صنعتی كه نه تنها در كشورهای در حال توسعه بلكه در كشورهای پیشرفته مانند كره و اتحادیه اروپا از انواع عمدتا حمایتهای غیرمستقیم، به علت استراتژیك بودن و اسشتغالزایی آن، بهرهمند میشود.
گویا مالك جدید صدرا نه تنها قصد لغو قراردادهای جاری به علت زیانده بودن آنها را دارد، بلكه كلا این رشته از صنعت را سودده نمیداند و تعطیل كردن آن را از اولویتهای خود میداند.
سرمایهگذاریهای بیش از هزار میلیارد تومان (كه بیشتر آن با ارز 7 تومانی بوده است) و تجهیزات و امكاناتی كه فقط مخصوص این صنعت بوده و بكارگیری آنها برای تولیدات دیگری متصور نیست، آیا باید از بین برود؟
آیا طیف وسیع فارغالتحصیلان دانشگاهی از شهرهای مختلف كشور كه فقط برای كار در این صنعت تربیت شدهاند، چه سرنوشتی خواهند داشت؟
آیا در شرایطی كه صدها فروند شناور در اجاره شركتهای دولتی و نفتی برای امور مختلف در خلیج فارس است، نمیشود تأمین بخشی از آنها را جهت جلوگیری از تعطیلی صدرا به این شركت كه سابقه ساخت شناورها و سازههای دریایی پیچیدهتری را دارد، سفارش داد؟
آیا در شرایطی كه كشتی اقیانوسپیمای 113 هزار تنی افراماكس در بالاترین حد استانداردهای بینالمللی ساخته میشود، بعلت تحریم، در بوشهر معطل مانده و كسی به فكر نجات آن نیست؛ نباید به فكر تأمین منابع مالی برای تكمیل سایر شناورهای نیمهساخته بود؟ البته روابط سیاسی ایران و ونزوئلا موضوع دیگری از این قضیه است كه نیاز به تأمل بیشتری دارد.
آیا واقعا توطئهای در كار نیست؟ در شرایطی كه در جنوب خلیج فارس كشورهای منطقه همچون امارات، عمان، بحرین و ... در این مسیر سرمایهگذاریهای عظیمی میكنند و یكی از زمینههای رشد اقتصادی و اشتغالزایی آنهاست، آنگاه چگونه بخش خصوصی، در شمال خلیج فارس، تعطیلی این صنعت را هدفگذاری میكند؟
در این وضعیت، سؤالاتی جدی مطرح میشود:
- آیا سرنوشت این صنعت استراتژیك برای كل مملكت چه میشود؟
- تكلیف شركتی با قدمت نیم قرن و سرمایه گذاریهای منحصر بفردی كه صورت گرفته چه میشود؟
- نیروی انسانی و قشر محروم و خانوادههای آنها، در استانهای ساحلی جنوب و شمال كشور كه با احتساب پیمانكاران آنها به بیش از 10 هزار خانوار میرسند، به چه سرنوشتی دچار خواهند شد؟
- در این برهه از زمان، مسؤولین و وزرا در دولت جدید، چه نقشی میتوانند ایفا كنند؟
نكند نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشند.
دولت محترم تدبیر و امید و وزرای محترم صنعت، نفت، اقتصاد و ... قبل از دیر شدن، اقدامی بكنید.
نمایندگان محترم مجلس لطفا کاری بکنید.
شورایعالی صنایع دریایی میخواهد چه اقدام عاجلی بكند؟
صندوق توسعه و حمایت از صنایع دریایی چه میكند؟
انجمن مهندسی دریایی ایران چه رسالتی دارد؟
و...
آیا نام خلیج همیشه فارس را چگونه میتوان حفظ كرد و به آن افتخار كرد؟
قبل از آنكه دیر شود فكری بكنید.
با سلام سؤالی که شاید به ذهن همگان برسد: چرا مسئولین صدرا خود را مسئول به پاسخگویی نمیبینند؟؟؟ بی اعتنایی به افکار عمومی تا به کجا؟
با سلام، اصل مطلب که توسط دوست عزیزی ارسال شده است کاملا درست و دغدغه ایشان کاملا بجاست. سوالی که مطرح می باشد این است که چرا هیچیک از ارگانهاویا اشخاص مرتبط با صنایع دریائی در این رابطه موضع گیری نمی کنند؟ چرا سایت مارین نیوز که در رابطه با شرکت صدرا امید چابهار که تقریبا تعطیل شده بود گزارشی به شکل رپرتاژ آگهی تهیه و منتشر می کند!!؟ این چه توافق نانوشته ای بین جناحها و سلایق مختلف است که باعث می شود از کنار این تحولات عظیم در صدرا که به احتمال قریب به یقین باعث از هم پاشیدن آن یا حداقل رکود و توقف بیشتر فعالیتهای آن خواهد بود، به راحتی عبور کرده و لب به سخن نمی گشایند؟(لازم به توضیح است که وضعیت فعلی صدرا امید چابهار نیز که قبلا به آن اشاره شد مرهون واگذاری بدون مطالعه آن به یک بدهکار بانکی بود.) زمانی که سهام صدرا در بورس واگذار شد بیشتر روزنامه ها و اشخاص در باره آن قلم فرسائی کرده و آن را بزرگترین واگذاری عنوان کردند، حال چه شده که همگی ساکت و نظاره گر این جفای بزرگ در حق صدرا و صنعت کشتی سازی می باشند. آیا کسانی که جزء بدهکاران بانکی بوده و قبلا نیز سابقه خطا در مورد خرید شرکتهای دیگر را دارند(- هفته گذشته انتشار گزارشی در مورد سازمان توسعه راه های ایران نیز خبرساز بود. یکی از روزنامه ها هفته گذشته نوشت: بهمن ماه سال 89 بود که علی زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح حمید بهبهانی آخرین وزیر راه و ترابری به تخلفات صورت گرفته در فرآیند واگذاری شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن تراورس و سازمان توسعه راه های ایران اشاره و علامت سوال بزرگی را در افکار عمومی ایجاد کرد. با پیگیری در رسیدگی به حواشی واگذاری شرکت تراورس موضوع امیر منصور آریا افشا و به محاکم قضایی کشیده شد اما از آن زمان تا کنون چیزی از سرنوشت واگذاری "سازمان توسعه راه های ایران" در رسانه ها و محافل خبری منتشر نشد. پیگیری های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که قرارداد واگذاری سازمان توسعه راه های ایران بیش از شش ماه است که از سوی سازمان خصوصی سازی فسخ شده اما هنوز سکان مدیریتی این شرکت در دست شخصی به نام "ق.