کد خبر: ۱۷۲۹۴
تعداد بازدید: ۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

سکوی سفارشی به خارج کی می‏آید؟!

قائم مقام مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با تأکید بر تلاش برای توسعه میدان فروزان تا پایان سال ٩٣ گفت: هم اکنون در حال مذاکره با شریک خارجی برای تحویل سکوی تولیدی این میدان تا پایان سال آینده هستیم.

به گزارش مارین نیوز، امیر سعید نجفی حقی در حاشیه نشست خبری خود درباره روند ساخت عرشه‏های میدان مشترک نفتی فروزان تصریح کرد: توسعه میدان فروزان یکی از پروژه‏های مهم شرکت بوده و با توجه به مشترک بودن میدان با عربستان توسعه آن در اولویت است.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران تصریح کرد: توسعه این میدان مشترک نفتی با هدف افزایش تولید نفت و همچنین افزایش تولید گاز به میزان ٢٥٠ میلیون فوت مکعب در دست اجرا است.

وی درباره روند ساخت جکت و عرشه‏های میدان فروزان گفت: انجام  فعالیت‏های مهندسی، تامین و ساخت و نصب جکت‏ها و عرشه‏های دو سکوی فرآیندی و مسکونی، دو دستگاه  پل و یک  سه پایه برای توسعه این میدان نفتی تعریف شده است.

نجفی با بیان اینکه «دو جکت تولیدی و مسکونی میدان فروزان از سوی شرکت تأسیسات دریایی ساخته و در محل نصب شده است»، گفت: با توجه به تأکید کارفرما (شرکت نفت فلات قاره ایران) برای شتاب بخشی در توسعه این میدان نفتی، ساخت دو عرشه ٦٥٠٠ و ٢٧٠٠ تنی و دیگر متعلقات آن برای میدان نفتی فروزان به یک شرکت همکاری خارجی واگذار شد.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه اولیه قرار بود ساخت سکوی تولیدی این میدان در مهر ماه سال ٩٣ و سکوی اقماری در دی ماه سال جاری انجام شود؛ ولی با توجه به مشکلات انتقال ارز و تزریق پول به شریک خارجی، پیشرفت پروژه با کندی مواجه شد.

نجفی تصریح کرد: با توجه به آخرین توافق‏های انجام شده با طرف خارجی قرار شد سکوی تولیدی فروردین سال ٩٤ و سکوی اقماری نیز در تیر ماه سال ٩٣ ساخته شود.

وی گفت: تلاش می‏کنیم تا پایان سال ٩٣، توسعه میدان فروزان به طور کامل انجام شود و هم‏اکنون در حال مذاکره با شریک خارجی هستیم که سکوی تولیدی این میدان را تا پایان سال آینده تحویل دهد.

قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران از پایان ساخت خط لوله طرح توسعه میدان فروزان خبر داد و افزود: خط لوله ١٠٠ کیلومتری میدان فروزان ساخته و نصب شده و تا یک ماه آینده نیز عملیات پایانی و زیرسطحی این خط انجام می‏شود.

بر پایه این گزارش، با توجه به اولویت وزارت نفت برای توسعه همه میدان‏های مشترک، طرح توسعه میدان مشترک فروزان از چند سال گذشته در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته که در صورت توسعه آن با احتساب قیمت‏های کنونی نفت وگاز روزانه حداقل یک میلیون دلار برای کشور درآمدزایی به همراه دارد.

هم‏اکنون آخرین وضعیت برداشت از میدان مشترک نفتی فروزان از ٣٦ چاه با استفاده از دو سکوی بهره‏برداری و ١٢ سکوی سرچاهی روزانه حدود ٢٠ هزار  تا ٤٠ هزار بشکه نفت است که با اجرای طرح توسعه، تولید نفت در میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه جدید و تنها با تزریق گاز (Lifting Gas)  حدود ١٠ هزار بشکه افزایش می‏یابد.

برای تداوم تولید و افزایش بهره‏وری از این میدان، کل تأسیسات این سکوی نفتی در حال تعمیر یا تعویض است و در طرح توسعه این میدان علاوه بر تولید نفت ٢٥٠ میلیون فوت گاز تولید خواهد شد که بعنوان خوراک برای NGL خارک ارسال می‏شود.

میدان فروزان با داشتن عرشه تولیدی ٧ هزار تنی و جکت ٦ پایه حدود چهار هزار تنی (FZ-A) سنگین ترین سازه‏های دریایی نصب شده در خلیج فارس را به خود اختصاص داده است. به گفته نجفی، تا کنون هیچ سازه ای با وزن‏های یاد شده، در خلیج فارس نصب نشده است و به لحاظ ابعاد یکی از بزرگترین جکت‏های دریایی کشور در این میدان نصب شده است.

ارسال نظر