کد خبر: ۱۸۹۹۹
تعداد بازدید: ۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

پروژه ایران LNG سرعت می‏گیرد

گروه مپنا اخیرا با امضای توافقنامه جدیدی با شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران، بعد از دو سال، سایت پروژه ایران LNG را برای اجرای کارهای باقیمانده این پروژه تحویل گرفت.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی شرکت ملی نفت، مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا با بیان اینکه «هم اکنون متخصصان این شرکت برای اتمام کارهای باقیمانده در بخش آب و برق وارد سایت پروژه ایران LNG شده‏اند»، گفت: در صورت پرداخت منابع مالی توسط کارفرما منطبق با قرارداد فی مابین اجرای این پروژه تسریع می‏یابد.

وحید معیر اظهار داشت: هم‏اکنون پروژه‏های تولید برق و آب پروژه ایران LNG بیش از ٦٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معیر افزود: تاکنون ٥ واحد توربوژنراتور در پروژه ایران LNG نصب و دو واحد آن تحویل کارفرما شده؛ از طرف دیگر تجهیزات و کالاهای زیادی از این پروژه در بخش تولید آب شیرین خریداری و وارد سایت شده است.

با راه‏اندازی کارخانه ایران LNG در فاز نخست سالانه حدود ٥ میلیون تن LNG تولید می‏شود و سالانه ٤,٥ تا حدود ٥ میلیارد دلار با قیمت فعلی بازار درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

پروژه e-LNG شامل انجام هر نوع کار الکتریکال مشتمل بر نیروگاه، شبکه توزیع برق و کمپرسورهاست که از سوی گروه مپنا در پروژه ایران LNG انجام می‏شود، این بخش از کار حدود ٣٠ درصد از مجموع پروژه را به خود اختصاص می‏دهد.

e-LNG همچنین شامل ٦ کمپرسور ٧٠ مگاواتی و تعدادی کمپرسور ٤٠ ، ١٩، ٨، ٦ مگاواتی و یک نیروگاه ٨٤٠ مگاواتی است؛ نوع نیروگاه به کار رفته در این مجموعه، نسبت به نیروگاه‏هایی که در کشور ساخته می‏شود، تخصصی‏تر است، زیرا باید نسبت به تغییرات فرکانس و ولتاژ بسیار حساس باشد و درصوت کنترل نکردن فرکانس و ولتاژ، تاثیر بسزایی در تولید می‏گذارد و این موضوع بر پیچیدگی کار افزوده است.

پروژه ایران LNG شامل سه پکیج (بسته) ساخت واحد مایع سازی گاز طبیعی پالایشگاه، مخازن ذخیره سازی LPG و LNG و اسکله و بندر است که با امضای قرارداد ٥٠٠ میلیون دلاری دو پکیج مخازن ذخیره سازی و اسکله و بندر در بهمن ماه سال گذشته، ساخت آنها به مشارکت شرکت‌های دایلم کره جنوبی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار شد.

مجموع ظرفیت LNG تولیدی این پروژه ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار تن و با ارتقای سیستم نیروگاه، تولید ٤ میلیون و ٨٠٠ هزار تنی این پروژه به ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار تن افزایش یافته است.

این پروژه از طریق فاینانس تأمین اعتبار می‌شود و شرکت ایران LNG امیدوار است ٧٠ درصد پروژه از طریق فاینانس و ٣٠ درصد آن را از بخش داخلی بویژه شرکت ملی نفت ایران تأمین کند.

بخش بالادستی فاز ١٢ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را شرکت پتروپارس اجرا می‏کند و با پیشرفت همزمان دو بخش بالادستی و پایین دستی پروژه ایران LNG، گاز این فاز به LNG تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طراحی پایه پروژه ایران LNG را کنسرسیومی‌ از شرکت‌های ژاپنی و فرانسوی با نظارت شرکت ملی صادرات گاز ایران انجام داده‏اند و پروژه شامل سه بخش واحد مایع‌سازی گاز طبیعی، مخازن ذخیره‌سازی و اسکله و تأسیسات بندری است.

ارسال نظر