کد خبر: ۱۸۹۷۴
تعداد بازدید: ۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

فروش ناوهای فرانسوی به روسیه پیچیده شد

کارشناسان امنیتی آلمان پیشنهاد کردند اتحادیه اروپا دو ناو جنگی ساخت فرانسه از نوع میسترال را که قرارداد فروش آنها به روسیه روز به روز به علت بحران اوکراین، بحث برانگیزتر می‏شود، از پاریس خریداری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلودیا میجور و کریستیان مولینگ، محققان و کارشناسان مؤسسه سیاست بین‏المللی و امنیتی آلمان SWP تحت حمایت مالی برلین، اعلام کردند: بحران اوکراین روز به روز وخیم تر می‏شود و جاه طلبی‏های ژئواستراتژیک درازمدت روسیه هنوز هم غیرقابل پیش‏بینی است. بنابراین، در چنین اوضاعی فرانسه تحت هیچ شرایطی نباید نیروی دریایی روسیه را به ناوهای جنگی میسترال مجهز کند.

این دو محقق آلمانی در مقاله‏ای که در پایگاه اینترنتی مؤسسه یادشده منتشر شد، تصریح کردند: فروش ناوهای جنگی میسترال به روسیه می‏تواند امنیت اروپا را به مخاطره اندازد. بنابراین، اینجا دیگر فقط مشکل فرانسه مطرح نیست بلکه مشکل اروپا در میان است.

میسترال یک ناو جنگی چندمنظوره است که می‏تواند بالگرد و تانک حمل کند. این ناو ساخت شرکت کشتی‏سازی DCNS و STX فرانسه است.

دو محقق آلمانی در مقاله خود هشدار دادند اتحادیه اروپا فرصت آن را دارد که با خرید ناوهای میسترال که قرار بود در اختیار روسیه قرار گیرد، مشکل فرانسه و اروپا را حل کند. اتحادیه اروپا می‏تواند از این ناوها در مأموریت‏های نظامی، حفاظت از مسیرهای دریایی و همچنین مأموریت‏های غیرنظامی (مثلا بعنوان پایگاه دریایی یا بیمارستان شناور در عملیات بشردوستانه) استفاده کند.

فرانسه پیش از این و در همان آغاز بحران اوکراین تهدید کرده بود اگر روسیه به رفتاری که در اوکراین در پیش گرفته است، ادامه دهد؛ ممکن است فرانسه قرارداد فروش ناوهای نظامی میسترال را به این کشور لغو کند. در عین حال، مقاماتی از جمله لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، اذعان کرده‏اند که لغو قرارداد فروش ناوهای میسترال به روسیه برای فرانسه زیانبار خواهد بود.

در سال 2011، فرانسه برای فروش دو ناو نظامی از نوع میسترال به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با روسیه توافقنامه امضاء کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‏هایی برضد مسؤولان بلندپایه دولتی روسیه یا مسؤولان اوکراینی طرفدار مسکو تصویب کرده‏اند تا به این ترتیب به دخالت‏های روسیه در اوکراین و تصمیم بی‏سابقه دولت خودگردان شبه جزیره کریمه مبنی بر جدا شدن از اوکراین و پیوستن مجدد به فدراسیون روسیه، واکنش نشان دهند.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991، اعمال چنین تحریم‏هایی بر ضد روسیه در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و روسیه بی‏سابقه است. غربی‏ها ضمن منتفی دانستن گزینه نظامی برضد روسیه، امیدوار هستند که با تشدید فشارها بر روسیه و انزوای بین‏المللی فزاینده آن، مقامات مسکو را مجبور به تغییر رویکرد در قبال بحران اوکراین کند؛ اما روس‏ها تأکید کرده‏اند که تحریم‏های اروپا و آمریکا تأثیر چندانی بر کشورشان نگذاشته است.

ارسال نظر