کد خبر: ۱۷۲۸۵
تعداد بازدید: ۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

پايگاه دريايي شوروی را در قطب شمال احيا خواهيم کرد

رئیس جمهور روسیه گفت: این کشور آماده احیای حضور نظامی خود در قطب شمال از طریق بازگشایی یک پایگاه مربوط به دوران شوروی سابق است تا روی مسیر کشتیرانی دریای شمال نظارت داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین گفت: 10 فروند ناو به جزایر سیبری جدید در اقیانوس منجمد شمالی رسیده‏اند و روسیه مجددا حضور خود را در این منطقه نفت‌خیز که ذخایر آن با عقب رفتن یخ دریا بیشتر قابل دسترس است، تثبیت کرده است.

پوتین در جریان یک ویدئو کنفرانس با مقامات وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای ما در سال 1993 این منطقه را ترک کردند، اما این منطقه از قطب شمال بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: روسیه خواهان تضمین امنیت و کارایی مسیر دریای شمال است. بنابراین، روسیه می‌تواند به شکل مؤثری این بخش از قلمرو خود را کنترل کند.

روسیه امیدوار است این مسیر کشتیرانی را (از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام) بعنوان کانالی برای انتقال نفت و گاز به بازارهای آسیایی مورد استفاده قرار دهد.

پوتین افزود: 10 فروند کشتی از ناوگان شمالی شامل سه فروند ناو، چهار یخ شکن اتمی و هفت کشتی باری هفته گذشته به این منطقه رسیده‏اند.

رئیس جمهور روسیه گفت: ما نه تنها پایگاه نظامی منطقه قطب بلکه فرودگاه آن را نیز احیا خواهیم کرد.

آرکادی باخین، معاون اول وزیر دفاع روسیه، نیز گفت: این فرودگاه برای فرود هواپیماهای سنگین باری در تمام طول سال توسعه خواهد یافت.

زیردریایی‏های روسیه در سال 2007 پرچم این کشور را در اعماق آب‏های قطب شمال نصب کردند. افزایش دما در اقیانوس منجمد شمالی باعث افزایش زمان بازماندن مسیر کشتیرانی شده است.

ارسال نظر