کد خبر: ۱۷۳۰۳
تعداد بازدید: ۲۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

برنامه قزاقستان برای تولید روزانه ۷۵۰۰۰ بشكه نفت از دریای خزر

وزیر نفت و گاز قزاقستان اعلام كرد: بر اساس برنامه‏های در دست اجرا روزانه ۷۵ هزار بشكه نفت از میدان نفتی كاشاگان دریای خزر بهره برداری خواهیم كرد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، اوزاك بایكارابالین به رسانه‏های قزاقستان گفت: در مجموع برای تولید هشت میلیون تن نفت در این میدان نفتی طی سال ۲۰۱۴ برنامه ریزی كرده‏ایم.

وی افزود: فرآیند انجام‏شده در نصب و احداث تكنولوژی در كاشاگان برای تثبیت تولید ۷۵ هزار بشكه نفت در روز انجام شده است.

میزان نفت قابل استحصال در كاشاگان، بعنوان پنجمین میدان نفتی جهان، در محدوده دریای خزر حداقل حدود ۹ میلیارد بشكه و درمجموع ۳۸ میلیارد بشكه تخمین زده شده است.

در كاشاگان همچنین وجود بیش از یك تریلیون مترمكعب گاز طبیعی برآورد شده است. استخراج اولین بشكه نفت در میدان كاشاگان دریای خزر هفته گذشته آغاز شد.

بر اساس این گزارش، ذخایر نفتی این منطقه از دریای خزر در سال ۲۰۰۰ كشف و استخراج از آن برای سال ۲۰۰۵ برنامه‏ریزی شد؛ اما به خاطر مشكلات فنی متعدد كار بهره‏برداری از آن به تأخیر افتاد.

مجموع سرمایه‏گذاری در نظر گرفته شده برای این پروژه ۱۰ میلیارد دلار بود، اما به خاطر مشكلات فنی متعدد و تأخیر در بهره‏برداری هزینه این پروژه به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسید.

شركت‏هایی از كشورهای ایتالیا، آمریكا، بریتانیا، هلند، فرانسه و ژاپن در اكتشاف و بهره‏برداری از میدان نفتی كاشاگان سهیم هستند.

شركت قزاقی KazMunayGas كه حدود ۹ درصد سهام این میدان نفتی را خریده است، تخمین زد كه تولید نفت در این میدان امسال به یك و نیم میلیون تا سه میلیون تن برسد.

ارسال نظر