تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۹۱۷۱
تعداد بازدید: ۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

موتور سکوی سروش چطور تعویض شد؟

موتور اصلی یکی از توربین‌های سکوی سروش توسط متخصصان این سکو تعویض و راه‌اندازی شد؛ این در حالی است که پیشتر، شرکت‏های داخلی، مسؤولیت اجرای این عملیات را قبول نکرده بودند.

به گزارش مارین نیوز به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، رئیس سکوی سروش گفت: از مرداد سال گذشته یکی از توربین‌های Main Deck دچار نقص فنی و از سرویس خارج شد و این درحالی بود که از سه دستگاه توربین در سکو، حتما باید دو دستگاه در سرویس و یکی نیز آماده بکار باشد، اما یکی از توربین‌ها به علت نقص فنی از سرویس خارج شد و دستگاه Core Engine آن از کار افتاد.

احمد میرزاییان افزود: برای تعمیر این توربین ابتدا از شرکت‌های داخلی دعوت شد و پس از بررسی فنی، نمایندگان آنها در نهایت اعلام کردند که این کار در تخصص ما نیست و این توربین‌ها منحصربفرد است.

وی با بیان اینکه «حضور شرکت‏های خارجی از طرفی با مشکلات ناشی از تحریم مواجه بود و از سوی دیگر باید هزینه‏های کلانی را متحمل می شدیم»، گفت: بنابراین وقتی مطمئن شدیم در داخل کشور، شرکتی نمی‌تواند دستگاه را راه‌اندازی کند؛ تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و کارگروهی به این منظور تشکیل و مقرر شد یک دستگاه Core Engine نو که در انبار منطقه بهرگان در زمان حضور شرکت شل خریداری شده بود، به سکو منتقل شود.

میرزاییان افزود: این دستگاه 15 تنی باید از انبار منطقه بهرگان به سکوی سروش منتقل و جایگزین دستگاهی شود که نقص فنی پیدا کرده است؛ آن هم در شرایطی که در طبقه Main Deck یا طبقه سوم که محل استقرار توربین‌هاست، انبوهی از تجهیزات سکو مثل شبکه‌های مختلف لوله‌گذاری، رایزرها، الکتروموتورها و همه تجهیزات نصب شده و این دستگاه، چهار متر طول و 2 متر ارتفاع دارد از محفظه توربین خارج و دستگاه جدید با همین حجم و مشخصات حمل، نصب و راه‌اندازی شود.

به گفته رئیس سکوی سروش، گروه عملیات با خلاقیت و ابتکار خود سازه ‌ای متحرک طراحی، ساخته و ریل‌گذاری کرد؛ سپس دستگاه انجین را از محفظه توربین خارج و توسط نفرات سکو سوار بر سازه متحرک کرده و از همان مسیر صعب‌العبوری که گفته شد با در نظر داشتن همه اصول ایمنی عبور داده و سازه به کنار سکو منتقل شد.

میرزاییان با بیان اینکه «در همین راستا بود که در نهایت حدود یک ماه پیش و پس از 8 ماه، عملیات آماده کردن تجهیزات و ادوات به پایان رسید و پس از آن انجین از محفظه توربین به کنار سکو منتقل شد»، اظهار داشت: انجین توسط یک دستگاه شناور Core Engine  از انبار بهرگان به سکو منتقل و با یک دستگاه جرثقیل (کرین) به Main Deck سکوی SPP1 منتقل شد و با همان سازه متحرک، دستگاه به محفظه توربین برده و عملیات نصب و راه اندازی انجام شد.

بر اساس این گزارش، این توربین 27 اردیبهشت‌ امسال وارد سرویس شد.

ارسال نظر