به گزارش مارین نیوز، مجید زمانی قلعه امروز طی سخنانی در سومین همایش ملی شناورهای تندرو افزود: در کشور ما وقتی از شناور تندرو نام برده میشود؛ قایقهای کوچک مسابقهای و یا قایقهای تندرو سپاه به ذهن میآید، در حالیکه الآن شناورهای بزرگی در جهان ساخته میشوند که جزو تعریف شناورهای تندرو قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه «در آییننامههای بینالمللی شناورهای با سرعت بیش از 25 نات تندرو محسوب میشوند»، توضیح داد: از ابتدای دهه 90 تاکنون، کشتیهای زیادی با طول بیش از 50 متر و تناژ بالاتر از 5000 تن و کاربری تجاری و مسافری ساخته شدهاند که بیش از 40 نات سرعت دارند.
این مقام مسؤول در نیروی دریایی سپاه با برشمردن نمونههایی از این شناورها به اقدامات انجامشده در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه «در بخش قایقهای تندرو به بدنههای بسیار پیشرفته و سرعتی مناسب در دریای مواج دست یافتهایم»، گفت: سامانههای نیروی محرکه و رانش پیشرفته و سامانههای راداری مخصوص قایقهای تندرو را در اختیار داریم.
وی به ارتقای توان ساخت شناورهای کامپوزیتی در بخش خصوصی و انجام رده بندی قایقهای تندرو اشاره کرد و اظهار داشت: ندسا اقدام به ساخت اسکلههای مردمی در بوشهر و هرمزگان کرده تا مردم دستیابی آسانی به دریا داشته باشند.
به گفته زمانی قلعه، بهرهبرداری از ماریناپارک در جزیره کیش و برگزاری اولین دوره مسابقات شناورهای تندرو همزمان با پانزدهمین همایش صنایع دریایی از مهمترین اقدامات انجامشده در سال گذشته بوده است.
دبیر سومین همایش شناورهای تندرو در پایان با برشمردن محورهای این همایش و قدردانی از حامیان برگزاری آن و داوران مقالات، تأکید کرد که شناورهای تندرو میتواند یک جهتگیری مناسب برای توسعه صنایع دریایی در کشور باشد.