چ" خریدار سابق این نهاد است که طبق اسناد و شواهد موجود نامبرده در سایه بی توجهی مسئولان اصلی وزارت راه و شهرسازی، سازمان خصوصی سازی و دیگر نهادهای نظارتی مشغول فروش اموال این شرکت دولتی است. بر اساس این گزارش سازمان توسعه راه های ایران در سال 88 طبق سناریویی از پیش طراحی شده به خریدار نمایی به نام " ق. ج" فروخته شده که توسط حلقه وزارت راه "م. ی ، ش. الف و م. ر" هدایت می شد که همگی از معاونان وزیر وقت راه بودند و هم اکنون نیز به دلیل ارتباط با پرونده فساد بزرگ بانکی در بازداشت به سر می برند) و از نظر کاری نیز تنها در زمینه راه سازی و ابنیه سابقه دارند توانائی اداره صدرا و به انجام رساندن پروژه های جاری آن را دارند؟ و یا اصلا اراده ای و خواستی در این راه انجام آن دارند؟
همانگونه که مستحضرید و در رسانه ها ذکر شد ، قرارگاه خاتم الانبیاء بخش اعظم سهام ( 62 درصد ) شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) که در ماکیت این قرارگاه بود را به بخش خصوصی ( آبادراهان پارس ) واگذار نمود ، اینجانب با توجه به اشرافم به کارخانه بهشهر صدرا ( که البته بخش کوچکی از صدرا است ) در این دردنامه تلاش دارم تا توضیحاتی مختصر در خصوص عواقب واگذاری سهام این شرکت را برای صنعت دریا و نفت خزر و مردم تعدادی از شهرستان های مازندران و همچنین اثر آن بر مسئله رژیم حقوقی دریای خزر بیان نمایم . الف - شرکت صدرا (با تعریف محدوده ، ماموریت و شرح وظایف کنونی ) یک شرکت استراتژیک برای حمایت از منافع ملی و رژیم حقوقی دریای خزر است : الف – 1 – تقویت بنادر و ترانزیت کالا و فرآورده های نفتی سبک و سنگین در دریای خزر : در کارخانه دریای خزر (صدرای بهشهر ) با توجه به نزدیکی به بندر امیرآباد ، اسکله و تجهیزات لازم و مناسب جهت تخلیه کالاهای معمولی و قطعات با وزن بالا ( بالاتر از حدودا 90 تن تا 120 تن )که بندر امیرآباد قادر به تخلیه آن نیست ، تعبیه شده و در صورت اجرای طرح توسعه و راه اندازی مجدد جرثقیل 250 تنی برجی این کارخانه ، امکان تخلیه قطعات تا ظرفیت 250 تن نیز میسر می شود. این کارخانه یک سیستم ترمینال نفتی با اسکله و امکانات تخلیه مستقیم فرآورده های نفتی و تخلیه در 8 مخزن با ظرفیت هر کدام معادل (حدودا) 9 هزار متر مکعبی و در مجموع 64 هزار متر مکعب ایجاد کرده و توانایی ترانزیت فرآورده های نفتی در این شرکت در کنار شرکت پایانه های نفتی ایران در بندر نکا بوجود آمده است . الف – 2 – تحقق اکتشاف ، استخراج و انتقال نفت و گاز دریای خزر : کارخانه بهشهر که از سال 1367 فعالیت خود را در این شهرستان آغاز نمود محصولات استراتژیک نفتی متعددی دارد. تعدادی از این محصولات به شرح ذیل است : 1 – سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر ، 2 – سکوی حفاری جک آپ ایران خزر ، 3 – نفت کش 4800 تنی ایران نکا ، 4 – سه فروند کشتی لنگر انداز و پشتیبانی سکوهای نفتی اکثر این شناور ها در نوع خود در دریای خزر همتایی نداشته و آوردن این شناورها از رودخانه ولگا به دریای خزر امکان پذیر نیست . این شناورها به اندازه ای مهم هستند که هیچ کشور دیگری حاضر به ساخت این شناورها و قدرتمند کردن ایران در دریای خزر نیست . رودخانه ولگا در خاک روسیه نیز جهت عبور محدودیت هایی دارد که عملا ساخت چنین شناورهایی را خارج از دریای خزر و سپس انتقالش به این دریا غیر ممکن میسازد . این کارخانه در حال حاضر ماموریت رساندن سرویس های فنی به این شناور ها را دارد و تعمیر نگهداری آنها را بر اساس درخواست انجام میدهد و از عهده هیچ شرکت دیگری در ایران به دلیل نداشتن امکانات در ساحل خزر جز کارخانه بهشهر صدرا بر نمی آید . در حال حاضر شرکت نفت خزر تفاهم نامه ای با شرکت صدرا جهت ساخت دومین سکوی نیمه شناور دریای خزر امضا کرده است و همچنین شرکت نفت خزر درخواست یک فروند شناور FPSO دارد که هردوی این شناورها به دلیل بزرگی ابعاد ، فقط در کارخانه دریای خزر ( صدرای بهشهر ) قابلیت ساخت دارند ، زیرا در ایران و دریای خزر فقط شرکت صدرا دارای حوض خشک برای به آب اندازی شناورهای بزرگ است . همچنین جهت ساخت تجهیزات و امکانات استخراج و انتقال نیز تنها شرکت مجرب در منطقه خزر شرکت صدراست . الف – 3 – تقویت کشتیرانی در دریای خزر : کارخانه بهشهر صدرا از ابتدای تاسیس تا کنون پروژه های دریایی و نفت و گاز و فراساحلی منحصر به فردی را در کشور انجام داده است به همین دلیل این کارخانه پس از انجام این پروژه ها و رسوب دانش در بین نیروهای متخصصش ، توانمندی زیادی در طراحی و ساخت شناور های جدید بدون نیاز به گرفتن کمک از متخصصین کشورهای دیگر دارد . کارخانه دریای خزر امکانات مناسبی را در جهت تعمیرات ادواری و اضطراری شناورهای شرکت های کشتیرانی بزرگ داخلی و خارجی ایجاد کرده و در حال حاضر علاوه بر کشتی های ایرانی ، از کشورهای همسایه نیز مشتری دارد. تقویت این بخش ، باعث شده تا از وقوع مجدد حادثه دلخراشی که برای کشتی اکتشاف نفت پژواک به وجود آمد ، جلوگیری شود .