کد خبر: ۳۱۰۶۱
تعداد بازدید: ۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

کشتی‌های ایرانی ۲ سال است به بنادر بحرین و عربستان تردد ندارند

یک مقام آگاه با تاکید بر این‌که ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به آبهای عربستان و بحرین هیچ تاثیری در حمل و نقل دریایی و تجارت کشورمان ندارد، گفت:‌حدود ۲ سال است که کشتی‌های ایرانی به آبهای این دو کشور ترددی ندارند.
یک مقام آگاه با تاکید بر این‌که ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به آبهای عربستان و بحرین هیچ تاثیری در حمل و نقل دریایی و تجارت کشورمان ندارد، گفت :‌ حدود ۲ سال است که کشتی‌های ایرانی به آبهای این دو کشور ترددی ندارند.
به گزارش مارین نیوز، یک مقام آگاه  در واکنش ممنوعیت ورود کشتی ها با پرچم ایران به بنادر و تردد این کشتی ها در محدوده آب های سرزمینی عربستان و بحرین اظهار کرد: این ممنوعیت هیچ تاثیری در حمل ‌و نقل دریایی و تجارت ایران ندارد، حدود دو سالی است که کشتی‌های ما به بنادر این کشورها تردد ندارند.
وی با بیان این‌که طی دو سال اخیر هیچ فعالیتی در این زمینه نداشته‌ایم چراکه اساس نیازی به تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر این کشورها وجود ندارد، تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها کشتی‌های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران به بنادر اروپایی نیز تردد می‌کنند و فضای بین‌المللی به شدت به نفع ایران در حال تغییر است.
پایگاه خبری نیوز مریتایم در خبری اعلام کرد عربستان و بحرین که ماه گذشته روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کردند، ورود کشتی های با پرچم ایران به بنادر خود و تردد این کشتی ها در آب های سرزمینی شان را ممنوع کرده اند.
تنش ها بین عربستان و ایران چند هفته پیش پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه به دست حکومت آل سعود بالا گرفت. بحرین همچنین کشتی های باری ای که قرار بوده عازم بنادر ایران شوند را از این کار منع کرده، اما عربستان هنوز چنین محدودیتی را اعمال نکرده است.
هر دو کشور  تا اطلاع ثانوی، قراردادهای تعهد شده با کشتی های در حال تردد با پرچم ایران را متوقف کرده اند. این محدودیت ها، آسیب چندانی به مبادلات تجاری ایران وارد نخواهد کرد، زیرا ایران سال ها تحت تحریم های غرب قرار داشته که از سوی این دو کشور عربی نیز اجرا می شده است. اما انتظار می رود شرکت های کشتیرانی در فعالیت خود در مسیرهای دریایی موجود در خاورمیانه با مشکلاتی مواجه شوند.
دولت عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «به اعضا و مشتریانی که  کشتی دارند و در خاورمیانه تجارت می کنند، توصیه می شود از نزدیک با سازمان های داخلی و یا مقامات بندری در ارتباط باشند تا از هرگونه مقررات بندری  قبل از رسیدن به بنادر اطلاع حاصل کنند.»


ارسال نظر