کد خبر: ۱۷۲۴۵
تعداد بازدید: ۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

آغاز تولید نفت قزاق‏ها از یک میدان دریای خزر

قزاقستان تولید نفت را در میدان كاشاگان واقع در بخش مربوط به این كشور در دریای خزر آغاز كرد.

به گزارش بخش مطبوعاتی شركت خزر شمالی (NCOC)، اولین بشكه نفت در میدان كاشاگان دریای خزر استخراج شد.

ذخایر نفتی این منطقه از دریای خزر در سال ۲۰۰۰ كشف و استخراج از آن برای سال ۲۰۰۵ برنامه‏ریزی شد؛ اما به خاطر مشكلات فنی متعدد كار بهره‏برداری از آن به تأخیر افتاد.

مجموع سرمایه‏گذاری در نظر گرفته شده برای این پروژه ۱۰ میلیارد بود؛ اما به خاطر مشكلات فنی متعدد و تأخیر در بهره‏برداری هزینه این پروژه به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسید.

كاشاگان یك میدان بزرگ نفتی با ذخایر بیش از چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن نفت است. مجموع ذخایر نفت این میدان برابر با ۳۸ میلیارد بشكه نفت كه حدود ۱۰ میلیارد بشكه آن قابل استحصال است.

در كاشاگان همچنین وجود بیش از یك تریلیون مترمكعب گاز طبیعی برآورد شده است.

شركت‏هایی از كشورهای ایتالیا، آمریكا، بریتانیا، هلند، فرانسه و ژاپن در اكتشاف و بهره‏برداری از میدان نفتی كاشاگان سهیم هستند.

شركت قزاقی KazMunay Gas كه حدود ۹ درصد سهام این میدان نفتی را خریده است، تخمین زد كه تولید نفت در این میدان امسال به ۱.۵ میلیون تا سه میلیون تن برسد.

دریای خزر بین كشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، تركمنستان و قزاقستان واقع شده و بر اساس قراردادهای سال ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰، حق جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر بیش از ۲۰ درصد تعیین شده است. تقسیم منابع و همچنین رژیم حقوقی دریای خزر همچنان موضوع مورد بحث كشورهای ساحلی این دریاست.

ارسال نظر