و وجود کارخانه دریای خزر در این بخش نیز به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است .این کشتی بسیار مهم متاسفانه هم اکنون در ساحل میانکاله به گل نشسته است و با گذشت چند سال هنوز جایگزین آن فراهم نشده است . لازم به ذکر است در آن سال به دلیل نبودن شرایط جهت از آب گرفتن توسط شرکت صدرا ( محدودیت عمق آب که در حال حاضر این مشکل از بین رفته است ) مسئولین شرکت اکتشاف نفت مجبور شدند برای تعمیرات ادواری ، کشتی پژواک را به آذربایجان ببرند و متاسفانه در آنجا کشتی پژواک دچار آتش سوزی شد . ب – صنعت کشتی سازی و فراساحل در ایران هم می تواند سود آور باشد ب – 1 – همانگونه که سردار قاسمی زمانی که فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء بود در آذرماه سال 88 اعلام کرد ، صنعت کشتی سازی باید مورد حمایت قرار گیرد . هیچ سرمایه گذاری در این بخش نمی تواند توقع گرفتن سود بدون حمایت و سرمایه گذاری دولتی را داشته باشد . ب – 2 – صنعت کشتی سازی و فراساحل در تمام دنیا یک صنعت مونتاژ است ، به این معنی که تمامی مواد خام و تجهیزات از شرکتهای سازنده با صلاحیت خریداری شده و مونتاژ و نصب می شود و این در تمام دنیا مرسوم بوده و یک کارخانه کشتی سازی خود سازنده موتور ، پمپ ها و ماشین آلات نیست ، دلیل اصلی سودآور نبودن این پروژه ها در ایران این است که سازندگان تجهیزات ، مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت که مورد تائید اداره بنادر و دریانوردی ( صادرکننده گواهینامه شناورها ) باشد بندرت در کشور یافت می شود و باید این تجهیزات از خارج از کشور تامین شود که هم روی قیمت تمام شده شناور و هم روی زمان تحویل دهی با توجه به تشریفات گمرکی شدیدا اثر گذار بوده و میزان سود را کاهش میدهد . یعنی باز هم دولت باید بخش خصوصی را برای ایجاد صنایع جانبی کمک نماید. ب – 3 - با همه موارد فوق و بدون حمایتهای گفته شده ، قیمت تمام شده اکثر پروژه های انجام شده نوسازی کشتی و فراساحلی در این شرکت نشان دهنده این است که یا این پروژه ها با هزینه سر به سر و یا با درآمد پایین به اتمام رسیده است . بنابراین هیچ گاه این شرکت با ماموریت های استراتژیک ویژه اش برای بخش خصوصی جذابیتی نخواهد داشت، جز با تغییر این نگاه استراتژیک و تغییر ماموریت صدرا و زمینه فعالیت این شرکت و تعدیل نیروهای متخصص موجود ، که احتمالا سهامدار جدید در این راه قدم خواهد گذاشت و در نهایت نتیجه، آسیب جدی به صنعت نفت و دریایی کشور خواهد بود.گرچه توصیه ما این است که همچین سهامداری اصلا به صدرا نیاید که بخواهد به این موضوعات فکر کند ج - آسیب های اجتماعی درصورت تغییر ماموریت ، زمینه فعالیت و تعدیل در کارخانه دریای خزر ( صدرای بهشهر) ج – 1 – کارخانه دریای خزر در حال حاضر دارای 646 نفر پرسنل بوده که 340 نفر آنها از شهرستان بهشهر ،184 نفر آنها از شهرستان ساری ، 90 نفر آنها از شهرستان نکا ، 22 نفر از شهرستان قائم شهر و 10 نفر از شهرستان بابل می باشند . این آمار مربوط به پرسنلی است که مستقیما در استخدام این کارخانه می باشند و پیمانکاران و تامین کنندگان متعددی که مستقیم و غیر مستقیم به این شرکت خدمات رسانی می کنند در این آمار درنظر گرفته نشده است . ج – 2 – در صورت تعدیل نیروها که معمولا توسط بخش خصوصی بدلیل بالا بردن حاشیه سود انجام می گیرد ، طبیعتا افزایش بیکاری باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی در این شهرستان ها به خصوص شهرستان های بهشهر ، ساری و نکا ، با توجه به نرخ حاضر بیکاری خواهد شد . ج – 3 – نیروی متخصص و وفادار این کارخانه که در کنار متخصصین و مشاورین خارجی پروژه های قبل کارآزموده و مجرب شده اند و ( برخی از همکاران آنها با تخصص مشابه به شرکت های خارجی ملحق شده اند) در اصل سرمایه های این کارخانه و کشور هستند ، در صورت تعدیل و پراکنده شدن به سختی امکان جمع آوری و استفاده از آنها بدین شکل حاضر میسر خواهد بود. نتیجه : به نظر میرسد در این انتقال سهام این شرکت به شرکت آبادراهان با تخصص راه سازی به هیچ عنوان بحث درنظر گرفتن منافع ملی و آسیب های وارده به فرصت های شغلی موجود در شهر تهران و شهرستان های استان بوشهر ، مازندران ، هرمزگان ، آذربایجان غربی در نظر گرفته نشده است . اگر از نظرات مالکین جدید آگاه شوید کاملا میتوانید به این نتیجه برسید که خریدار نسبت به هیچ کدام از خصوصیات صدرا آگاهی نداشته و بدون کار کارشناسی نسبت به این خرید اقدام کرده است . با توجه به توضیحات مختصر داده شده از نمایندگان محترم مجلس، وزارت صنایع، انجمن و.. خواهشمند است به عنوان دلسوزان مردم ، هرآنچه تلاش مقدور است مبذول فرموده تا شاهد از بین رفتن این شرکت نباشیم و تلاش سالیان خادمین این مرز و بوم را به یکباره بر باد رفته نبینیم . و من الله توفیق کارشناس فعال دریایی در شمال
