به گزارش خبرنگار مارین نیوز، امیرمحسن خوبان شرق در میزگرد سمینار بررسی سیاستهای دولت در صنایع فراساحل توضیح داد: شرکت صدرا در سال 86 از طرف سازمان خصوصیسازی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منفک و به سرمایهگذاری بانک ملی واگذار شد.
وی با بیان اینکه «مهندس جهانگیری، معاون اول رییسجمهور که آن زمان وزیر صنایع بودند از ابتدا با واگذاری صدرا مخالف بودند»، افزود: راندمان صدرا چنان بالا بود که مدتی پس از واگذاری، ارزش سهام آن در بورس به 4000 تومان رسید و بزرگترین واگذاری تاریخ بورس تا آن مقطع بود.
این فعال صنایع دریایی درباره دلایل افول صدرا پس از واگذاری تصریح کرد: متأسفانه مالک اول شرکت (سرمایهگذاری بانک ملی) نگاهی صرفا سودمحور به صدرا داشت و مشکلات با تغییر مدیریت سهامدار عمده تشدید شد و از سال 86 و با واگذاری صدرا به قرارگاه خاتم، خط سیر فروپاشی شرکت طی شد.
وی با بیان اینکه «وضعیت کنونی صدرا نتیجه روندی است که از سال 82 آغاز شد»، گفت: این روند غلط، سال گذشته به اوج رسید و شرکت با تصمیمی غلط تر از تصمیمات قبل، به فردی غیرمتخصص در صنعت دریایی واگذار شد.
عضو هیأت مدیره شرکت صنایع فراساحل (صف) در بخش دیگری از صحبتهای خود از روند واگذاری پروژههای فراساحلی انتقاد کرد و گفت: در فاز دو و سه پارس جنوبی که توسعه آن به توتال واگذار شده بود، شرکتی در مناقصه ساخت سکوها 110 میلیون دلار قیمت داده بود؛ اما توتال با ارزیابی فنی و مالی پروژه این قیمت را نپذیرفت و اعلام کرد که ساخت هر سکو کمتر از 123 میلیون دلار (نرخ اعلامی برنده نهایی مناقصه) تمام نخواهد شد.
وی افزود: این در حالی است که در کشور ما، پیمانکاران با قیمتهای پایین قرارداد را میبندند و بعد پروژه دچار مشکل و توقف و تأخیر میشود.
خوبان شرق با تأکید بر اینکه «یکی از آفتهای اخیر صنعت فراساحل در سالهای اخیر افزایش رانت و ترک تشریفات در واگذاری پروژهها بوده است»، گفت: یکی دیگر از مشکلات، واگذاری حجم بالایی از پروژه به چند شرکت خاص بود و شاید هم یکی از دلایل مدیریت صدرا برای انتقال سکوهای فاز 17 و 18 پارس جنوبی به خارج، مازاد بودن پروژه باشد.
وی تأکید کرد: ما اگر روی احراز صلاحیت پیمانکاران و ظرفیتهای واقعی آنها توجه میکردیم و افراد توانمند را در صنعت فراساحل به کار میگرفتیم؛ امروز به نقطهای نمیرسیدیم که سکوهای نیم ساخته را برای تکمیل راهی امارات کنیم.