به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، عملیات بارگیری و نصب سکوی فاز ١٥ تا ماه آینده به پایان میرسد و برای این منظور هماکنون شناور ابوذر ١١٠ آماده حرکت به سمت بندرعباس برای بارگیری این سکو است.
سکوی فاز ١٥ پارس جنوبی با چهار طبقه در شرکت صنایع فراساحل (صف) در بندرعباس ساخته شده و وزن آن به همراه متعلقاتش حدود 3700 تن است.
براساس این گزارش، هم اکنون سکوی 2700 تنی فاز ١٦ پارس جنوبی توسط شناور شهید تندگویان نیز در حال نصب در فاصله ١١٥ کیلومتری ساحل عسلویه است.
طبق طراحیهای صورت گرفته، تولید و فرآوری اولیه گاز ترش استحصالی از ١٢ حلقه چاه فاز ١٦ مشترک پارس جنوبی توسط سکوی این فاز انجام و به وسیله خطوط لوله زیر دریایی به پالایشگاههای واقع در بخش خشکی عسلویه منتقل خواهد شد.
در مراحل ساخت و اجرای این سازه بزرگ فراتر از ٣٨ هزار قطر اینچ عملیات لوله کشی صنعتی، کیلومترها کابل کشی برق و ابزار دقیق و نصب بسیاری از تجهیزات پیشرفته انجام شده که همه کارهای اجرایی آن با نظارت کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس بوده است.
پیش از این پایه سکوی دریایی (جکت) و سایر متعلقات این بخش از میدان نظیر سازه مشعل و سه پایههای ارتباطی توسط شرکت سازنده به موقعیت نصب ارسال شده است.
مراحل ساخت تجهیزات و تأسیسات دریایی فاز ١٦ پارس جنوبی اواخر سال ١٣٨٥ در قالب قراردادی به شرکت ایزوایکو واگذار شده بود.
در فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی برای نخستین بار ساخت و نصب ٤٥ هزار تن سازههای فلزی، 2500 کیلومتر کابلکشی برق و 2000 کیلومتر کابلگذاری ابزار دقیق در محوطه ١٦٠ هکتاری پالایشگاه با تلاش متخصصان ایران اجرا شده است.
مراحل مهندسی پایه، تفصیلی و تکمیلی طرح توسعه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی اجرا شده و تاکنون بیش از ١٥ هزار مدرک مهندسی تفصیلی و ٣٠ هزار مدرک مهندسی تکمیلی در بخش پالایشگاهی مطابق با معتبرترین استانداردهای بینالمللی منتشر شده است.
فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه میلیون مترمکعب گاز طبیعی، روزانه هزار بشکه میعانات گازی، سالانه ٥٠ میلیون تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان)، سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه تن گوگرد در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.