به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی، در این دیدار افقهای افزایش همکاریهای تجاری، بازرگانی و کشتیرانی در حوزه دریای خزر و همچنین مشکلات ناوگان در بنادر آستاراخان با هیأت روسی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
علاوه بر این، وجود مشترکات فرهنگی غنی دو کشور ایران و روسیه و لزوم تکیه بر این موضوع و همچنین داشتن مرزهای آبی مشترک در حوزه دریای خزر بعنوان مهمترین شاخصها به منظور افزایش همکاریها در این دیدار مورد تأکید قرار گرفت.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این دیدارضمن تاکید بر وجود مشترکات فرهنگی و همسایگی دو کشور گفت : این مشترکات میتواند موجب تحول بزرگ اقتصادی، فرهنگ و سیاسی و مانع از حضور دول فرا منطقه ای در دریای خزر شود.
علی اکبر غنجی افزود: این امر محقق نمی شود مگر زیرساختهای اقتصادی هر دو کشور آمادگی تعامل سازنده و درک متقابل از یکدیگر را داشته باشند و اجازه بهره برداری مناسب هر دو طرف از بازارهای یکدیگر را با تسهیل قوانین مهیا کنند و گزینه برد – برد اجرا شود.
وی افزود: شرکتهای کشتیرانی عامل ارتباط بنادر کشورها هستند و از آنجایی که کشتیرانی دریای خزر وارد بورس شده؛ لذا فعالیت آن بسیار شفاف است.
وزیر صنعت و حمل و نقل آستاراخان روسیه نیز با توجه به سرمایهگذاری کشتیرانی دریای خزر در بندر سالیانکا قول همکاریهای لازم را دادند.
بنابراین گزارش، کشتیرانی دریای خزر دارای 22 فروند کشتی بعنوان بزرگترین ناوگان ملی - تجاری کشور در حوزه دریای خزر دارای خطوط حمل و نقل دریایی از بنادر انزلی، نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار و آستارا به بنادر آستاراخان، ماخاچ کالا، اکتائو، باکو و ترکمن باشی (و بالعکس) و همچنین سرویس تأمین و حمل کانتینری و شبکه منحصربهفرد اطلاع رسانی است.
افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت دریایی و ترانزیت در حوزه دریای خزر و توسعه ظرفیت ناوگان از برنامههای راهبردی این شرکت است.