کد خبر: ۱۷۲۸۹
تعداد بازدید: ۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تأسیسات دریایی 300 میلیون دلار می‏خواهد

پیشرفت بخش فراساحلی پنج فاز پارس جنوبی به ٩٠ تا ٩٥ درصد رسیده و با تأمین به موقع منابع مالی، بخشی از آنها تا پایان امسال و بخش دیگری نیز تا نیمه اول سال آینده به بهره‏برداری می‏رسد.

به گزارش مارین نیوز، قائم‏مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در یک نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: بر اساس تأکید وزیر نفت مبنی بر شتاب در راه‏اندازی فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، بخش فراساحل این فازها با بیش از ٩٠ تا ٩٥ درصد پیشرفت از سوی شرکت تأسیسات دریایی در دست اجرا است؛ با تأمین منابع مالی، امکان به ثمر رسیدن برخی از این فازها قبل از پایان امسال و کل فاز ١٢ تا نیمه اول سال آینده وجود دارد.

امیر سعید نجفی با اشاره به درآمدزایی روزانه هر فاز پارس جنوبی روزانه بین ٨ تا ١٥ میلیون دلار (سالانه ٣ تا ٥ میلیارد دلار) گفت: با بهره‏برداری از فازهای ٢٨ گانه پارس جنوبی سالانه ١٠٠ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.

نجفی در باره روند طرح توسعه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در بخش فراساحل گفت: لوله‏گذاری کف دریا و نصب آن در این دو فاز انجام و هم‏اکنون فعالیت‏های پایانی تست و خشک کردن خطوط لوله در حال انجام است. همچنین، نصب جکت‏ها انجام و منتظر نصب سکوهای این فازها از سوی شرکت ایزوایکو هستیم.

به گفته وی، فعالیت‏های باقیمانده شرکت تأسیسات دریایی دربخش فراساحل این دو فاز مرزی در مدت دو تا سه ماه آینده پایان می‏یابد.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران از بهره‏برداری از یکی از سکوهای فاز ١٢ پارس جنوبی در ٦ ماه آینده خبر داد و گفت: دوسکوی دیگر این فاز بزرگ مرزی با پیشرفت ٨٥ تا ٩٠ درصد پیشرفت در دست ساخت است که در ٦ ماه نخست سال ٩٣ تکمیل و آماده بهره‏برداری می‏شود.

نجفی درباره روند توسعه بخش فراساحل فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: عملیات مقدماتی بهره‏برداری از سکوی فاز ١٧ در دست انجام است و سکوی فاز ١٨ با بیش از ٩٦ تا ٩٧ درصد ساخته شده و منتظر اعلام کارفرما برای نصب در دریا هستیم؛ ضمن آنکه بخش فراساحل این دوفاز که برعهده شرکت تأسیسات دریایی است؛ در طول ٦ ماه دوم سال ٩٢ قطعا به بهره‏برداری خواهد رسید.

وی تأکید کرد: فعالیت‏های شرکت تأسیسات دریایی در فازهای ١٢، ١٥،١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در طول ٦ ماه و بعضا در یک سال آینده به نتیجه کامل می‏رسد.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در ادامه این نشست خبری گفت: بر اساس محاسبه‏های انجام شده برای تکمیل فعالیت‏های باقیمانده در فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است؛ این در حالی است که مجموعه مطالبه‏های شرکت در این فازها ٢٥٠ میلیون دلار است.

وی افزود: در صورت تأمین مطالبه‏های شرکت تأسیسات دریایی فعالیت‏های باقیمانده آنها در بخش فراساحل انجام و این سه فاز به بهره‏برداری خواهد رسید؛ این در حالی است که بیش از دو سال است که به فاز ١٥ و ١٦ و بیش از ١١ ماه است که به فاز ١٧ و ١٨ هیچ پولی پرداخت نشده است.

نجفی با اشاره به اینکه «فاز ١٢ که با تولید روزانه بیش از سه میلیارد فوت مکعب بزرگترین فاز پارس جنوبی است روزانه حدود ١٥ میلیون دلار (حدود ٥ میلیارد دلار در سال) برای کشور درآمدزایی دارد»، افزود: تا بهره‏برداری کامل از فاز ١٢ به حدود ٢٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است؛ این در حالی است که هم‏اکنون به صورت «قطره چکانی» و بسیار ناچیز در حد ٥٠ تا ١٠٠ هزار دلار تأمین اعتبار می‏شود.

نجفی با بیان این که با راه‏اندازی کامل پنج فاز باقی مانده روزانه ١٨١ میلیون مترمکعب گاز طبیعی (٦ میلیارد فوت مکعب در روز) تولید می‏شود، گفت: تولید این میزان گاز در گرو تأمین ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار است و که این مهم روزانه هشت تا ١٥ میلیون دلار عدم النفع برای کشور به همراه دارد.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران اظهار امیدواری کرد که با توجه به تدابیر ویژه و راهکارهای مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، و اولویت‏هایی که برای پارس جنوبی قائل شدند و گشایش‏هایی که برای رفع محدودیت‏های بین‏المللی ایجاد شده مشکلات توسعه فازهای پارس جنوبی هر چه سریعتر برطرف شود.

وی مطالبات قطعی شرکت تأسیسات دریایی در پارس جنوبی را ٤٢٩ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این شرکت به عنوان بازوی قوی نظام در بخش دریایی تنها مطالبات خود را برای انجام وظایف مهم و ملی می‏خواهد تا به فعالیت خود ادامه دهد.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران درباره روند فعالیت‏های شرکت تأسیسات دریایی از زمان تأسیس این شرکت از اوایل دهه ٧٠ گفت: در این مدت ٢٤ پروژه عمدتا در پارس جنوبی، فلات قاره و در بخش دریایی به ارزش ٢,٢ میلیارد دلار اجرا شد و هم‏اکنون حدود ١٥ پروژه به میزان ٧ میلیارد دلار در دست انجام است.

وی با بیان اینکه «در دوره زمانی یادشده ساخت ٢٢ سکو، ٤٣ جکت و ملحقات به وزن ١٢٨ هزار تن و حدود 2000 کیلومتر لوله‏گذاری کف دریای و ٧٠ مورد نصب سازه سنگین انجام شده است»، افزود:  دو سال گذشته، دوره اوج فعالیت‏های شرکت تأسیسات دریایی بوده؛ به گونه ای که در سال ٩٠، ٢٥ هزار تن و در سال گذشته حدود ١٧ هزار تن ساخت و ساز از سوی شرکت انجام شد، ضمن آنکه شناورهای تأسیسات دریایی امکان نصب چهار تا پنج هزار تن و لوله گذاری ٦ تا ٧ هزار تن را دارا هستند.

به گفته وی، هم‏اکنون شرکت تأسیسات دریایی در توسعه هفت فاز پارس جنوبی شامل فازهای، ١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩، ١٤، ٢١ و ٢٢ همچنین در توسعه میدان رشادت و فروزان حضور دارد.

ارسال نظر