رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور، تاکید کرد که با نهادسازی مناسب، هماهنگی دستگاهها و بهرهبرداری هوشمند از ظرفیتهای منطقهای، توسعه دریامحور مسیر روشنی برای مقابله با تحریمها و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار در ایران فراهم میکند.
در دومین نشست تخصصی مقررات و فناوریهای سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و چالشهای حمل و نقل دریایی، فاز اول تحقیقات برای استقرار سوخت جایگزین در ناوگان دریایی ایران ارائه شد و مسیر همکاری ملی برای توسعه این فناوری کلیدی شکل گرفت.
فعالان اقتصادی با استقبال از برنامه پیشنهادی انجمن مهندسی دریایی ایران، تدوین نقشه راه کربنزدایی در حملونقل دریایی را تاکتیکی ضروری برای مقابله با تحریمها و تقویت جایگاه کشور در کریدور شمال–جنوب دانستند. به باور آنان، این برنامه میتواند همزمان تهدیدهای بینالمللی را به فرصتهای توسعه دریامحور و دسترسی به بازار انرژیهای پاک بدل سازد.
گزارش تحلیلی از توسعه، تابآوری و چشمانداز آینده بندر چابهار:
بندر چابهار امروز تحت فشار سهگانه تحریمهای آمریکا، فعال شدن مکانیزم ماشه و چارچوب خالص صفر IMO قرار دارد؛ فشارهایی که سرمایهگذاری هند و جایگاه راهبردی ایران در کریدور شمال - جنوب را تهدید میکنند. این تحلیل نشان میدهد که با شناسایی دقیق تهدیدها و طراحی راهبردی هوشمند، میتوان آنها را به فرصت توسعه دریا محور و کسب مزیت تبدیل کرد؛ مشروط بر اجرای هماهنگ و دیپلماسی فعال.
مکانیسم ماشه چگونه صادرات انرژی ایران را متاثر میکند؟
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، میگوید فعال شدن مکانیسم ماشه میتواند صادرات دریابُرد انرژی ایران را بهشدت تهدید کند و راهبرد مبتنی بر کشورهای ثالث را با چالش مواجه سازد. او در یادداشتی آورده است که «برنامه ملی کربنزدایی دریایی» میتواند به سپری برای تقویت مشروعیت ناوگان و گشودن مسیرهای همکاری منطقهای بدل شود.
گروه محیط زیست و پایداری دریایی انجمن مهندسی دریایی ایران، معتقد است: با تصویب چارچوب خالص صفر،ال ان جی فسیلی در آب های بین المللی موقعیت رقابتی خود را از دست خواهد داد و مسیر حذف تدریجی آن هموار خواهد شد و این فرصتی برای ایران است که زیرساخت های متانول و آمونیاک را توسعه داده است.
مجلس شورای اسلامی با ماده ۲۰ لایحه نظام جامع باشگاهداری موافقت کرد تا زمینه توسعه ورزشهای دریا محور فراهم شود. بر اساس این ماده، دولت موظف به تدوین نقشه راه، صدور مجوز واردات تجهیزات، برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی و حمایت از تولید داخلی در حوزه ورزشهای دریایی است.
کمیسیون عمران مجلس با چهار لایحه و آییننامه بینالمللی دریایی موافقت کرد که هدف آن ارتقای ایمنی شناورها و استانداردسازی مدارک دریانوردان ایرانی است. این مصوبات پس از بررسی کارشناسی، برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارسال میشوند.
صنعت دریایی بدون استانداردهای بینالمللی نمیتواند ایمنی، کارایی و پایداری خود را حفظ کند. تجربه ISO و الگوهای موفق جهانی نشان میدهد که تفویض اختیار به مؤسسات ردهبندی و حضور فعال در سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) رمز موفقیت است؛ درسی که ایران نیز باید جدی بگیرد. این گزارش تأکید میکند که تثبیت جایگاه ایران در تجارت جهانی، در گرو توسعه استانداردسازی دریایی کشور است.
در نشست شورای مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اعضای هیات عامل و مدیران این سازمان، محمد شکیبی نسب به عنوان سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی و داود حسنی زاده به عنوان سرپرست معاونت برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع این سازمان معرفی شدند.