۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵
تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
پربحث ترین اخبار

عمومی

برای توسعه دریا‌محور به «حاجی‌زاده‌های دریایی» نیاز داریم

برای توسعه دریا‌محور به «حاجی‌زاده‌های دریایی» نیاز داریم

در پی بازتاب گسترده ی مصاحبه اخیر حسن‌رضا صفری، رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، با رادیو اقتصاد درباره وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی و موضوع اقتصاد دریا، مارین نیوز گفت‌وگویی اختصاصی با وی ترتیب داد تا موضوعات مطرح‌شده را عمیق‌تر بررسی کند. دکتر صفری در این مصاحبه با تشریح تفاوت میان کارهای روزمره و پروژه‌های توسعه‌ای واقعی، از نبود اراده جدی برای پیشرفت دریا‌محور انتقاد کرد و با تأکید بر ضرورت تعریف پروژه‌های کلان در برنامه هفتم توسعه، هشدار داد که بدون مدیران متخصص و متعهد، ایران در رقابت جهانی عقب خواهد ماند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی نماینده صمت در کارگروه توسعه دریامحور و مکران شد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی نماینده صمت در کارگروه توسعه دریامحور و مکران شد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی به نمایندگی از وزارت صمت در کارگروه هماهنگی توسعه دریامحور و مکران منصوب گردید.
تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی در دستور کار / تمرکز بر اکتشاف منابع معدنی دریا

تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی در دستور کار / تمرکز بر اکتشاف منابع معدنی دریا

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از آغاز برنامه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تقویت زیرساخت‌های دریایی، شناسایی ظرفیت‌های معدنی و توسعه اقتصاد دریامحور در استان‌های ساحلی کشور دنبال می‌شود.
آمریکا حامیان طرح خالص صفر در IMO را تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرد

آمریکا حامیان طرح خالص صفر در IMO را تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرد

ایالات متحده طرح «چارچوب خالص صفر» سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) را رد کرده و در آستانه رأی‌گیری اکتبر این سازمان، کشورهای حامی آن را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرده است.
الزامات و فرصت‌های ترسیم مسیر کربن‌زدایی در حمل‌ونقل دریایی

الزامات و فرصت‌های ترسیم مسیر کربن‌زدایی در حمل‌ونقل دریایی

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران از ورود رسمی وزارت نفت به حوزه کربن‌زدایی در حمل‌ونقل دریایی خبر داد و گفت: نخستین نشست تخصصی با حضور معاون وزیر نفت و مدیران ارشد، آغازگر تدوین «برنامه ملی کربن‌زدایی دریایی» و تعریف پروژه‌های فناورانه برای گذار ناوگان و زیرساخت‌های بندری کشور به سوخت‌ها و فناوری‌های پاک، منطبق بر الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و اسناد بالادستی خواهد بود.
روز ملی دریای خزر، ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی و ماهیان خاویاری

روز ملی دریای خزر، ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی و ماهیان خاویاری

روز ملی دریای خزر، مصادف با ۲۱ مرداد (۱۲ آگوست) فرصتی برای بازنگری در وضعیت بزرگ‌ترین دریاچه جهان و تأکید بر ضرورت حفاظت از منابع زیستی آن است.
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، با حضور در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، ضمن دیدار با اعضای هیئت‌مدیره و بازدید از بخش‌های مختلف این انجمن، در جریان ظرفیت‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های جاری صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور قرار گرفت. این دیدار با هدف تقویت تعامل میان بخش خصوصی و دولت، بررسی مسائل صنفی و ارائه راهکارهای توسعه‌ای در حوزه دریایی برگزار شد.
راه‌اندازی بندر خشکر این بار در «پیام» کرج

راه‌اندازی بندر خشکر این بار در «پیام» کرج

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام کرج تأکید کرد که راه‌اندازی بندر خشک در «پیام» با هدف تقویت صادرات و حمل‌ونقل ترکیبی، نقش مهمی در شتاب‌بخشی به توسعه اقتصادی این منطقه خواهد داشت.
دیپلماسی رامسر؛ ابزار راهبردی ایران برای توسعه پایدار ساحلی و پس‌کرانه‌ای 
تعریف عملکردی تالاب‌ها:

دیپلماسی رامسر؛ ابزار راهبردی ایران برای توسعه پایدار ساحلی و پس‌کرانه‌ای 

در حالی که توسعه دریا‌محور به یکی از اولویت‌های راهبردی ایران بدل شده، کنوانسیون رامسر فرصتی طلایی برای پیوند دیپلماسی محیط‌زیست با منافع ژئوپلیتیکی کشور فراهم کرده است. این تحلیل، با نگاهی به نقش محوری اسکندر فیروز در بنیان‌گذاری این رویداد جهانی، ظرفیت‌های ایران را در بهره‌برداری راهبردی از دیپلماسی رامسر بررسی می‌کند.
انتخاب بزرگ ایران امروز: یادگیری از بندر شهید رجایی یا پنهان کردن مسئولیت در سایه فراموشی

انتخاب بزرگ ایران امروز: یادگیری از بندر شهید رجایی یا پنهان کردن مسئولیت در سایه فراموشی

کشتی‌ها تنها حامل کالا نیستند؛ آن‌ها حامل حافظه‌ی تمدن‌اند. تایتانیک، با غرق شدنش، جهانی را به بازنگری در ایمنی دریایی واداشت. سلطانا، با مرگبارترین فاجعه دریایی آمریکا، در سکوت فراموش شد. این گزارش تحلیلی - تطبیقی دو سرنوشت متفاوت را بررسی می‌کند و هشدار می‌دهد امروز، ایران در برابر انتخابی تاریخی ایستاده: یادگیری از بندر شهید رجایی یا دفن آن در خاکستر بی‌توجهی.