به گزارش نشریه اویل اند گس ژورنال، لورنت مائورل، معاون توتال در امور راهبردی، بازاریابی و LNG گفت: بندر شانگهای چین میتواند از نظر جغرافیایی یکی از مناطق طبیعی و از نظر بازار یکی از بازارهای گاز طبیعی در آسیا باشد.
مائورل گفت: ساخت چنینهابی در این منطقه یا جایی دیگر در کوتاه مدت کار سادهای نیست.
وی با اشاره به اینکه «جایگزینی برای نفت به عنوان شاخص قیمت گذاری بلندمدت گاز در آسیا نیاز است»، عنوان کرد: ایجاد یکهاب منطقهای با زیرساختهای مناسب، تنوع عرضه و دسترسیهای گوناگون برای کاربران میتواند این جایگزین را ایجاد کند.
این مقام توتال از شاخص ژاپن-کره و شاخص هنریهاب بعنوان جایگزینهای دیگری نام برد که میتواند منافع خریداران را تأمین کنند.
مائورل گفت: ایجاد این هاب منطقهای میتواند قیمتهای پایدارتری را برای تأمینکنندگان مالی پروژهها فراهم کند. این قیمتها اکنون با شاخصهای نفتی ایجاد میشوند و ایجاد اینهاب میتواند شاخص قیمت گاز را از نفت جدا نماید.
وی در ارتباط با تقاضای گاز اعلام کرد که رشد تقاضای گاز دو درصد در سال افزایش خواهد داشت که در این میان رشد تقاضای آسیا سالانه ٤ درصد خواهد بود.
در واقع تقاضای گاز طبیعی جهانی از سطح دو میلیارد و ٩٤٤ میلیون مترمکعب در سال ٢٠١٠ میلادی به چهار میلیارد و ٦٤٠ میلیون مترمکعب تا سال ٢٠٣٠ میلادی میرسد.
در همین مدت سهم آسیا از تقاضای گاز در بازارها از ١٨ درصد به ٢٧ درصد افزایش مییابد.
وی پیشبینی کرد: تقاضای گاز در اروپا و روسیه کاهش یابد و به ترتیب از ١٩ و ٢٠ درصد به ١٥ و ١٤ درصد برسد.
مائورل همچنین پیشبینی کرد که واردات LNG آسیا به طور تقریبی مساوی با مقدار تولید گاز در این منطقه باشد و تا سال ٢٠٣٠ این روند ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه «قیمتهای گاز، منطقه ای تعیین میشود»، گفت: این مسأله میتواند برای صادرکنندگان آمریکایی مشکل ساز باشد.