آفرین می گویم به تمامی آنهایی که مخالف ساخت کشتی هستند. آفرین بر همت بلندتان! بالاخره توانستید صنعت کشتی سازی را کلا از صحنه کشور پاک کنید. صدر امید چابهار که آنطوری ، قبل از آن هم اروندان. حال نوبت به صدرای خسته از همه جا رسیده است. هفته پیش هم دیدیم که ایزوایکو در حال واگذاری به بخش خصوصی است! آفرین بر شما که توانستید ریشه صنعت کشتی سازی را بسوزانید تا به درصد خود در سفارشهای ساخت و تعمیر خارجیتان برسید!
لطفا توجه بفرمایید که : واگذاری صدرا در 10 سال گذشته برای سومین بار رخ میدهد. اولین بار در سال 82 بود که این واگذاری، بزرگترین واگذاری بورس در زمان خود اعلام شد. شرکت سرمایهگذاری بانک ملی در سال82، 35 درصد از سهام شرکت صدرا -407میلیاردتومان- را خرید اما چرخ پروژههای صدرا به گونهای چرخید که در نهایت، سرمایهگذاری بانک ملی مجبور شد، پس از گذشت شش سال 51درصد از سهام این شرکت را به قیمت 76 میلیارد تومان به قرارگاه خاتمالانبیا به فروش برساند.
آقا ما كه فارغ تحصيل اين رشته هستيم و با هزار اميد اين رشته رو خونديم چرا بايد ببينيم كه فرصت هاي شغلي مون يكي پس از ديگري داره از بين ميره چه كسي پاسخگوي ما و زماني كه صرف كرديم ميشه؟؟ من از نمايندگان مجلس و وزراي محترم دولت تدبير و اميد ميخوام كه واقعا به طور جد اين موضوع رو دنبال كنند...
باسلام. بعضی از دوستان به فکر خودشان هستند وترس از بیکار شدن دارند .دوستان عزیز شرکت صدرا سهامدارانش را نابود کرد شما به فکر حقوقتان هستید این شرکت 137 میلیارد زیان چهار ساله را به بیش از 900میلیارد رسانده از چه چیزی دفاع می کنید به چه قیمتی حتما می خواهید زیان این شرکت بشود به اندازه زخایر بانک مرکزی چین
در حالی طی چند روز گذشته برخی گزارشها درباره واگذاری سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به یک پیمانکار بخش خصوصی منتشر شده که طبق آخرین اطلاعات دریافتی هنوز این انتقال سهام قطعی نشده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در هفته جاری براساس گزارشهای منتشر شده توافق شد تا 62 درصد از سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که هماکنون در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء (ص) قرار دارد به یک پیمانکار بخش خصوصی واگذار شود. این خبر در حالی منتشر میشود که صدرا به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در صنعت دریایی ایران طی چند سال گذشته با زیان انباشته سنگینی مواجه شده است. از سوی دیگر انتقال صدرا از بورس به فرابورس و غرق شدن جکت این شرکت در فاز 13 پارس جنوبی در سال گذشته از دیگر اتفاقاتی بوده که صدرا با آنها دست و پنجه نرم کرده است. پیش از آن نیز فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم در سال 1388 و بعد از خریداری بلوک 51 درصدی سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) عنوان کرده بود که صدرا از صنعت کشتیسازی به دلیل زیاندهی آن خارج خواهد شد. در همین حال مدیر روابط عمومی صدرا در گفتوگو با خبرنگار ایسنا درباره اخبار منتشر مبنی بر واگذاری سهام صدرا به یک شرکت بخش خصوصی گفت: توافقاتی صورت گرفته اما این توافقات قطعی نشده است و به طور طبیعی باید نقل و انتقال سهام شرکت از طریق سازمان بورس و بازار فرابورس انجام شود. محمدامین زارعی افزود: معامله سهام یک شرکت زمانی قطعی میشود که جزئیات و اطلاعات مربوط به معامله از طریق سازمان بورس اعلام شود. او با اشاره به اینکه شرکتها و گروههای مختلفی برای خرید سهام صدرا ابراز تمایل کردهاند، عنوان کرد: هنوز انتقال سهام صدرا قطعی نشده است و این نقل و انتقال از باید از کانال خودش نهایی شود. تحلیل دورنما - تاریخ : چهارشنبه 23 مرداد 1392
