کد خبر: ۱۷۱۳۲
تعداد بازدید: ۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

فاز 12 در پاییز به تولید می‏رسد؟

زمان راه‏اندازی نخستین ترین (واحد) فاز ۱۲ پارس جنوبی اواخر آذرماه امسال اعلام شده كه با توجه به تأكید وزیر نفت، مجموعه پیمانكاری و كارفرمایان این فاز در تلاش هستند تا یك ماه زودتر از زمان تعیین شده، این فاز به بهره‏برداری برسد.

به گزارش مارین نیوز، طرح توسعه فاز ۱۲ میدان مشترك پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه سه میلیارد فوت مكعب گاز، معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی و بزرگترین فاز این میدان مشترك است كه بر اساس اعلام شركت پتروپارس، بعنوان پیمانكار این پروژه، یك ترین شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۲ با هدف تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مكعب گاز قرار است در زمستان آماده شود.

بر پایه گزارش وزارت نفت، بخش خشكی این فاز بزرگ مرزی با ۹۴.۹ درصد پیشرفت در دست ساخت است و به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۲، ترین نخست پالایشگاه شیرین سازی این فاز، در صورت تأمین به موقع منابع مالی و تخصیص اعتبار زمستان امسال راه اندازی خواهد شد و پس از گذشت دو ماه ترین دوم این فاز نیز به بهره‏برداری می‏رسد.

این پروژه در بخش فراساحل با ۸۳.۵۳ درصد پیشرفت شامل، سه عرشه ۱۲A ، ۱۲B ، و ۱۲C و چهار سكوی دریایی از جمله سه سكوی مستقل سرچاهی (هر یك دارای ۱۲ حلقه چاه) و یك سكوی اقماری ( ۹حلقه چاه) است و عرشه ۱۲A با حدود ۹۹ درصد آماده راه اندازی است. خط لوله ۳۲ اینچ این سكو نیز راه‏اندازی و از ماه گذشته با ورود شناور سی مستر عملیات تكمیل نصب SPM سكوی ۱۲ نیز آغاز شده كه تا پایان شهریور به پایان می‏رسد.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شركت نفت و گاز پارس، تا پیش از زمستان امسال روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مكعب گاز مورد نیاز برای راه‏اندازی ترین یك پالایشگاه فاز ۱۲ از سكوی A این فاز بوسیله ۶ حلقه چاه تولید خواهد شد.

پیشرفت حفاری فاز ۱۲پارس جنوبی كه در سه موقعیت در دست اجراست تا مرداد امسال به ۹۰.۸۷ درصد رسید؛ بر اساس برنامه حدود ۱۲ حلقه چاه باید در موقیعت A این فاز حفاری شود و هم اكنون پنج حلقه چاه آن آماده بهره برداری است و زمان مورد نیاز برای حفاری چاه‏های باقی مانده ۹۰ روز اعلام شده است.
 
بر اساس برنامه، ۲۴ حلقه چاه دیگر باید در فاز ۱۲ حفاری شود كه حفاری ۱۲حلقه چاه نیز در موقعیت B با ۸۵.۲۲ درصد پیشرفت و ۱۲ حلقه چاه دیگر در موقیعت C با ۵۰.۲۳ درصد پیشرفت در دست انجام است.

مجموع هزینه‏های سرمایه‏ای و غیرسرمایه‏ای طرح توسعه فاز ۱۲ ، ۷.۷۴۶ میلیون دلار اعلام شده كه ۸۰ درصد این میزان از سوی شركت نیكو باید تأمین شود.

تولید روزانه ۸۴ میلیون مترمكعب گاز ترش برای تزریق به خط لوله ششم گازی، تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشكه میعانات گازی و تولید روزانه ۷۵۰ تن گوگرد دانه‏بندی شده از اهداف اصلی طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی است.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شركت پتروپارس، بعنوان پیمانكار حاضر در طرح توسعه فاز ۱۲، پایان عملیات ۶ حلقه چاه این فاز نیمه شهریور امسال و تولید اولیه از سكوی ۱۲A نیز اول آبان امسال است.

وزیر نفت پیشتر با تأكید بر اینكه «هم اكنون همه توان را روی پایان كار فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶ ،۱۷ و ۱۸ قرار داده ایم»، گفته بود: این فازها در مدت زمان بسیار كوتاه تر به تولید نزدیك و می‏توانند روزانه ۲۰۰ میلیون مترمكعب گاز و ۳۰۰ هزار بشكه میعانات گازی تولید كنند كه این مهم برای مردم كشور امید زیادی ایجاد می‏كند و مسایل شبكه انتقال گاز نیز حل خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه تصریح كرد: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله ۱۹، ۱۴، ۲۱ تا ۲۴ یك ماه تا یك ماه و نیم بعد، پس از اینكه مشكلات جدی سه طرح گازی یاد شده (۱۲ ،۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸) حل شد، را به صورت جدی پیگیری خواهم كرد.

ارسال نظر