کد خبر: ۱۸۹۸۲
تعداد بازدید: ۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

دستور ویژه معاون اول برای صدرا

یک منبع آگاه از دستور ویژه معاون اول رییس‏جمهور برای حل شرایط بحرانی شرکت صدرا خبر داد و گفت: این دستور در پی بررسی مسایل شرکت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گزارش کاری آن به معاون اول رییس‏جمهور صادر شده است.

به گزارش مارین نیوز، در این گزارش ابهامات و ایرادات روند واگذاری صدرا از سوی قرارگاه خاتم‏الانبیاء بررسی و به فقدان سابقه کار دریایی در تیم مدیریتی جدید صدرا (علیرغم سوابق مثبت پیمانکاری در بخش‏های عمرانی) اشاره شده است.

در این گزارش همچنین از مالک صدرا خواسته شده تا منابع آورده‏ای را برای رفع بخشی از بدهی‎‏ها و مشکلات مالی شرکت تأمین کند تا در عوض، دولت موضوع استمهال بدهی‏ها را پیگیری کند که ظاهرا مالک صدرا این پیشنهاد را نپذیرفته است.

گفته می‏شود اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‏جمهوری، فرد مشخصی را مسؤول پیگیری مسایل صدرا و اجرای دستور ویژه خود کرده است.

دولتمردان هوشیار باشند
از سوی دیگر، یک کارشناس صنایع دریایی با اشاره به انتشار خبر واگذاری ساخت سکوهای اقماری فاز 17 و 18 پارس جنوبی از صدرا به شرکت سپانیر (وابسته به قرارگاه خاتم) گفت: دولتمردان باید در قبال لایه‏های پنهان این تحرکات هوشیار باشند.

این کارشناس در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز، وضعیت شرکت صدرا طی یک سال گذشته را به «بازی موش و گربه بین مالکان قبلی و کنونی شرکت» توصیف کرد و افزود: ورود سپانیر به موضوع ساخت سکوها، سناریوی تازه‏ای است که برای کسب منافع به اجرا درآمده است.

وی درباره این سناریو توضیح داد: اقدام اخیر مدیریت صدرا، نوعی وقت کشی است تا در ادامه بار دیگر طرح انتقال سکوها به خارج از سر گرفته شود.

این منبع مطلع در شرکت صدرا در توضیح دلایل این تحلیل از اظهارات اخیر مالک صدرا خبر داد و گفت: وی در یکی از جلسات داخلی شرکت این مطلب را عنوان کرده که حتی اگر شمشیر هم از آسمان بیاید، سکوها را به خارج خواهم برد!

وی افزود: علاوه بر این، صدرا می‏تواند بابت خلع ید و واگذاری کار به سپانیر 7 درصد از کل پروژه را دریافت کند که رقم بالایی است. از طرف دیگر، سپانیر هم با حضور در این پروژه این پیام را به دولت می‏دهد که بدون قرارگاه کاری پیش نمی‏رود.

به گفته این منبع، فرمانده قرارگاه خاتم در ویدئو کنفرانسی با مدیران صدرا اعلام کرده که جهانگیری نفر ویژه‏ای را برای حل بحران صدرا تعیین کرده قول حل مسایل را داده است.

این کارشناس صنایع دریایی تصریح کرد: آقای جهانگیری و دولتمردان اگر برنامه‏ای برای صدرا دارند؛ قبل از هر چیز این شرکت را تعیین تکلیف کنند که واقعا خصوصی است و یا همچنان در اختیار قرارگاه یا دولت قرار دارد؟

وی افزود: روند موجود، نوعی بازی با احساسات جامعه دریایی کشور است و مدیریت صدرا از این واکنش‏ها برای کسب امتیازات و اعتبارات استفاده می‏کند. 

ارسال نظر