شرق: خبر غافلگيرکننده بود اما شواهد صحت آن يک به يک در حال روشن شدن است. قرارگاه «خاتم الانبيا» شرکت «صدرا» را که يکي از بزرگ ترين پيمانکاران دريايي کشور - هم در صنايع فراساحل و هم در صنعت کشتيراني است - را واگذار مي کند. اين خبر را يک سايت در روز 21 مرداد منتشر کرد. در خبر آمده بود که شرکت صدرا که شنيده مي شود مبلغي حدود هزارو400 ميلياردتومان بدهي به شبکه بانکي و پيمانکاران خود داشته، واگذار شده است. اين اتفاقات در حالي در صنعت نفت رخ مي دهد که زنگنه از روز شنبه با انتصاب هاي مهم، روند تغيير در صنعت را بدون کسري از ثانيه آغاز کرده است. پس از انتشار آن شايعه، موضوع به خبر بدل شد. ايسنا در خبري آورد که طي چند روز گذشته برخي گزارش ها درباره واگذاري حدود 62 درصد سهام شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) به يک پيمانکار بخش خصوصي منتشر شده، در حالي که طبق آخرين اطلاعات دريافتي، هنوز اين انتقال سهام قطعي نشده است. بنا بر گزارش «ايسنا»، گويا توافقاتي صورت گرفته بود اما اين توافقات قطعي نشده است و به طور طبيعي بايد نقل و انتقال سهام شرکت از طريق سازمان بورس و بازار فرابورس انجام شود. محمدامين زارعي افزود: معامله سهام يک شرکت، زماني قطعي مي شود که جزييات و اطلاعات مربوط به معامله از طريق سازمان بورس اعلام شود. او با اشاره به اينکه شرکت ها و گروه هاي مختلفي براي خريد سهام صدرا ابراز تمايل کرده اند، عنوان کرد: هنوز انتقال سهام صدرا قطعي نشده است و اين نقل وانتقال بايد از کانال خودش نهايي شود. اما اين خبر ديروز نهايي شد و مديرعامل سابق صدرا، مهدي اعتصام، جاي خود را به فرزاد اناري داد که توسط سهامدار تازه، تعيين شده بود. بنا بر گزارش مارين نيوز که سايتي مرجع در صنايع دريايي است«در پي واگذاري 62درصد سهام شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) به يک پيمانکار بخش خصوصي، مديرعامل اين شرکت مهم دريايي کشور تغيير کرد.» بنا بر اين خبر طي مراسمي در محل شرکت صدرا، فرزاد اناري جايگزين مهدي اعتصام، مديرعامل قبلي شرکت صدرا شده است. فرزاد اناري، مديرعامل جديد صدرا، خود عضو هيات مديره و معاون اجرايي شرکت آبادراهان پارس بوده و داراي مدرک کارشناسي ارشد عمران از دانشگاه کرمان است. شرکت آبادراهان پارس عمدتا در حوزه راه و ساختمانسازي فعاليت دارد و در فهرست پروژه هاي اين شرکت به جز برخي پروژه هاي منطقه عسلويه و پارس جنوبي که اين شرکت در بخش عمراني و خشکي (و نه فراساحل) فعاليت داشته، نامي از فعاليت هاي مرتبط با دريا ديده نمي شود. اين شرکت همچنين برخي پروژه هاي عمراني مانند ساخت مسجد، آشيانه هواپيما، ساختمانهاي اداري فرودگاه و... را در شارجه امارات در دست اجرا دارد. با واگذاري اکثريت سهام صدرا به اين پيمانکار عمراني، شايعاتي مبني بر تغيير گرايش و فعاليت هاي اين شرکت مهم عمراني از بخش دريا و فراساحل به حوزه راهسازي و عمران در ميان کارشناسان اين مجموعه و فعالان دريايي شکل گرفته و نگراني هايي را به وجود آورده است. اين در حالي است که «صدرا» به عنوان يکي از بزرگ ترين شرکت هاي فعال در صنعت دريايي ايران طي چند سال گذشته با زيان انباشته سنگيني مواجه شده است. از سوي ديگر انتقال صدرا از بورس به فرابورس و غرق شدن جکت اين شرکت در فاز 13 پارس جنوبي در سال گذشته از ديگر اتفاقاتي بوده که صدرا با آنها دست وپنجه نرم کرد. اين در حالي است که وزير قبلي نفت و فرمانده وقت قرارگاه سازندگي خاتم در سال 1388، بعد از خريداري بلوک 51درصدي سهام شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) در همان سال عنوان کرده بود که صدرا از صنعت کشتي سازي به دليل زياندهي آن خارج خواهد شد. هم اکنون صدرا يکي از بزرگ ترين پيمانکاران طرح هاي نفت و گاز ايران است که در طرح توسعه فازهاي 13و 22 تا 24 پارس جنوبي، طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي تاسيسات فراساحلي و خطوط لوله دريايي را برعهده دارد. واگذاري «صدرا» در 10سال گذشته براي سومين بار رخ مي دهد. اولين بار در سال 82 بود که بزرگ ترين واگذاري بورس در زمان خود بود. شرکت سرمايه گذاري بانک ملي در سال 82، 35درصد از سهام شرکت صدرا -407 ميلياردتومان- را خريد اما چرخ پروژه هاي صدرا به گونه اي چرخيد که در نهايت، سرمايه گذاري بانک ملي مجبور شد، پس از گذشت شش سال 51درصد از سهام اين شرکت را به قيمت 76 ميلياردتومان به قرارگاه خاتم الانبيا به فروش برساند. جليل خبره، مديرعامل پيشين شرکت صدرا که پس از 15سال مجبور به استعفا شد، معتقد بود پس از واگذاري سهام شرکت صدرا به بخش خصوصي گروه هاي بانفوذي مانع از واگذاري پروژه هاي پيمانکاري به اين شرکت مي شدند. خبره پيش از استعفاي خود از ائتلافي نام برده بود که درصدد بود سهام صدرا را يک چهارم زير قيمت بخرد. وي اعلام کرده بود که عده اي درصدد خريد سهام صدرا به مبلغ 300 ميلياردتومان بودند و حتي با من تماس گرفتند و توصيه کردند با سازمان گسترش و نوسازي مذاکره کنيم تا 35درصد سهام صدرا را خريداري کنند. اين در حالي بود که در دولت اول احمدي نژاد و به طور مشخص در زمان وزارت وزيري هامانه صدرا در ليست سياه وزارت نفت بود و به آن پروژه واگذار نمي شد تا آنکه از رقم بالغ بر 500 ميلياردتومان سال 82 به 76 ميلياردتومان سال 88 رسيد.
