یک کارشناس کشتیرانی دراینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: در مورد دزدی دریایی باید دو مقوله را مدنظرقرار دهیم اول، ربودن کشتی (Piracy) و دیگری، سرقت مسلحانه (Arm robbery) که هریک تعاریف خودشان را دارند. موارد مربوط به ربودن کشتی که محل آن در سالهای گذشته مناطقی چون غرب اقیانوس هند و سواحل سومالی بود؛ در دو سال گذشته بهشدت کاهش پیدا کرده است. بطوری که میتوان گفت از سال 2013 به این سو، عملا هیچ دزدی واقعی که راهزنان دریایی طی آن بتوانند کشتی را بدزدند، گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه «دلیل کاهش حملات موفق دزدان دریایی استقرار گاردهای حفاظت در کشتیهای تجاری و نفتکش بوده است»، افزود: در حال حاضر، دزدان دریایی شناورهایی را بدون داشتن سلاح برای شناسایی میفرستند تا ببینند آیا کشتیها گارد حفاظتی دارند. گارد حفاظتی کشتیها هم سریع سلاحهای خودشان را نشان میدهند و در نتیجه، مهاجمان به محض دیدن سلاحها از ادامه عملیات منصرف میشوند.
این کارشناس با بیان اینکه «در حال حاضر موارد سرقت مسلحانه (Arm robbery) از کشتیها افزایش یافته است»، گفت: عمده این حملات به کشتیها در منطقه آسیای جنوب شرقی رخ میدهد که طی آن، مهاجمان معمولا برای سرقت و تخلیه سوخت سراغ کشتیهای تانکر کوچک میروند؛ چنانکه هفته گذشته موردی از این حملات در تنگه مالاکا اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: مشکلی که الان همه را نگران کرده، دزدیها در غرب آفریقاست. پیش از این، حوزه عملیات دزدان دریایی غرب آفریقا در آبهای فراساحلی نیجریه بود؛ ولی اخیرا پهنه کارشان را وسیعتر کردهاند؛ بطوری که بهتازگی یک کشتی را در سواحل آنگولا دزدیدند و تمام محموله آن را تخلیه کردند.
به گفته این کارشناس دریایی، دو مورد از این حملات هم اخیرا در خلیج فارس گزارش شد؛ اما نیروی دریایی ایران اعلام کرد که به هیچ وجه اجازه نمیدهد در خلیج فارس این اتفاق بیافتد. ضمن آنکه کشتیرانی جمهوری اسلامی هم در شناورهای خود از یک سیستم ابداعی الکترونیک مغناطیسی استفاده میکند و ناوگان آن توسط شناورهای نیروی دریایی نیز اسکورت میشود.