به گزارش خبرگزاری ایسنا، شناور خورشیدی میترا 1 که توسط متخصصان شرکت فناوران سیراف ساخته شده؛ قرار بود با توجه به رویکرد وعده داده شده از سوی شهرداری در خصوص بهره گیری از انرژیهای نو و دوستدار محیط زیست در دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس (چیتگر) مورد استفاده گردشگران بازدیدکننده از این دریاچه قرار گیرد و الگویی موفق از بهره گیری از انرژی خورشیدی و فناوریهای دوستدار محیط زیست در کلان شهر ارائه دهد.
با این حال، بنا بر اعلام مسؤولان این طرح، علیرغم کارایی کاملا موفق و استاندارد بودن شناور که به طور عملی در سطح دریاچه نیز آزمایش شده، شناور بعد از دو ماه بلاتکلیفی به دلیل عدم دریافت مجوز بهرهبرداری ناچار به ترک دریاچه شده است.
حسن ابراهیم پور ضیایی، مدیرعامل شرکت فناوران سیراف، دراین باره گفت: شناور توریستی میترا 1 که نیروی محرکه مورد نیاز آن توسط سلولهای خورشیدی تعبیه شده در سقف شناور تأمین میشود؛ ظرفیت حمل 14 مسافر را دارد و قادر است با سرعت حداکثر شش نات در آبهای آرام حرکت کند.
وی این شناور را گزینهای ایده آل برای استفاده در دریاچههای کوچک مثل دریاچه مصنوعی چیتگر عنوان کرد که مشکل آلودگی ناشی از تردد شناورهای بنزینی در این عرصههای آبی کوچک را برطرف میکند.
به گفته ضیایی، این شناور که حاصل دو سال تحقیقات با سرمایهگذاری خصوصی بوده و نخستین نمونه در نوع خود در سطح خاورمیانه است، تمام استانداردها و گواهینامههای مورد نیاز را اخذ کرده و با بیش از 150 سفر آزمایشی با استفاده از انرژی خورشیدی دوره بهرهبرداری آزمایشی را نیز به خوبی پشت سر گذاشته است.
وی درباره روند انتقال این شناور به دریاچه شهدای خلیج فارس گفت: شناور در نیمه نخست اسفند ماه با هماهنگی شهردار وقت منطقه 22 با تعریف هفت روز بهرهبرداری آزمایشی و در صورت موفقیت، بهرهبرداری در سطح دریاچه باهدف حفظ محیط زیست دریاچه و اشاعه فرهنگ استفاده ازانرژیهای پاک در دریاچه شهدای خلیج فارس آباندازی شد، ولی با تغییر و تحولات مدیریتی و برخی نامهربانیهای صورت گرفته، شناور بهرغم دستیابی به اهداف عملیاتی مشخص شده طی مدت دو ماه حضور بلاتکلیف، سرانجام به بهانه «عدم توجیه اقتصادی شناور فوق برای شرکت بهرهبردار دریاچه!» مجبور به ترک دریاچه شد.
ضیایی با ابراز تأسف از اینکه به رغم تأکید تمامی مسؤولان بر حفظ محیط زیست، توجه به انرژیهای نو و حمایت از صنعت داخلی میتوان با چنین بهانههایی مانع از بهرهبرداری از فناوریهای داخلی دوستدار محیط زیست شد، اظهار داشت: چگونه است که با وجود همه ملاحظات و ممنوعیتهای زیست محیطی از شناورهای بنزینی به صرف سود آوری در دریاچه استفاده میشود و در مقابل بهره برداری از شناور خورشیدی با رویکردهای سلیقهیی و غیرکارشناسی، غیر موجه عنوان میشود؟
مدیرعامل شرکت سازنده شناور خورشیدی در پایان با بیان اینکه «مراتب اعتراض خود را نسبت به این رویکرد غیرکارشناسی و مغایر با اصول زیست محیطی طی نامهای به شهردار منطقه اعلام کردهایم»، گفت: مخالفت با بهره گیری از شناور خورشیدی که فاقد هرگونه آلایندگی است، مغایر با سیاستهای زیست محیطی شهرداری تهران است و میتواند در درازمدت مشکلات زیست محیطی جدی برای این دریاچه ایجاد کند. بر این اساس و با توجه به رویکرد مثبت مسؤولان شهری به بحثهای زیست محیطی و حمایت از صنعت داخلی امید میرود سرنوشت دریاچه شهدای خلیج فارس دستخوش این قبیل تصمیمات سلیقهای و غیرکارشناسی قرار نگیرد.