گروه بورس – حماسه یا حادثه «صدرا» در بورس تهران همیشه به یادماندنی است. «صدرا» شرکتی که است که چهار سال قبل با واگذاری به شرکت سرمایهگذاری بانک ملی، عنوان بزرگترین خصوصیسازی تاریخ اقتصادی را بهخود گرفت و اینک در آستانه برگزاری مجمع عمومی شرکت (ابتدای هفته آینده)، «چاوز» شریک راهبردی ایران در آمریکای جنوبی، میهمان «صدرا» است، تا قرارداد ساخت چهار فروند کشتی جدید نهایی شود. همه اینها دلایل مرور حماسه یا حادثه «صدرا» است. شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) با حدود ربع قرن فعالیت در زمینه پیمانکاری پروژههای تاسیسات دریایی، سکوهای نفتی و کشتیسازی در فروردین ماه 75 با تصویب مجمع فوقالعاده شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر ماهیت داد. اولین عرضه سهام صدرا در بورس در تاریخ 7/9/80 بود که هر سهم این شرکت در این روز به قیمت 2715ریال داد و ستد شد. در سال 1382 دولت تصمیم به واگذاری 35درصد از سهام این شرکت گرفت. در پی آن تعداد 176میلیون و 749هزار و 675سهم این شرکت با قیمت هر سهم 22632 ریال به ارزش 4117میلیارد و 82میلیون ریال توسط شرکت سرمایهگذاری بانک ملی خریداری شد. در آن هنگام، این واگذاری بزرگترین عرضه عمده تاریخ بورس و نیز بزرگترین خصوصیسازی در تاریخ اقتصاد ایران محسوب میشد. عرضه عمده سهام صدرا در شرایطی صورت پذیرفت که بورس، روزهای پررونق خود را پشت سر میگذاشت و قیمتها به اوج خود رسیده بودند. هجوم سهامدارن و تشکیل صفهای طویل خرید برای سهام صدرا از ترسیم آیندهای روشن در رابطه با وضعیت شرکت در اذهان سهامداران خبر میداد. سهام این شرکت، چهار ماه قبل از عرضه عمده و در تاریخ 10/6/82 با قیمت 47784 ریال بالاترین قیمت خود را به ثبت رسانده بود و در تاریخ 7/5/81 نیز با کسب 3/440درصد بازدهی، همه نگاهها را متوجه خود ساخته بود. یکی از دلایل کافی برای استقبال سهامداران از سهم صدرا، سود 100درصدی سال 82 در مقایسه با سال 81 بود. حضور فعال صدرا در پروژههای عظیم نفتی از جمله «پارس جنوبی»، اطمینان سهامداران را بیش از پیش به آینده این سهم افزایش داد. اما شیرینی این داستان ادامه نیافت و دیری نپایید که صدرا از اوج به نقطه شروع رسید و کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد تا آنجا که در تاریخ 7/3/86 سهام این شرکت در قیمت 1106ریال معامله شد. اگرچه امروز دیگر سهامداران این شرکت امید چندانی به بهبود وضعیت قیمت سهامشان ندارند و هر یک افت قیمت صدرا را متاثر از عاملی متفاوت میداند. برخی مدیریت شرکت صدرا و برخی نیز ترکیب هیاتمدیره آن، و برخی دیگر نحوه تعامل وزارت نفت و شرکتهای کارفرمایی را مسوول اصلی این ضرر و زیان میدانند. گروهی نیز بر این باورند که برخی از سرمایهگذاران عمده که به امید تصاحب کرسی هیاتمدیره، سهام صدرا را خریداری کرده بودند، پس از واگذاری عمده این سهام به «سرمایهگذاری بانک ملی» اقدام به فروش سهام خود کرده و از این طریق موجب کاهش قیمت این سهام شدند. عدهای نیز معتقدند حضور برخی چهرههای سیاسی در هیاتمدیره شرکت، فعالیت این شرکت را تحتشعاع فضای سیاسی حاکم قرار داده است. اما واقعیت این است که عوامل دیگری نیز در این میان بر روند کاهش قیمت این سهام تاثیر گذاشتند که از جمله میتوان به کاهش نرخ دلار به یورو و افزایش قیمت فولاد اشاره کرد که دلایل برخی تعدیلها در قراردادها بوده است. بعد از واگذاری شرکت به مجموعه سرمایهگذاری بانک ملی، سود خالص شرکت در سال 84 با 