کد خبر: ۱۷۲۳۸
تعداد بازدید: ۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

گاز زمستانی از فاز 12 می‏آید؟

مسؤول پیگیری امور اجرایی پروژه‏ها در شرکت پتروپارس از تشکیل تیم واکنش سریع و اجرایی راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی در عسلویه خبرداد و گفت: هم‏اکنون همه مدیران این پروژه با همفکری و نظارت به صورت شبانه‏روزی مشغول فعالیت در این فاز هستند تا وعده وزیر نفت به مردم برای افزایش تولید گاز عملی شود.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی‏ وزارت نفت، هادی میرباقری از پیشرفت ٩٢,١٣ درصدی بخش خشکی فاز ١٢ پارس جنوبی خبر داد و گفت: هم‏اکنون پیشرفت بخش دریا و خشکی در این فاز نیز به ترتیب به ٩٥.٠٥ و ٨٤ درصد رسیده است.

وی از حضور شبانه روزی مدیران این شرکت در بخش فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی برای راه‏اندازی هر چه سریع‏تر این فاز خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‏ریزی‏های صورت گرفته تا پیش از شروع فصل زمستان حداقل ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز این فاز به خطوط لوله سراسری گاز کشور تزریق می‏شود.

میرباقری با بیان اینکه «هم اکنون عملیات راه‏اندازی بخش‏های مختلف یک ترین فاز ١٢ از جمله بخش‏های یوتیلیتی، بویلرها و کمپرسورها در حال اجرا است»، گفت: در این عملیات تیم راه‏اندازی شرکت پتروپارس مرحله به مرحله مشکلات پیش‏رو را برای آغاز تولید از این فاز رفع می‏کنند.

وی با اشاره به تجربه راه اندازی فازهای یک و ٦، ٧ و ٨ و ١٥ و ١٦ میدان گازی پارس جنوبی از سوی متخصصان شرکت مدیریت و بهره‌برداری پتروپارس اظهار داشت: هم‏اکنون روند راه‏اندازی در فاز ١٢ این میدان مشترک به خوبی در حال انجام است.

مسؤول پیگیری امور اجرایی پروژه‏ها در شرکت پتروپارس اظهار داشت: در پالایشگاه گاز فاز ١٢ واحدهای اتان زدایی وجود ندارد، از این رو گاز تولید شده در فاز از ارزش حرارتی بیشتری برخوردار است و پس از مخلوط شدن با گاز سایر فازهای پارس جنوبی به شبکه سراسری ارسال خواهد شد.

میرباقری با تأکید بر اینکه «وزارت نفت روی تولید گاز از فاز ١٢ برای تأمین سوخت زمستانی حساب باز کرده است»، گفت: هم‏اکنون ٦ چاه در سکوهای این فاز آماده تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترش است.

بنابراین گزارش، طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧٥ میلیون مترمکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (LNG) پیش‏بینی شده که از این مقدار، ٢٥ میلیون مترمکعب به شبکه سراسری تزریق و ٥٠ میلیون مترمکعب به LNG تبدیل می‏شود. تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد در روز نیز در این فاز پیش‏بینی شده است.

پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تأسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده‏سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش‏بینی شده است.

ارسال نظر