کد خبر: ۱۸۸۷۴
تعداد بازدید: ۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

درخواست ویژه از ایدرو درباره کاتاماران‏ها/ گفتگو با ارسلان غمگین

مدیرعامل کشتی‏سازی اروندان درباره آخرین وضعیت دو کاتاماران در حال ساخت این شرکت گفت: ساخت این دو شناور که از لحاظ فنی و تخصصی در سطح خاورمیانه بی‏نظیر هستند و تنها 7 کشور در دنیا توان ساخت آن را دارند؛ به علت یک تصمیم نابجا در سال 87 متوقف و بلاتکلیف شده است.

ارسلان غمگین در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: در سال 87 رییس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هیأت مدیره و مدیرعامل وقت جلسه‏ای با کشتیرانی والفجر، کارفرمای پروژه، جلسه‏ای داشتند که موضوع اصلی آن تعدیل 6 میلیارد تومانی موضوع قرارداد بود و قرار شد 50 درصد از این مبلغ را سازمان گسترش و 50 درصد را کارفرما تأمین کند؛ اما ایدرو تأمین سهم خود را نپذیرفت و این نشست ناکام ماند.

غمگین تصریح کرد: اشتباه بزرگتر ایدرو آن بود که مدیرعامل و هیأت مدیره وقت را مجبور کردند وامی 10 میلیارد تومانی از بانک تجارت بگیرند و سازه آماده را در مالکیت ایدرو درآورند. آنها حتی اجازه ندادند اروندان به جای این کار، خود وامی سه میلیارد تومانی بگیرد و به جای ایدرو، شرکت رأسا سهم تعدیل قرارداد را تأمین کند.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر آن وام 10 میلیارد تومانی برای اروندان تبدیل به بدهی 27 میلیارد تومانی شد»، افزود: از آنجا که این وام با تضمین سازمان گسترش دریافت شده بود، بانک در اسفند 91 کل این مبلغ را یکجا از حساب این سازمان برداشت کرد.

مدیرعامل کشتی‏سازی اروندان درباره برنامه این شرکت برای تکمیل و فروش کاتاماران‏ها نیز گفت: در حال حاضر دو مشتری داخلی و خارجی برای این شناورها داریم که حاضرند هر فروند از آنها را به مبلغ 8 میلیون دلار خریداری کنند؛ اما به دلیل مشکلات حقوقی با ایدرو امکان عقد قرارداد با متقاضیان را نداریم.

وی توضیح داد: به دلیل آنکه سازه کاتاماران‏ها در رهن ایدرو قرار دارد؛ قبل از عقد قرارداد باید این شناورها از رهن خارج شود، وگرنه قرارداد جدید هم همچون چند قراردادی که در سال‏های اخیر توسط مدیران عامل قبلی بسته شده، نتیجه‏ای در بر نخواهد داشت.

غمگین تصریح کرد: درخواست ما از مهندس شافعی، مدیرعامل محترم سازمان گسترش، آن است که اجازه دهند این کاتاماران‏ها از رهن ایدرو خارج و امکان عقد قرارداد جدید با متقاضیان و ازسرگیری ساخت آنها فراهم شود.

وی هشدار داد: در صورت ادامه بلاتکلیفی موجود، تا چند سال دیگر این سازه‏ها از حیز انتفاع خارج خواهد شد و عملا نه چیزی برای ما خواهد ماند و نه ایدرو.

این کشتی‏ساز یادآور شد: بلاتکلیفی و توقف پروژه‏های کاتاماران در حالی است که کیفیت ساخت بدنه این دو شناور و جوشکاری آن در سطحی است که متخصصان و کارشناسان خارجی هم در بازدید از آنها، باور نمی‏کنند این کار در ایران و توسط کارشناسان و کارگران ایرانی انجام شده باشد.

وی بر این اساس تأکید کرد: از مدیرعامل محترم ایدرو انتظار داریم با همکاری لازم در این زمینه، امکان تحقق این پروژه ملی را که تکمیل آن افتخاری برای صنعت کشتی‏سازی ایران خواهد بود؛ فراهم سازند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
mohamadi
|
Russian Federation
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
0
  این که همش شد مدیریت های قبلی ، اون وقت مگر شما جز مدیران قبلی نبودید ؟؟؟... این شناورها مشکل استراکچری دارند اگر نه والفجر خودش ورشون می داشت...
mohamadi
|
Russian Federation
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
0
  اول بگند چرا والفجر با این همه هزینه و در این شرایط بیخیال این ها شد؟؟؟؟ همان مشکلات فنی که والفجر فهمید این شازه ها دارند خریدار بعدی هم می فهمه و اون ها تا ابد اون جا می مونند. به نظر ام بکنندشنان رستوان دریایی بزارنشون کنار کارون.. کلی پول در میاره ها...
مهندس
|
Russian Federation
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
0
  با سلام دوست گرامی ،اگر این سازه ها مشکل دارند فقط شما متوجه میشوید؟ یعنی موسسات رده بندی داخلی و خارجی که در تمام مراحل ناظر بودند متوجه نشدند؟ دوست گرامی اگر قصد خرید دارید خب بسم الله .چرا روی مال عیب می گزارید؟ بعد هم شناور بعد از ساخت تست می شود و نتایج تست باید ایده ال باشد تا شناور تحویل شود. پس انشالله سیاستی دلالی پیشه نکنید.اینها آپارتمان نیستند که بشود گفت نورش کم است یا مثلا فاضلابش ایراد دارد!
mohamadi
|
Russian Federation
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
  به کسانی که می خواهند این شناور ها را بخرند پیشنهاد می کنم با مدیران وقت والفجر صحبت بکنند تا کلاه سرشان نره... سوابقش توی والفجر موجوده ... ضمنا شناور ها تحت کلاس موسسات ایرانی به هیچ دردی نمی خوره
سهرابی نیا
|
Russian Federation
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
0
  جناب آقای محمدی شناورهای کاتاماران اروندان تحت کلاس BV ساخته شده اند و تمام قسمتهای آن دارای تاییدیه BV است. چرا خبر کذب ارایه می دهید. در ضمن سازه این شناورها بابهترین کیفیت ساخته شده اند و کاملا بی نظیر است.
ارسال نظر