60درصد کاهش روبهرو شد. از سوی دیگر ارجاع پروژههای بزرگ از سوی کارفرمایان دولتی به پیمانکاران متعدد، بسیاری از پیشبینیهای صدرا را با عدم تحقق مواجه ساخت. این در حالی است که تا قبل از خصوصی شدن، صدرا این شرکت یکی از بزرگترین و موفقترین پیمانکاران پروژههای نفتی و دریایی بود که مقام نخست را در جذب پروژهها داشت، اما در یک مورد استثنایی دیگر، وزارت نفت دیگر صدرا را ندید و آن ابطال برنده شدن صدرا در مناقصه فاز 15 و 16 پارس جنوبی بود. در هر صورت در این فرآیند سهامداران بسیاری متضرر شدند. در شرایط حاضر که واگذاری شرکتهای دولتی و اجرای اصل 44 قانون اساسی جزو اولویتهای اقتصاد کشور اعلام شده است، از واگذاری سهام صدرا به بخشخصوصی، به عنوان «بدترین خصوصیسازی» یاد میشود. یکی از الزامات واگذاریها، شفافسازی شرکتها قبل از واگذاری و پشتیبانی آنها بعد از واگذاری است که گمانههای کارشناسی حکایت از نبود حمایتها بعد از واگذاری دارد. مدیران ارشد اقتصادی بورس همواره از معامله صدرا به عنوان یکی از شفافترین معاملات بورس یاد کرده و هر گونه تبانی برای خرید این سهام را رد میکنند. اما آنچه مسلم است اینکه، صدرا از تمهیدات دولتی بعد از واگذاری برخوردار نیست. البته از سوی دیگر مدیران صدرا کاهش قیمت سهام صدرا را تحت تاثیر کاهش قیمت کلی و افت شاخصهای بورس میدانند و امیدوارند با انجام قراردادهای در دست اجرا، قیمت سهام این شرکت بهبود یابد و امروز سهامداران بورس تهران از شرکتی که طی سه سال گذشته افزایش سرمایههایی بیش از سود تقسیمی، داده است و از طرفی ارزش سهام آن با کاهش فاحش روبهرو بوده و شرکت سرمایهگذاری بانک ملی به عنوان سهامدار عمده نیز از سهم شرکت در بازار حمایت نکرده است، انتظارات متفاوتی دارند. به نظر میرسد که کاهش ارزش سهام یک روی سکه است. آن روی سکه مربوط به محیطی است که صدرا در آن فعالیت میکند.حال با تمام این فراز و فرودها شرکت بار دیگر در آستانه برگزاری مجمع خود (شنبه هفته آینده) قرار دارد. فراتر از کاهش ارزش سهام و پایین بودن بازدهی این انتخاب سرمایهگذاری صدرا، پرسشها و ابهامات متعددی دارد که به نظر میرسد، مدیرعامل شرکت به عنوان «مخزنالاسرار» باید در این مقطع زمانی برای سهامداران تشریح کند. واقعیت این است که «جلیل خبره» مدیری که همیشه بیان میکند: «عمر مدیریتی من از سن فرزندم بیشتر است» و از ابتدا با این شرکت عظیم بورس تهران بوده است، استدلالها و دلایلی دارد که میتواند چرایی وقوع حادثه یا حماسه «صدرا» به عنوان بزرگترین خصوصیسازی بعد از انقلاب اسلامی را بشکافد. به نظر میرسد امروز خبره باید صحبت کند.
بايد قبول كنيم كه آقاي قباد چوبدار يك واسطه براي خريد شركتهاي بزرگ محسوب مي شود!!! ايشان سازمان توسعه راههاي ايران را با يك چهارم قيمت در سال 88 خريده، يك پروژه راه سازي به نام اين سازمان انجام نداده و اكنون توان پرداخت حقوق پرسنل اين سازمان را ندارد. ايشان كه نتوانسته سازمان 57 ميليارد توماني سازمان توسعه راههاي ايران را با اقساط 6 سال پرداخت كند و جز بدهكاران بانكي نيز محسوب مي شود چگونه توانسته سهام شركت صدرا را خريداري كند؟
بادا بادا مبارک بادا! صدرا فنا شد بابا! این ورش صدرا امید.... اونورش اروندان..... نوبت توم می رسه ایزوایکو ایزوایکو بادا بادا مبارک بادا! صدرا فنا شد بابا! کشتی سازی تعطیل سکو سازی تعطیل هر کسی کار بکنه از زندگانی تعطیل بدو برو تو کار دلالی کارگری یعنی حمالی بادا بادا مبارک بادا! صدرا فنا شد بابا!
