کد خبر: ۱۸۸۷۸
تعداد بازدید: ۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

معرفی پروژه‏های ساخت ایران-2/ شناور جمع‏آوری آلودگی نفتی

نامگذاری سال 1393 به نام «اقتصاد و فرهنگ» و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به تولید ملی و حداکثر استفاده از توان و ظرفیت‏های داخلی در چارچوب سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، بار دیگر زمینه و بستری را برای توجه به ظرفیت‏های درونی کشور برای توسعه علمی و صنعتی فراهم آورده است.

در این میان، صنایع دریایی یکی از راهبردی‏ترین صنایع کشور است که در شرایط تحریم نیز مشخص شد بدون اتکاء به توانمندی‏های موجود در این حوزه، بسیاری از منافع حیاتی کشور در بخش‏های تجاری، انرژی و خدماتی به خطر می‏افتد.

تلاش کشورهای غربی برای محاصره دریایی ایران در چند سال گذشته و تحریم قریب به اتفاق شرکت‏ها و صنایع دریایی دولتی، نظامی و حتی خصوصی به‏روشنی نشان داد که خاکریز اول مواجهه اقتصادی با فشارهای بین‏المللی حوزه دریاست و طبیعتا، لازمه این مواجهه حداکثر اتکاء به توان و ظرفیت‏های داخلی در بخش‏های مختلف ساخت، تعمیرات و خدمات دریایی است.

این در حالی است که بعضا مشاهده می‏شود با وجود ساخت بزرگترین و پیچیده‏ترین شناورها و سازه‏های دریایی طی دو دهه گذشته در کشور، برخی مدیران و شرکت‏های عموما دولتی و شبه دولتی برای توجیه اقدامات خود در جهت خرید از خارج، توان ساخت داخل را نفی و پروژه‏های انجام‏شده قبلی را نادیده می‏انگارند.

پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز در مقام پاسخگویی به این شبهه افکنی‏ها و یادآوری توان ساخت داخل، به مناسبت ابلاغ سیاست‏های اقتصاد مقاومتی و آغاز سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، در قالب مجموعه اخباری به ارائه اطلاعاتی درباره مهمترین شناورها و سازه‏های دریایی ساخت ایران می‏پردازد و آمادگی دارد تا با دریافت اطلاعات سایر پروژه‏ها، نسبت به معرفی آنها نیز اقدام کند.

در دومین مورد از این مجموعه، اطلاعات مربوط به بزرگترین کشتی جمع‏آوری آلودگی نفتی را که در مجتمع ایزوایکو ساخته و در سال جاری آب اندازی شده است، ارائه می‏کنیم:

کشتی جمع آوری آلودگی نفتی «دریا پاک»

سـازنده : شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (بحر گسترش هرمز)
پیشرفت پروژه: آب اندازی در اردیبهشت 1393
کارفرما: شرکت بوت سرویس ایران کیش

معرفی:
شناور دریا پاک با آبخوری حدود 4 متر و سرعتی معادل 16 گره دریایی، یکی از مدرن‏ترین و پیشرفته‏ترین شناورهایی است که در صورت بروز آلودگی نفتی بزرگ، می‏تواند در سریعترین زمان ممکن، برای جمع آوری لکه‏ها و پاکسازی آب‏های آلوده مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات:
طول کل کشتی: 55.5 متر
عرض کشتی: 13 متر
ارتفاع تا عرشه اصلی: 6.5 متر
خط آبخور طراحی: 3.95 متر
سرعت: 16نات(گره دریایی)
قدرت موتور اصلی: 1200 کیلو وات
نوع موتور: شاتل
تعداد موتور: 2 عدد
تعداد ژنراتورها: 3 عدد
موسسه رده بندی DNV
وزن کل کشتی: 550 تن

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
طغرل
|
Russian Federation
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
0
  به برادر بزرگوار حاج آقا مهندس بروشان مدیریت محترم پروژه ساخت این شناور پیشرفته خسته نباشید عرض می کنم. توفیق روز افزون جنابعالی را از پروردگار خواستاریم.
ارسال نظر