میماند و پیشکسوتان از دست رفته را آینه ای برای آینده خود میبینند. امید است علت بیگانگی عمل با سخن ایشان در حهت کسب بودجه بیشتر نباشد.
ارسال نظر