کد خبر: ۱۷۳۲۲
تعداد بازدید: ۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

می‏توانیم تنگه هرمز را به پارکینگ شناورها تبدیل کنیم

جانشین فرمانده کل سپاه از توان نیروی دریایی سپاه برای تبدیل تنگه هرمز به «ارکینگ شناورها» سخن گفت.

به گزارش مارین نیوز، سردار سلامی که شب گذشته در برنامه نگاه یک حاضر شده بود، تأکید کرد: در نبرد دریایی دارای یک قدرت ویژه هستیم که می‌توانیم در جغرافیایی وسیع و در نقاط دارای مزیت ژئوپلتیک مانند تنگه هرمز همه حرکات در دریا را متوقف کنیم که دریا تبدیل به یک پارکینگ از شناورها شود.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم با استفاده از یکی از اجزای قدرت دریایی تمام حرکات واحدها و شناورهای کوچک و بزرگ را متوقف و مختل کنیم. هر اندازه که قدرت‌ها عظیم‌الجثه و از نظر ساختار فیزیکی بزرگتر باشند، بیشتر در معرض آسیب‌پذیری اجزای قدرت ما قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هر اندازه که اندازه ابعاد ناوها بزرگتر باشد موشک‌های ساحل به دریا و موشک‌های دریا به دریای نیروی دریایی سپاه آنها را بهتر شکار خواهد کرد و هر اندازه که این ناوها سطح مقطع بزرگتری داشته باشند، رادارهای جست‌وجوگر و رهگیر ما آنها را بهتر کشف می‌کند و سامانه‌های موشکی بالستیک شناورزن ما که شناورهای متحرک در دریا با دقت بالا نزدیک به صفر و حتی به جرأت می‌گویم که خود صفر  مورد اصابت قرار می‌دهند.

به گفته سردار سلامی، سطوح کوچک در دریا آسیب‌پذیری کمتری دارند.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: ظرفیت‌های دفاعی فوق‌العاده قدرتمند ما در سطح استراتژی دفاعی هستند، اما در سطح تاکتیک تهاجمی‌اند. اگر جنگی اتفاق بیافتد سرتاسر عملیات ما تهاجمی خواهد بود و دشمن در تمام نقاط گسترش مورد حمله قرار خواهد گرفت. ما توانسته‌ایم یک عمق استراتژیک دفاعی در بیرون و در درون پیدا کنیم.

سردار سلامی در بخش دیگری از این گفت‏وگو درباره فعالیت‏های اقتصادی سپاه گفت: یکی از حوزه‌هایی که دشمنان ما خیلی تلاش می‌کنند با توجه به آن عملیات روانی علیه سپاه ایجاد کنند، موضوع فعالیت سپاه در عرصه اقتصاد است و تلاش می‌کنند افکار عمومی را نسبت به سپاه در این زمینه دچار خدشه کنند.

وی با بیان اینکه «ما امروز درگیر یک جنگ حقیقی اقتصادی هستیم و برای عبور از جنگ اقتصادی باید به شکلی موفق و همه جانبه عمل کنیم و از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌‌های سپاه در این زمینه استفاده کنیم»، گفت:مبداء ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی و توسعه اقتصادی و عمرانی کشور دولت‌ها بودند و این خیلی طبیعی است که هیچ وقت سپاه نمی‌تواند بدون درخواست دولت‌ها هیچ پروژه بزرگ و کوچکی را در اختیار بگیرد و منابع آن را تأمین کند.

وی ادامه داد: سپاه هرگز نمی‌تواند دولت را وادار به عقد قرارداد کند و اصلا چنین رویه‌ای در کشوری که دولت‌ها از یک استقلال و اقتدار سیاسی در آن برخوردارند، وجود ندارد.

جانشین فرمانده سپاه با بیان اینکه «ورود سپاه به عرصه اقتصادی و توسعه از سوی دولت‌ها بوده است»، گفت: سپاه هرگز خودش را به دولت‌ها تحمیل نکرده است و این حضور از دولت سازندگی و دولت‌ آقای هاشمی رفسنجانی براساس درخواست خود دولت ایجاد شد، در آن زمان این دولت احساس می‌کرد سپاه استعدادها و ظرفیت‌های مهندسی بالایی برای انجام پروژه‌های فراملی و سطح ملی دارد. بنابراین از سپاه درخواست کرد مجموعه استعدادها و ظرفیت مدیریتی خود را به عرصه سازندگی وارد کند.

