به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس منتظری که در میزگرد سمینار بررسی سیاستهای دولت در صنایع فراساحل سخن میگفت؛ در پاسخ به یکی از حاضران اعلام کرد: طبق قراردادی که ما با پیمانکاران داریم، در تغییرات سازمانی پیمانکاران باید موافقت کارفرما نیز گرفته شود.
وی در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر تصویب انتقال سکوها از سوی شرکت ملی نفت ایران، گفت: اینها اخبار روزنامهها و سایتهاست که با واقعیت فاصله زیادی دارد و شما قطعا بدانید که انتقال یک سکوی دریایی از گمرک و مرزهای کشور، بدون طی مراحل قانونی ممکن نیست.
وی با بیان اینکه «الآن از رییسجمهور تا دانشجویان دریایی همه در جریان شرایط شرکت صدرا قرار دارند»، افزود: سازمان بورس، وزارت نفت و ارگانهای مختلف پیگیر این موضوع هستند و امیدواریم با سفر اخیر معاون اول رییسجمهور به پارس جنوبی، مسأله ختم به خیر شود.
این مدیر باسابقه صنعت فراساحل کشور با اشاره به پیشرفتهای این صنعت طی 15 سال گذشته، یادآور شد: زمانی که ما فاز یک پارس جنوبی را شروع کردیم، یک جکت در خارج و دیگری در صدرا ساخته شد. در فازهای دو و سه هم که به توتال سپرده شد؛ فرانسویها میخواستند سکوها در خارج ساخته شود، اما با فشار شرکت نفت و گاز پارس، بعنوان کارفرما، که حتما باید یکی از سکوها در داخل ساخته شود؛ یک سکو در مدت 22 ماه در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) ساخته شد.
وی با بیان اینکه «در این مدت مجموعا سفارش ساخت 34 سکوی فازهای پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی داده شده است»، گفت: تنها حلقه گمشده صنعت فراساحل کشور، در بخش لولهگذاری بود که با تجهیز ناوگان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC) به شناورهای مدرن، این مشکل نیز برطرف شد.
رییس کمیته ارزیابی پیمانکاران شرکت نفت و گاز پارس درعین حال با بیان اینکه «کسریهایی در بخش پیمانکاری صنعت فراساحل کشور وجود دارد»، تصریح کرد: ما کارفرمایان نمیتوانیم خودسرانه و خارج از چارچوب قراردادها، تعهدات یا تعدیلهایی را بپذیریم و جز موارد استثنایی، پروژهها باید طبق قرارداد اجرا شود.