کد خبر: ۱۸۸۵۸
تعداد بازدید: ۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

دولت درباره واگذاری صدرا تصمیم بگیرد

عضو هیأت مدیره شرکت صنایع فراساحل (صف) گفت: روند واگذاری شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ابعاد حقوقی مختلفی دارد که دولت باید در قبال آن تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، امیرمحسن خوبان شرق در میزگرد سمینار بررسی سیاست‏های دولت در صنایع فراساحل توضیح داد: شرکت صدرا در سال 86 از طرف سازمان خصوصی‏سازی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منفک و به سرمایه‏گذاری بانک ملی واگذار شد.

وی با بیان اینکه «مهندس جهانگیری، معاون اول رییس‏جمهور که آن زمان وزیر صنایع بودند از ابتدا با واگذاری صدرا مخالف بودند»، افزود: راندمان صدرا چنان بالا بود که مدتی پس از واگذاری، ارزش سهام آن در بورس به 4000 تومان رسید و بزرگترین واگذاری تاریخ بورس تا آن مقطع بود.

این فعال صنایع دریایی درباره دلایل افول صدرا پس از واگذاری تصریح کرد: متأسفانه مالک اول شرکت (سرمایه‏گذاری بانک ملی) نگاهی صرفا سودمحور به صدرا داشت و مشکلات با تغییر مدیریت سهامدار عمده تشدید  شد و از سال 86 و با واگذاری صدرا به قرارگاه خاتم، خط سیر فروپاشی شرکت طی شد.

وی با بیان اینکه «وضعیت کنونی صدرا نتیجه روندی است که از سال 82 آغاز شد»، گفت: این روند غلط، سال گذشته به اوج رسید و شرکت با تصمیمی غلط تر از تصمیمات قبل، به فردی غیرمتخصص در صنعت دریایی واگذار شد.

عضو هیأت مدیره شرکت صنایع فراساحل (صف) در بخش دیگری از صحبت‏های خود از روند واگذاری پروژه‏های فراساحلی انتقاد کرد و گفت: در فاز دو و سه پارس جنوبی که توسعه آن به توتال واگذار شده بود، شرکتی در مناقصه ساخت سکوها 110 میلیون دلار قیمت داده بود؛ اما توتال با ارزیابی فنی و مالی پروژه این قیمت را نپذیرفت و اعلام کرد که ساخت هر سکو کمتر از 123 میلیون دلار (نرخ اعلامی برنده نهایی مناقصه) تمام نخواهد شد.

وی افزود: این در حالی است که در کشور ما، پیمانکاران با قیمت‏های پایین قرارداد را می‏بندند و بعد پروژه دچار مشکل و توقف و تأخیر می‏شود.

خوبان شرق با تأکید بر اینکه «یکی از آفت‏های اخیر صنعت فراساحل در سال‏های اخیر افزایش رانت و ترک تشریفات در واگذاری پروژه‏ها بوده است»، گفت: یکی دیگر از مشکلات، واگذاری حجم بالایی از پروژه به چند شرکت خاص بود و شاید هم یکی از دلایل مدیریت صدرا برای انتقال سکوهای فاز 17 و 18 پارس جنوبی به خارج، مازاد بودن پروژه باشد.

وی تأکید کرد: ما اگر روی احراز صلاحیت پیمانکاران و ظرفیت‏های واقعی آنها توجه می‏کردیم و افراد توانمند را در صنعت فراساحل به کار می‏گرفتیم؛ امروز به نقطه‏ای نمی‏رسیدیم که سکوهای نیم ساخته را برای تکمیل راهی امارات کنیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تازه مسلمان
|
Russian Federation
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
0
  سلام وعلیکم برادر ایا میدانی صدرا را چه کسی به این روز دراورد؟ ایا خودتان زمانی جزوه مدیران ارشد نبودید ؟ ایا کلیه تصمیم گیری های کلان با شماها ومدیر عامل محترم نبود؟ چرا صدرا بدهکار شد با ان همه حمایت های مالی دولتی؟ پاسخ اش بسیار ساده است به دور وبرت نگاه کن من را خواهی دید. با نهایت احترام
ارسال نظر