امام علی در خطبه جهاد چنین می گوید : به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند. لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است. شگفتا شگفتا به خدا سوگند، اين واقعيّت قلب انسان را مىميراند و دچار غم و اندوه مىكند كه شاميان در باطل خود وحدت دارند، و شما در حق خود متفرّقيد. زشت باد روى شما و از اندوه رهايى نيابيد كه آماج تير بلا شديد. به شما حمله مى كنند، شما حمله نمى كنيد با شما مى جنگند، شما نمى جنگيد اين گونه معصيت خدا مى شود و شما رضايت مى دهيد وقتى در تابستان فرمان حركت به سوى دشمن مى دهم، مى گوييد هوا گرم است، مهلت ده تا سوز گرما بگذرد، و آنگاه كه در زمستان فرمان جنگ مىدهم، مىگوييد هوا خيلى سرد است بگذار سرما برود. همه اين بهانه ها براى فرار از سرما و گرما بود وقتى شما از گرما و سرما فرار مى كنيد، به خدا سوگند كه از شمشير بيشتر گريزانيد. اى مرد نمايان نامرد اى كودك صفتان بى خرد كه عقل هاى شما به عروسان پرده نشين شباهت دارد چقدر دوست داشتم كه شما را هرگز نمى ديدم و هرگز نمى شناختم....../ مدیران عزیز آیا اتفاق افتاده است برای نان شبتان بمانید که اگر اتفاق اتفاده باشد درک خواهید کرد!!! خبر دارید که کارمندان شرکت های کشتی سازی صدرا امید چابهار و اروندان اکنون چه شده اند ؟ حال طمع بر جان صدرای دیگر کرده اید !!!آیا فکر کرده اید دارید چه به روز جوانان این کشور می آورید ؟دیگر نگرانی از صنعت کشتی سازی فراتر رفته است ...... وقتی مقام معظم رهبری فرمودند: جهاد اقتصادی شما چه کردید؟ احتمالا تاب تحمل گرمای تابستان و سرمای زمستان را نداشتید ...مسئولین محترم صنایع دریایی ایران قبل از دیر شدن لطفاً کاری بکنید .
یک فعال کارگری در استان بوشهر گفت: کارگران شرکت صنعتی دریایی ایران به دلیل تاثیر شرایط اقتصادی بر فرآیند تولید، سه ماه حقوق معوقه طلبکارند. موسی میرجهانمردی با اعلام این مطلب یادآور شد: مالکیت صدرا اخیرا از قرارگاه خاتم الانبیا به یک شرکت دیگر واگذار شده است. سرپرست خانه کارگر بوشهر با بیان اینکه ۵۰۰ کارگر در بخش کشتی سازی مجموعه ایران صدرا فعالیت میکنند، گفت: انتظار میرود که مدیریت جدید نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقداماتی را انجام دهد. وی که با ایلنا گفتگو کرده، اظهار داشت: فعالیت کشتی سازی صدرا در نتیجه تحریمهای اقتصادی و رکود بازار به حالت نیمه تعطیل درآمده و بیشتر کارگران این کارخانه در محل کار خود سرگرداناند. شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که در سواحل استان بوشهر قرار دارد در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و سکوهای نفتی فعالیت دارد. اخیرا و برای سومین بار مالکیت این شرکت تغییر و به یکی از پیمانکاران راه و ساختمان واگذار شده است. پیش از این در اوایل دهه ۸۰ بانک ملی سهام صدرا را خرید و در سال ۸۷ نیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه. پس از تغییر مالکیت صدرا، خبرهایی درباره تعدیل ۹۰ کارشناس و مهندس این شرکت مطرح شده و برخی منابع احتمال می دهند کارگران ایران صدرا از این پس بصورت قرارداد پیمانکاری به کار خود ادامه دهند.
وقتی سرنوشت صنعت دریایی کشور به دست افراد غیر متخصص و ناآگاه می افتد ، آیا میشود بیش از این انتظار داشت ؟ تصمیمی که قرارگاه جهت واگذاری سهام انجام داد توسط چه کسی انجام شد ؟ این تصمیم چقدر مطابق با منافع ملی و آرمانی بود که نیروهای مخلص کشور به دنبال حفظ آن هستند ؟ آیا همه چیز باید به سود و منفعت مادی منتهی شود ؟ این نتیجه آموزه های دینی ماست ؟ دوستان و همکاران دریایی من ،سرنوشت صنعتی که ما سنگردار آن هستیم به دست کسانی افتاده که هیچ آشنائیتی نسبت به آن ندارند و باید با این روند شاهد از بین رفتن تک تک سنگر های سازندگی باشیم که سالیان دراز در آن خون دل خورده و مشغول فعالیت هستیم .
با سلام آقای جهانگیری حتماً خاطر مبارک شما هست که در کارگروهی که برای نجات صدرا تشکیل شد،دولت وقت می توانست تکلیف کند که به جای قرار گاه شرکت نفت یا مالک اولیه آن سازمان گسترش این مجموعه عظیم را مدیریت نماید،هم اکنون نوبت شماست که با حضور چند ساله ای که در هیئت مدیره این شرکت داشتید و کاملاً ظرفیتهای آن را می شناسید به نفت دستور دهید تا این سرمایه عظیم انسانی و زیر ساختی را تحویل بگیرد.و این سرداران را به سوی پادگان هایشان روانه کند.
Jalebe ke in enteghal va etefaghate talkhi ke pas az oon dare miofteh dar sokoote khabari dar hale rokh dadane.
فاتحه این شرکت رو باید خواند با این افراد بی سواد و بدون هیچ تخصصی الفاتحه مه صلوات
با سبک مغزان تظاهر گری که به هر بهانه ای باعث شدند مدیران متخصصی همچون جلیل خبره از صدرا بروند جز با کلمه خائن نمی توان برخورد کرد، گره کور صدرا بدست جلیل خبره ها باز می شود و خلاص ...
سلام به تمام عزیزان فقط اینو میخام بگم که من متاسفم با سه این مملکت که هرجایی در حال رشد بود وهست این سپاهیان گل میان تسخیرش میکنن بعد هم که همه میدانند چه بلایی سر اون واحد ها میاد مثل همین الان که سپاهیان گل بیشتر شرکت های نفتی داخل کشورو تسخیر کردن یعنی همه را.باید مسولان درس خوانده کشور فکری بکنن قرار نیست چون قدرت عملی کشور دست سپاه هست قسمت های بنیادی کشور دچار لغزش بشه