کد خبر: ۱۷۱۲۳
تعداد بازدید: ۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

احضار سفیر هند به خاطر توقیف کشتی ایرانی

سفیر هند در تهران به دلیل توقیف یک ساله یک کشتی ایرانی و خدمه اش در بندر موندرای، به وزارت امور خارجه ایران احضار شده است.

به گزارش مارین نیوز، وزارت امور خارجه دلیل احضار سفیر هند در تهران را ارائه توضیحات درباره دلایل ادامه توقیف کشتی ایرانی و برخورد نامناسب با خدمه این کشتی اعلام کرده است.

این کشتی ایرانی دیانته نام دارد و بیش از یکسال و نیم است که در بندر موندرای هند توقیف شده است.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه، نزدیک به ۹ ماه است که به خدمه این کشتی اجازه خروج از کشتی داده نشده و همین امر سبب بروز مشکلات روحی و روانی برای آنها شده است.

مطابق قوانین بین‏المللی، کشوری که اقدام به توقیف کشتی می‏کند، اختیار دارد به خدمه آن اجازه خروج ندهد اما طولانی شدن زمان توقیف در حد یک ساله و نیم، از موارد نادری است که به کشور دارنده کشتی، در صورت تضییع حقوقش، اجازه پیگیری می‏دهد.

عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران، در این دیدار «نگرانی عمیق دولت ایران» را از ادامه توقیف این کشتی به سفیر هند اعلام کرده و بر اساس گزارش‏های رسمی، خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شده است.

وزارت امور خارجه دلیل توقیف این کشتی را اعلام نکرده؛ اما منابع غیررسمی آن را به تحریم‏های صورت گرفته علیه ایران نسبت داده‏اند.

در سال‏های پیش هم در مواردی چند فروند کشتی باربری متعلق به ناوگان کشتیرانی ایران، با شکایت بانک‏های خارجی پرداخت‏کننده وام خرید این کشتی‏ها، توقیف شده بود.

آمریکا پیشتر گفته بود که خطوط کشتیرانی ایران برای دور زدن تحریم‏های خارجی اقدام به تغییر نام و حتی مالکیت کشتی‏هایش می‏کند؛ اما مشخص نیست دلیل توقیف یک ساله و نیمه کشتی دیانته، این موارد باشد یا دولت هند دلیل دیگری در توقیف این کشتی داشته است.

ارسال نظر