کد خبر: ۱۸۷۸۶
تعداد بازدید: ۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

توافق دریایی 21 کشور آسیا و اقیانوس آرام

چین اعلام کرد 21 کشور آسیا و اقیانوس آرام با امضای توافقنامه دریایی خطر درگیری در مرزهای نامشخص منطقه را کاهش دادند.

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، این توافقنامه امروز چهارشنبه و در دومین روز از همایش بزرگی از فرماندهان و هیأت‏های دریایی 21 کشور آسیا و اقیانوس آرام در شهر چینگ دایو، در شرق چین، امضاء شد.

همایش نیروی دریایی آسیا و اقیانوسیه هر دو سال یک بار برگزار می‏شود، اما از سال 1987 میلادی این نخستین بار است که چین آن را میزبانی می‏کند و برای نخستین بار توافقنامه دریایی در آن امضاء شد.

چین اعلام کرد که با امضای توافقنامه کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام می‏توانند از این پس در خصوص مسایل مختلف ارتباطات بیشتری داشته باشند.

امضای این توافقنامه خطر درگیری در سرحدات مرزی و مشخص نشده میان کشورها را کاهش می‏دهد.

همچنین در صورت بروز مشکلات و حوادث و یا ارسال علایم خاص در دریاها کشورها می‏توانند با یکدیگر فورا ارتباط برقرار کرده و مراتب را اطلاع رسانی کنند.

توافقنامه همکاری برای مقابله با چالش‏های دریایی نامشخص و اضطراری (توافقنامه دریایی) در همایش فرماندهان نیروی دریایی کشورهای آسیا و اقیانوس آرام در شرق چین امضا شد.

ناظران می‏گویند که چین با این کار همکاری نزدیکتری با کشورهای دیگر در دریاها داشته و در عین حال امنیت دریایی در آسیا و اقیانوس آرام افزایش خواهد یافت.

فرماندهان نیروی دریایی آسیایی و منطقه اقیانوس آرام در این همایش با رد رویارویی در صورت بروز مشکلات، بر اولویت دادن به ارتباطات و توجه به امنیت دریاها تأکید کردند.

در این همایش خطر رویارویی ناو آمریکایی با ناوهواپیمابر چین در دریای جنوبی در ماه دسامبر گذشته مورد بررسی قرار گرفت و بر یافتن راهکارهایی به منطور جلوگیری از بروز چنین حوادثی تاکید شد.

بیش از 140 نفر از فرماندهان نیروهای دریایی 21 کشور در این همایش دو روزه شرکت دارند.

در این همایش پاکستان در کنار هند و بنگلادش قرار گرفته است و مکزیک بعنوان عضو ناظر معرفی شد.

رزمایشی دریایی چین و کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس ارام نیز قرار است امروز همزمان با شصت و پنجمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی چین با حضور ناوهای پاکستان، سنگاپور، هند، مالزی، برونئی، بنگلادش و اندونزی آغاز شود.

ارسال نظر