سردار سلامی ادامه داد: اگر عاقلانه فکر کنیم، مدیریت زمان در انجام پروژه‌های بزرگ سازندگی ملی برای کشورها دارای اهمیت بالایی است و با توجه به حجم نیازهای کشور ما برای سازندگی این مسئله بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: ورود سپاه به این مقوله بر اساس رسالت انقلابی و درخواست دولت‌ها بوده است به شکلی که در فضای مدیریت زمان برای اینکه استعدادها و تجهیزات مجموعه ظرفیت عظیمی که در اختیار سپاه است، معطل نماند و در جهت توسعه کشور به کار رود، استفاده می‌شود. زیرا تمام این لودرها، بلدوزرها، گریدرها و جک‌های بزرگ حفاری که در دنیا تعداد آن اندک است و در اختیار سپاه است، با پول ملت ایران تأمین شده است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «رخی عنوان می‌کنند که شما با این حرکت بخش خصوصی را ضعیف می‌کنید»، گفت: همانطور که آقای روحانی در جمع فرماندهان سپاه فرمودند، سپاه رقیب بخش خصوصی نیست. ما اگر بتوانیم مثلا فازهایی از پارس جنوبی که در اختیار ماست به صورت عملیاتی اجرایی کنیم، روزانه 160 میلیارد دلار بودجه به درآمد کشور افزوده می‌شود. آیا این کار نباید اتفاق بیفتد؟

سردار سلامی یادآور شد: قطعا در این شرایط ما نباید تجهیزات و نیروهای خود را معطل کنیم چون یک عملیات روانی در سطح جهانی و کسانی که پژواک آنها در داخل هستند در جریان است که سپاه رقیب بخش خصوصی شده است و این در حالی است که این وقایع وجود ندارد و سپاه رقیب و جایگزین مؤسسات و شرکت‌هایی شده است که می‌خواستند اجازه ندهند کشور ما در سازندگی به استقلال برسد.

وی افزود: امروز سپاه پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که دولت‌ها می‌خواهند و سایر بخش‌ها توانایی انجام آن را ندارند. سپاه تونل‌های طویل با 50 متر طول و سطح مقطع‌های بزرگ را در زمان‌های کوتاه با روش‌های انقلابی می‌سازد و اجازه تنفس به دولت در بازپرداخت بدهی‌هایش را نیز می‌دهد و اشتغال را هم در این مسیر ایجاد می‌کند.

جانشین فرمانده سپاه در پاسخ به اینکه «آیا سپاه در گرفتن این پروژه‌ها پیشقدم نمی‌شود؟»، گفت: سپاه در مناقصه شرکت می‌کند و قواعد انعقاد قراردادها را به هم نمی‌زند، نمی‌آید با استفاده از زور تفنگ و گلوله دولتمردان را مجبور کند که پای قراردادها را امضاء کنند، بلکه از طریق ارائه کیفیت مطلوب و مدیریت درست و انجام تعهدات به شکل انقلابی کارهای بزرگ را برعهده می‌گیرد، زیرا سپاهیان در مکتب امام و حضرت آقا صاحب اراده‌های بلند تربیت شده‌اند و همیشه در مرز غیرممکن‌ها موفق بوده‌اند.

سردار سلامی ادامه داد: سپاه صاحب آرزوهای بلند و بسیار بلندپرواز است. کارهای بزرگ را شجاعانه انجام می‌دهند و در انجام کارهای بزرگ بسیار موفق‌تر از کارهای کوچک هستند.

