کد خبر: ۱۷۲۳۳
تعداد بازدید: ۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

کارخانه ساخت دکل دریایی کجاست؟/6/ صدراساحل هم تأییدیه جک‏آپ گرفت

معاون طرح توسعه و تحقیق شرکت مهندسی پژوهشی صنعت نفت صدرا ساحل اعلام کرد: طرح بومی سکوی حفاری این شرکت (جک‏آپPC300 ) به تائید معتبر‌ترین مؤسسه رده‌بندی جهان رسید.

امیر هوشنگ فخیمی در پاسخ به اظهارات برخی مراجع مبنی بر فقدان تخصص لازم برای ساخت جک‏آپ در داخل کشور به خبرنگار مارین نیوز گفت: شرکت مهندسی پژوهش صنعت نفت صدرا ساحل (از شرکت‏های تابعه صدرا) با بهره‏برداری از توان متخصصان داخلی که سابقه همکاری در پروژه‏های قبلی اجراشده در کشور را داشته‏اند، موفق به طراحی کامل جک‏آپ براساس شرایط مدنظر شرکت‏های بهره‏بردار داخلی و خارجی و منطبق با نیازهای داخلی و متعاقب آن موفق به اخذ تاییدیه از معتبرترین رده‌بندی جهان شده است و بدین ترتیب، این شرکت جزء شرکت‏های صاحب طرح جک‏آپ در دنیا که توانسته‏اند از مؤسسه مذکور تأییدیه بگیرد، قرار گرفته است.

وی افزود: شرکت مهندسی پژوهش صنعت نفت صدرا ساحل آمادگی دارد تا حق استفاده از دانش فنی کسب‏شده را به شرکت‏های داخلی یا خارجی ارائه کند و یا با مشارکت سایر شرکت‏ها اقدام به ساخت آن در داخل کشور نماید.

معاون شرکت صدراساحل توضیح داد: جک آپ طراحی‏شده قابلیت عملیات حفاری تا عمق آب 350  فوتی و عمق حفاری 30,000 فوتی را دارد. کلیه عوامل محیطی پروژه‏های کشور بخصوص عمق نفوذ پایه‏ها به طول 20 متر و فاصله 20 متری مورد نیاز بین سطح آب و زیر بدنه دستگاه که از الزامات مورد نیاز برای حفاری بر روی سکوهای نفت و گاز منطقه خلیج فارس است، در طراحی طرح مورد نظر دیده شده است.

وی تصریح کرد: این طرح از نظر فضای عملیاتی و تعمیراتی دارای فضایی مشابه طرح‏های سکوهای 400 فوتی معتبر دنیا بوده و در عین حال، از لحاظ وزنی دارای وزن کمتری است که این خود عامل مهمی در کاهش هزینه ساخت و عملیات دریایی خواهد بود.

به گفته فخیمی، در این طرح قابلیت اسکان حدود140 نفر دیده شده است.

گفتنی است، پیش از این شرکت‏های صف رزموند و تأسیسات دریایی نیز گواهینامه‏های لازم برای طراحی سکوی حفاری دریایی (جک‏آپ) را از مؤسسات معتبر بین‏المللی دریافت کرده بودند؛ اما نه تنها تاکنون پروژه‏ای برای استفاده از این ظرفیت تعریف نشده، بلکه قراردادهای ساخت جک‏آپ با شرکت‏های صدرا و صف به دلیل عدم تأمین مالی از سوی کارفرمایان، از 5 سال قبل بلاتکلیف مانده است.

ارسال نظر