به گزارش خبرگزاری شینهوا از کوالالامپور، مقامات رسمی مالزی اعلام کردند که تانکر ام.تی بودی مسار 2 مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته است.
محمد صوفی محمد رملی، از فرماندهان محلی نیروی دریایی مالزی، گفت که 10 دزد دریایی حدود 10 ساعت کنترل این نفتکش که حامل یک میلیون لیتر سوخت بود را در اختیار داشتند.
وی گفت: دزدان دریایی یک میلیون سوخت این نفتکش را به کشتی دیگری انتقال دادند، اموال خدمه را بردند و تجهیزات ارتباطی کشتی را نیز تخریب کردند.
این فرمانده نیروی دریایی تصریح کرد که هم اکنون یک گروه گشت دریایی 24 ساعته ایجاد شده تا از وقوع چنین رخدادی جلوگیری شود.
دزدان دریایی منطقه جنوب شرق آسیا در ماههای گذشته حملات متعددی به کشتیهای سنگاپور، اندونزی و مالزی داشته اند.
دزدان دریایی اردیبهشت ماه با زخمی کردن کاپیتان یک نفتکش تایلندی در مرزهای شرقی مالزی مقادیری از سوخت آن را ربودند.
در همان ماه، سه خدمه اندونزیای یک کشتی ربوده شدند و یک تانکر سنگاپور نیز در تنگه مالاکا که از خطوط مهم دریایی محسوب میشود؛ مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفت و مقادیری سوخت از آن به سرقت رفت.
در مجموع در ماههای گذشته دزدان دریایی پنج بار در این منطقه کشتیها را مورد حمله قرار دادند.
افزایش دزدیهای دریایی در این منطقه باعث شد که سازمان ملل روز گذشته منطقه شرق آسیا را بعنوان یکی از اصلیترین محلهای فعالیت دزدان دریایی عنوان کند.
دزدیهای دریایی در شرق آسیا در حالی افزایش یافته که نیروهای بینالمللی تعداد این دزدیها را در سواحل سومالی کاهش دادهاند.
28 قایق سال گذشته میلادی در آبهای غربی اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفتند؛ اما کسی به اسارت دزدان دریایی در نیامد.
در سال 2011 دزدان دریایی 736 خدمه را در آبهای شرق آسیا به اسارت گرفتند و 32 قایق نیز در اختیار خود قرار دادند.
تعداد دزدیهای دریایی از سال 2013 به طور قابل توجهی کاهش یافت؛ به طوری که طبق اعلام مؤسسه آموزش و تحقیق سازمان ملل (یونیتار) میتوان ادعا کرد که این دزدیها متوقف شده است.
دزدیهای دریایی از بعد از سال 2000 در شاخ آفریقا آغاز شد و دزدان دریایی ضمن حمله به کشتیها، خدمه آنها را نیز تا ماهها و یا سالها به اسارت میگرفتند.