وی با بیان اینکه اصل ذات کار سپاه توسعه قدرت بازدارندگی و دفاعی است، گفت: ما معمولا با اکراه وارد این کارها می‌شویم، ولی وقتی خود رئیس جمهور می‌گوید سپاه آستین‌ها را بالا بزند، بیاید و بار این نظام و دولت را به دوش بکشد، سپاه وقتی در برابر این تقاضا قرار می‌گیرد و امکان دارد بخش‌های عظیمی از بارها را به دوش بگیرد در حالی که فضا را برای هیچ بخش خصوصی تنگ نمی‌کند، در این مقوله وارد می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران افزود: در طول دوران گذشته تا به حال هیچ رئیس جمهور و مسؤولی نیست که بیاید بگوید ما براساس اجبار فلان پروژه را به سپاه دادیم و واقعیت این است که با اجبار این پروژه را به سپاه دادند و واقعا با اجبار سپاه این پروژه را می‌پذیرد.

سردار سلامی در پاسخ به این سوال که «آقای روحانی عنوان کردند سپاه به دولت کمک کند و سردار جعفری هم اعلام آمادگی کردند؛ این کمک‌ها قرار است در چه زمینه‌هایی صورت پذیرد؟»، گفت: در پروژه‌های توسعه ملی جایی که بخش خصوصی قادر به سرمایه‌گذاری عظیم و کلان نیستند، این اقدامات انجام می‌شود. در واقع سپاه به دلیل استعدادهایی که دارد نیازهایی که از سوی دولت مطرح شود را پاسخ می‌دهد.

وی افزود: در هیچ کجا و هیچ پروژه‌ای نیست که سپاه انعقاد آن را به دولت تحمیل کرده باشد و چنین چیزی امکانپذیر هم نیست. اما بخش خصوصی ما هنوز به آن دامنه از کفایت نرسیده است که بتواند همه پروژه‌های عظیم را برعهده گیرد. با این حال هر وقت دولت محترم ازما درخواست کند، حاضریم از هر پروژه‌ای که در اختیار داریم خارج شویم و اگر نخواهند پروژه‌ای را به سپاه بدهند، ما آن را نمی‌گیریم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: با این وجود هر پروژه عظیمی که از سپاه خواسته شده است، به شرط اینکه دیگران نتوانند انجام دهند و یا خارجی‌ها بخواهند آن را انجام دهند، ما با جان و دل می‌پذیریم و دیگر اجازه نمی‌دهیم دشمنان ما بخواهند برای ما کار سازندگی انجام دهند.

سردار سلامی گفت: مردم ما نباید تحت تاثیر این شبهات و القائات قرار گیرند، زیرا دشمنان ما همانطور که آقای روحانی فرمودند معیشت مردم را مورد هدف قرار داده‌اند و نمی‌خواهند اجازه دهند این پتانسیل ملی به خدمت و حل مسائل بینجامد.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های خارجی اینگونه القاء می‌کنند که سخنان آقای روحانی درباره سپاه در آن نشست با فرماندهان سپاه تعارف بوده است، گفت: خود خارجی‌ها هم می‌دانند حکومت و دولت یک پدیده رئال و واقعیتی روی زمین است. رئیس جمهور یک نظام معتبر هرگز نمی‌آید در سطح جهان یک بحثی را به شکل تعارف مطرح کند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران افزود: عالم سیاست عالمی بسیار جدی است. آن هم وقتی که مخاطبین آن خود ما هستیم. ما نمی‌توانیم حرف‌های خودمان را مجازگونه بزنیم و احساساتی سخن بگوییم، البته اینها بعدا در صحنه عمل اثبات می‌شود. دشمنان هر جا به بن‌بستی می‌رسند چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند و ما چنین برداشتی نداریم.

سردار سلامی افزود: نیروهای سپاه براساس فداکاری و نگرش خود دست به اقدامات می‌زنند بهترین ایده‌آل آنها شهادت است. اینکه آنها را افرادی بدانیم که می‌خواهند سیاست را قبضه کنند یا اقتصاد ملی را در حاکمیت بیاورند، سخن درستی نیست، زیرا از 150 هزار نفر نیروی سپاه قرارگاه خاتم‌الانبیاء تنها 2500 نفر آنها پاسدار هستند و بقیه جوان‌های این مرز و بوم و تحصیل‌کردگان این کشورند که ما خادم آنها هستیم.

ارسال نظر