در این میان، صنایع دریایی یکی از راهبردیترین صنایع کشور است که در شرایط تحریم نیز مشخص شد بدون اتکاء به توانمندیهای موجود در این حوزه، بسیاری از منافع حیاتی کشور در بخشهای تجاری، انرژی و خدماتی به خطر میافتد.
تلاش کشورهای غربی برای محاصره دریایی ایران در چند سال گذشته و تحریم قریب به اتفاق شرکتها و صنایع دریایی دولتی، نظامی و حتی خصوصی بهروشنی نشان داد که خاکریز اول مواجهه اقتصادی با فشارهای بینالمللی حوزه دریاست و طبیعتا، لازمه این مواجهه حداکثر اتکاء به توان و ظرفیتهای داخلی در بخشهای مختلف ساخت، تعمیرات و خدمات دریایی است.
این در حالی است که بعضا مشاهده میشود با وجود ساخت بزرگترین و پیچیدهترین شناورها و سازههای دریایی طی دو دهه گذشته در کشور، برخی مدیران و شرکتهای عموما دولتی و شبه دولتی برای توجیه اقدامات خود در جهت خرید از خارج، توان ساخت داخل را نفی و پروژههای انجامشده قبلی را نادیده میانگارند.
پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز در مقام پاسخگویی به این شبهه افکنیها و یادآوری توان ساخت داخل، به مناسبت ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و آغاز سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، در قالب مجموعه اخباری به ارائه اطلاعاتی درباره مهمترین شناورها و سازههای دریایی ساخت ایران میپردازد و آمادگی دارد تا با دریافت اطلاعات سایر پروژهها، نسبت به معرفی آنها نیز اقدام کند.
در دومین مورد از این مجموعه، اطلاعات مربوط به بزرگترین کشتی جمعآوری آلودگی نفتی را که در مجتمع ایزوایکو ساخته و در سال جاری آب اندازی شده است، ارائه میکنیم:
کشتی جمع آوری آلودگی نفتی «دریا پاک»
سـازنده : شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (بحر گسترش هرمز)
پیشرفت پروژه: آب اندازی در اردیبهشت 1393
کارفرما: شرکت بوت سرویس ایران کیش
معرفی:
شناور دریا پاک با آبخوری حدود 4 متر و سرعتی معادل 16 گره دریایی، یکی از مدرنترین و پیشرفتهترین شناورهایی است که در صورت بروز آلودگی نفتی بزرگ، میتواند در سریعترین زمان ممکن، برای جمع آوری لکهها و پاکسازی آبهای آلوده مورد استفاده قرار گیرد.
مشخصات:
طول کل کشتی: 55.5 متر
عرض کشتی: 13 متر
ارتفاع تا عرشه اصلی: 6.5 متر
خط آبخور طراحی: 3.95 متر
سرعت: 16نات(گره دریایی)
قدرت موتور اصلی: 1200 کیلو وات
نوع موتور: شاتل
تعداد موتور: 2 عدد
تعداد ژنراتورها: 3 عدد
موسسه رده بندی DNV
وزن کل کشتی: 550 تن