کد خبر: ۱۸۷۶۴
تعداد بازدید: ۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

خیز کره جنوبی برای اکتشافات فراساحلی

کره جنوبی در نظر دارد با توسعه فعالیت‏های اکتشاف و تولید در بخش‏های فراساحلی این کشور، از میزان وابستگی خود به خرید نفت و گاز بکاهد.

به گزارش نشریه پلاتس، یک مقام وزارت انرژی کره جنوبی اعلام کرد که این کشور با هدف کاهش وابستگی به واردات نفت، در حال فعالیت روی طرح میان مدت اکتشاف منابع نفت در بخش‏های فراساحلی است.

این مقام در وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی به نشریه پلاتس گفت: دولت در نظر دارد این طرح را تا پایان سال جاری میلادی تکمیل کند و بر اساس این طرح شرکت ملی نفت کره در ماه آوریل سال ٢٠١٥، یک عملیات حفاری اکتشافی دیگر را نیز برای اکتشاف هیدرات‏های گازی در سواحل شرقی آغاز می‏کند.

هیدرات‏های گازی که در بستر دریاها تشکیل می‏شود، بیشتر از نوع هیدرات متان هستند. این ماده که از آن بعنوان «یخ شعله ور» یاد می‏شود، دارای مقدار بسیار زیادی گاز متان و مکان تشکیل آن به طور معمول رسوب کف اقیانوس‏ها و مناطق قطبی همیشه منجمد است

این حفاری در حوزه یولئونگ که محل قرارگیری میدان گازی دونگایی -١ است انجام می‏شود.

وی افزود: در عملیات حفاری سعی می‏کنیم مقدار هیدرات‏های گازی قابل استحصال با صرفه اقتصادی را برآورد کنیم.

به گفته این مقام کره‏ای، نتایج آزمایش‏های لرزه‏نگاری اولیه در حوزه یولئونگ که آوریل سال گذشته میلادی آغاز شد و در فوریه امسال تمام شد از وجود منابع نفت در منطقه خبر داد؛ اما مقدار آن مشخص نبود.

به گفته وی، دولت کره جنوبی همچنین به حفاری مشترک با چین در ساحل غربی این کشور می‏اندیشد و همچنین حفاری‏های اولیه در ساحل جنوبی کره جنوبی صورت می‏گیرد که جزئیات آن اواخر امسال اعلام می‏شود.

کره جنوبی نخستین حفاری اکتشافی و دومین حفاری هیدرات‏های گازی را در سال ٢٠٠٧ و ٢٠١٠ در حوزه یولئونگ، در ساحل شرقی، انجام داد و ذخایر را بیش از ٦٠٠ میلیون متریک تن هیدرات‏های گازی، منابع شبه یخی آب و گاز طبیعی که زیر آب در دمای پایین و فشار شدید که گاز را به نیمه جامد تبدیل می‏کند، برآورد کرد.

هیدرات‏های گازی می‏تواند بعنوان جایگزینی برای LNG استفاده شود.

یولئونگ باسین محل قرارگیری میدان گازی دونگایی -١ است که از سال ٢٠٠٤ گاز تولید می‏کند.

به گفته یک مقام شرکت ملی نفت کره، میدان دونگایی -١ در بلوک ٦-١ واقع شده و تاکنون ١٥٠ میلیارد فوت مکعب گاز یا ٢٩ میلیون بشکه معادل نفت تولید کرده است و  هم اکنون  ٣٦ میلیون فوت مکعب یا هفت هزار بشکه معادل نفت در روز تولید می‏کند. شرکت ملی نفت کره ١٠٠ درصد از سهام بلوک ٦-١ را در اختیار دارد.

شرکت ملی نفت کره بخش جنوبی بلوک ٦-١ را از اکتبر سال ٢٠١١ مورد اکتشاف قرار داده است.

به گفته این مقام شرکت نفت کره، دولت برنامه توسعه اکتشاف در بلوک ٦-١ جنوبی تا سپتامبر ٢٠١٩ یا بعد از آن همزمان با اتمام فاز نخست اکتشاف که در اکتبر ٢٠١١ شروع شده است و در سپتامبر سال آینده به اتمام می‏رسد و فاز دوم که در اکتبر ٢٠١٥ تمام می‏شود، آغاز می‏شود.

٧٠ درصد از بلوک ٦-١ جنوبی از سوی شرکت دائوو اینترنشنال، توسعه دهنده انرژی کره جنوبی، و ٣٠ درصد آن به وسیله شرکت ملی نفت کره راهبری می‏شود.

شرکت ملی نفت کره ٥٠ درصد سهام بلوک هشت را در اختیار دارد و باقی آن در دست شرکت استرالیایی پترولیوم وودساید است. شرکت ملی نفت کره پروژه‏های بالادست خارج از کره را هدایت می‏کند.

کره جنوبی پنجمین خریدار بزرگ نفت خام جهان است که به طور تقریبی همه نیاز خود را از خارج کشور وارد می‏کند.

ارسال نظر