کد خبر: ۱۸۸۲۶
تعداد بازدید: ۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

برای تکمیل ایران LNG در حال مطالعه هستیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: محصولات گازی تولید و صادر شده میدان مشترک پارس جنوبی در ١٥ سال گذشته ٢٣٥ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

به گزارش مارین نیوز، رکن الدین جوادی امروز در نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور و مدیران صنعت نفت در پارس جنوبی از تولید ١٤٨ میلیارد مترمکعب گاز غنی از پارس جنوبی طی ١٥ سال گذشته خبر داد و گفت: محصولات گازی تولید و صادر شده این میدان تاکنون ٢٣٥ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: با توسعه کامل فازهای میدان گازی پارس جنوبی کشور سالانه ١١٢ میلیارد دلار، از این میدان درآمد کسب خواهد کرد که این رقم با تولیدی شدن لایه نفتی پارس جنوبی به میزان ١٨٠ هزار بشکه در روز به بیش از ١٢٠ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

وی گفت: البته درآمدهای جانبی حاصل از فروش محصولات این میدان نیز بیش از ٤٥ میلیارد دلار خواهد بود.

جوادی با اشاره به پیشرفت فازهای اولویت نخست میدان گازی پارس جنوبی گفت: هم اکنون فازهای ١٢ و ١٥ تا ١٨ این میدان به ترتیب با ٩٥، ٩٢ و ٨٢ درصد در حال توسعه است، ضمن آنکه فازهای اولویت دوم این میدان با بیش از ٦٠ درصد پیشرفت در حال اجراست.

جوادی افزود: ارزش تولید محصولات یک فاز پارس جنوبی با احتساب قیمت کنونی نفت سالانه ٣,٨ میلیارد دلار برآورد می شود.

وی با اشاره به اینکه «فاز ١١ تنها فاز توسعه نیافته میدان گازی پارس جنوبی است»، گفت: هم اکنون کمیته فنی وزارت نفت برای ارزیابی پروژه LNG که قرار است از این فاز خوراک دریافت کند؛ در حال بررسی میزان بودجه موردنیاز برای اتمام ساخت پروژه LNG هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: تاکنون برای ساخت پروژه ایران LNG بیش از دو و نیم میلیارد دلار هزینه شده است.

وی با تشریح آخرین وضعیت توسعه طرح‏های پتروشیمی در حال ساخت منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی تأکید کرد: این منطقه به لحاظ وجود خوراک مجتمع‏های پتروشیمی و عدم محدودیت دسترسی به این خوراک آماده پذیرش سرمایه‏گذاری‏های داخلی و خارجی در حوزه پتروشیمی است.

جوادی با اشاره به ساخت ٨ پالایشگاه کوچک مایعات گازی در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ظرفیت فراورش این پالایشگاه‏ها روزانه حدود ٥٠٠ هزار بشکه خواهد بود.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: طی سال‏های آینده در مجموع ٨٥ طرح پتروشیمی به ظرفیت ١١٦ میلیون تن در کشور ساخته می‏شود که برای ساخت این تعداد مجتمع پتروشیمی حدود ٧٤ میلیارد دلار سرمایه‏گذاری نیاز است که بازگشت سرمایه آن با راه‏اندازی این طرح‏های پتروشیمی کمتر از یک سال و نیم خواهد بود.

وی میزان سرمایه‏گذاریهای صورت گرفته در صنایع کوچک در منطقه پارس جنوبی مانند ساخت اسکله را طی ١٥ سال گذشته ٨٢٣ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون در بخش صنایع کوچک پارس جنوبی ٢٩٧ قرارداد با بخش‏های دولتی و خصوصی منعقد شده و بیش از هزار و ١٥٨ هکتار زمین به این صنایع و طرح‏های کوچک واگذار شده است.

جوادی افزود: طی ١٥ سال گذشته دو هزار و ٦٠٠ تن کالا و تجهیزات به ارزش ٢١ میلیارد دلار وارد منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی شده است.

وی ادامه داد: طی ١٥ سال گذشته همچنین ٦,٢ میلیون تن مایعات گازی به ارزش ٤٦ میلیارد دلار و ٥٨ میلیون تن محصولات و فرآورده‏های غیرنفتی همچون گوگرد به ارزش ٣٧ میلیارد دلار از منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی صادر شده است.

ارسال نظر