کد خبر: ۳۰۹۷۵
تعداد بازدید: ۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

امیدواریم مصرف‌کنندگان اثرات کاهش هزینه‌های حمل و نقل را احساس کنند

نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: با رفع تحریم،ها دیگر لزومی برای تخلیه و بارگیری مجدد کالاهای وارداتی ایران در بنادر غیرایرانی وجود ندارد؛ کالا، امکان حمل مستقیم به ایران را پیدا می‌کند و کمر هزینه‌های اضافی شکسته می‌شود.
نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: با رفع تحریم،ها دیگر لزومی برای تخلیه و بارگیری مجدد کالاهای وارداتی ایران در بنادر غیرایرانی وجود ندارد؛ کالا، امکان حمل مستقیم به ایران را پیدا می‌کند و کمر هزینه‌های اضافی شکسته می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، مسعود پلمه افزود: با قبول اینکه این مساله باید روی قیمت مصرف کننده کالا نیز تاثیر بگذارد، اظهار کرد: متاسفانه ساختار اقتصادی ما به گونه‌ای است که افزایش قیمت تمام شده به سرعت در نرخ نهایی منعکس می‌شود اما روند کاهشی قیمت بسیار با تاخیر به چشم می‌آید و حتی گاهی ممکن است اثری از آن دیده نشود اما امیدواریم که مصرف‌کنندگان نیز اثرات کاهش هزینه‌های حمل و نقل را احساس کنند.
وی افزود: در شرایطی که تحریم‌های کشتیرانی تشدید شده بود و حتی کانتینر خارجی نیز حق ورود به بنادر ایران را نداشت، کالاها باید در یک بندر خارجی از کانتینر تخلیه و دوباره در کانتینرهای دیگری بارگیری می‌شدند که این مساله در نهایت هزینه حمل کالایی که فرضا در حالت عادی برای هر تن ۵0 دلار بود را تا ۲۵۰ دلار برای هر تن نیز افزایش می‌داد.
پلمه تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها که مالکیت کانتینرها را در اختیار می‌گرفتند نیز اگر حاضر به حمل بار به ایران بودند باید هزینه دیگری را متحمل می‌شدند چرا که تا آب‌های سرزمینی ایران با پوشش بیمه پی اَند آی کلاب‌های (P&I Club)  بین‌المللی می‌آمدند اما پس از آن باید از پی اَند آی کلاب‌های کیش و قشم استفاده می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه پیش از تشدید تحریم‌ها اوضاع نسبتا بهتر بود، تصریح کرد: در ابتدای کار که تحریم‌ها وضع شدند فقط ورود خطوط مطرح کشتی‌رانی دنیا به بنادر ایران ممنوع شد و از آن پس دیگر امکان حمل مستقیم کالاهایی که به مقصد ایران صادر می‌شدند وجود نداشت.
پلمه ادامه داد: در این شرایط مجبور بودیم کالاها را به مقصد کشوری غیر از ایران بفرستیم و از آنجا با کشتی‌های کوچک‌تر، موسوم به فیدری، به ایران حمل کنیم و اجباری برای تعویض کانتینر و تقبل هزینه‌های هنگفت تخلیه و بارگیری مجدد وجود نداشت.
وی با بیان اینکه در این شرایط بندر جبل علی دوبی به عنوان عمده‌ترین مقصد کالاهای وارداتی ایران مطرح شد، گفت: کانتینرهای کالای وارداتی ایران ابتدا در این بندر از کشتی تخلیه و سپس در کشتی‌هایی که اجازه ورود به ایران داشتند، به مقصد ایران بارگیری می‌شدند.
نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با یادآوری وضعیت دوران تشدید تحریم‌ها اضافه کرد: درمرحله دوم که تحریم ها تشدید شدند نه تنها دیگر هیچ یک از خطوط کشتیرانی حق نداشت کالاهایی که به مقصد ایران می‌رفتند را بارگیری کند بلکه کانتینر خارجی نیز حق ورود به بنادر ایران را نداشت.
پلمه افزود: در این شرایط کالاها عمدتا به‌عنوان صادرات به امارات بارگیری می‌شد و کانتینرها پس از ورود به بندر، تخلیه و کالاها به انبار منتقل می‌شدند پس از آن باید فرایند ری اکسپورت (صادرات مجدد) انجام می‌شد و کالاها با بارگیری در کانتینرهای دیگر، به ایران صادر می‌شد.
وی هزینه‌های تحمیل شده در این شرایط را یکی از چالش‌های جدی تجارت ایران برشمرد و افزود: علاوه بر هزینه، اتلاف زمانی نقل و انتقال کالا و افت کیفیت آن به دلیل تخلیه و بارگیری چندباره نیز از مسائلی بود که در انتها باعث پرهزینه‌ شدن تجارت ایران می‌شد.
پلمه تصریح کرد: با رفع تحریم،ها دیگر لزومی برای تخلیه و بارگیری مجدد کالاهای وارداتی ایران در بنادر غیرایرانی وجود ندارد؛ کالا، امکان حمل مستقیم به ایران را پیدا می‌کند و کمر هزینه‌های اضافی شکسته می‌شود.

منبع : تین 


ارسال نظر