سیدمجید آهنچیان دراینباره به خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: شرکت PSK کیش سابقه همکاری با شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در زمینه دکلهای حفاری دریایی را دارد و توانستیم در چارچوب این همکاریها، تأییدیه طراحی دکلهای حفاری دریایی 300 فوت را برای تأسیسات دریایی بگیریم.
وی با بیان اینکه «در حال حاضر شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC) صاحب لیسانس ساخت جکآپ با گواهینامه مؤسسه ردهبندی GL آلمان است»، افزود: در صورت همکاری و سفارش مجموعههای حفاری کشور، امکان ساخت جکآپ توسط این شرکت وجود دارد.
آهنچیان با اشاره به اینکه «بنا بر آشنایی قبلی با آقای سید عزتالله حجازی، رییس هیأت مدیره شرکت حفاری شمال، و آگاهی از نیاز این شرکت به دکلهای حفاری دریایی سال گذشته مذاکره برای ساخت جکآپ با این شرکت را آغاز کردیم»، یادآور شد: در این زمینه، چندین جلسه با مهندس هدایتالله خادمی، مدیرعامل حفاری شمال، و کارشناسان این شرکت داشتیم؛ اما متأسفانه پس از مدتی دریافتیم که مذاکره بیحاصل است و این شرکت در پی خرید دکلهای چینی است.
رییس هیأت مدیره شرکت PSK کیش با بیان اینکه «شرکت تأسیسات دریایی چند سال قبل نیز قراردادی را برای ساخت دکلهای حفاری دریایی با شرکت ملی حفاری منعقد کرد»، افزود: در آن قرارداد، PSK مدیریت پروژه را برعهده داشت؛ اما به دلیل مشکلات فاینانس و تأمین مالی این پروژه نیز متوقف شد.
این فعال صنایع دریایی با تأکید بر اینکه «در مجموعه صنعت نفت کشور کسی در پی ساخت داخل بویژه در حوزه دکلهای حفاری نیست»، نسبت به رویکرد مسؤولان دولت یازدهم نیز ابراز ناامیدی کرد.
وی با بیان اینکه «با آنکه نباید برای قضاوت در قبال دولت جدید عجله کرد؛ اما رویکردهای یک ماه اول آن در جهت اشتغالزایی و تولید نبوده است»، تصریح کرد: آقایان وقتی مسایل را بیش از حد پیچیده میکنند و یا مشکلات باقیمانده از دولت قبل را بسیار بیشتر از آنچه تصور میکردهاند، توصیف میکنند؛ باید بر تلاش خود بیافزایند و نه آنکه صرفا از سخت بودن شرایط بگویند.