کد خبر: ۱۹۰۴۹
تعداد بازدید: ۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

شانگهای هاب گازی آسیا می‏شود؟

توتال با پیشنهاد ایجاد یک‏هاب گازی در آسیا اعلام کرد که این کار می‏تواند شاخص قیمتگذاری گاز را متحول کند.

به گزارش نشریه اویل اند گس ژورنال، لورنت مائورل، معاون توتال در امور راهبردی، بازاریابی و LNG گفت: بندر شانگهای چین می‏تواند از نظر جغرافیایی یکی از مناطق طبیعی و از نظر بازار یکی از بازارهای گاز طبیعی در آسیا باشد.

مائورل گفت: ساخت چنین‏هابی در این منطقه یا جایی دیگر در کوتاه مدت کار ساده‏ای نیست.

وی با اشاره به اینکه «جایگزینی برای نفت به عنوان شاخص قیمت گذاری بلندمدت گاز در آسیا نیاز است»، عنوان کرد: ایجاد یک‏هاب منطقه‏ای با زیرساخت‏های مناسب، تنوع عرضه و دسترسی‏های گوناگون برای کاربران می‏تواند این جایگزین را ایجاد کند.

این مقام توتال از شاخص ژاپن-کره و شاخص هنری‏هاب بعنوان جایگزین‏های دیگری نام برد که می‏تواند منافع خریداران را تأمین کنند.

مائورل گفت: ایجاد این ‏هاب منطقه‏ای می‏تواند قیمت‏های پایدارتری را برای تأمین‏کنندگان مالی پروژه‏ها فراهم کند. این قیمت‏ها اکنون با شاخص‏های نفتی ایجاد می‏شوند و ایجاد این‏هاب می‏تواند شاخص قیمت گاز را از نفت جدا نماید.

وی در ارتباط با تقاضای گاز اعلام کرد که رشد تقاضای گاز دو درصد در سال افزایش خواهد داشت که در این میان رشد تقاضای آسیا سالانه ٤ درصد خواهد بود.

در واقع تقاضای گاز طبیعی جهانی از سطح دو میلیارد و ٩٤٤ میلیون مترمکعب در سال ٢٠١٠ میلادی به چهار میلیارد و ٦٤٠ میلیون مترمکعب تا سال ٢٠٣٠ میلادی می‏رسد.

در همین مدت سهم آسیا از تقاضای گاز در بازارها از ١٨ درصد به ٢٧ درصد افزایش می‏یابد.

وی پیش‏بینی کرد: تقاضای گاز در اروپا و روسیه کاهش یابد و به ترتیب از ١٩ و ٢٠ درصد به ١٥ و ١٤ درصد برسد.

مائورل همچنین پیش‏بینی کرد که واردات LNG آسیا به طور تقریبی مساوی با مقدار تولید گاز در این منطقه باشد و تا سال ٢٠٣٠ این روند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه «قیمت‏های گاز، منطقه ای تعیین می‏شود»، گفت: این مسأله می‏تواند برای صادرکنندگان آمریکایی مشکل ساز باشد.

ارسال نظر