تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
پربحث ترین اخبار

عمومی

افزایش دو برابری کشتی‌های دارای پرچم جعلی در کمتر از دو سال/ ایران چگونه می‌تواند از این چالش برای ارتقای اعتبار پرچم و تجارت دریایی خود بهره ببرد؟

افزایش دو برابری کشتی‌های دارای پرچم جعلی در کمتر از دو سال/ ایران چگونه می‌تواند از این چالش برای ارتقای اعتبار پرچم و تجارت دریایی خود بهره ببرد؟"

بریتانیا با همراهی 21 کشور دیگر در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، رهبری تلاشی را برای مقابله با کشتی‌های دارای پرچم جعلی بر عهده گرفته است. گزارش‌های ارائه‌شده به IMO نشان می‌دهد تعداد این کشتی‌ها تنها در 22 ماه اخیر بیش از دو برابر شده و به 223 مورد رسیده است.
۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی؛ ظرفیتی که نباید نادیده گرفت

۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی؛ ظرفیتی که نباید نادیده گرفت

ایران با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های بی‌بدیل در حوزه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی، همچنان سهم اندکی از اقتصاد دریایی جهانی را به خود اختصاص داده است. در حالی که کشورهای پیشرو مانند چین و ویتنام بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می‌کنند، ایران تنها ۱۰ درصد از این ظرفیت بهره‌مند شده است.
پیشرفت پروژه آب شیرین‌کن بوشهر/  برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه آب‌ شیرین‌کن تا پایان سال آینده
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:‌

پیشرفت پروژه آب شیرین‌کن بوشهر/ برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه آب‌ شیرین‌کن تا پایان سال آینده

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ با توجه به اینکه احداث آب شیرین‌کن یکی از خواسته‌های مهم مردم استان بوشهر بوده، سازمان انرژی اتمی ایران برحسب مسئولیت‌های اجتماعی این پروژه را آغاز کرد و با تکیه بر خداوند متعال تمام سعی خود را به‌کار بسته‌ایم تا این طرح را در زمان‌بندی تعیین شده به اتمام رسانده و از آن بهره‌برداری کنیم.
سرعت کشف منابع هیدرو کربوری با افزایش دکل های خشکی و دریایی امکان پذیر است

سرعت کشف منابع هیدرو کربوری با افزایش دکل های خشکی و دریایی امکان پذیر است

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد، با رفع موانع و افزودن دکل های خشکی و دریایی جدید به ناوگان دکل های اکتشافی، سرعت کشف منابع هیدروکربنی افزایش می یابد.
اصلاح قوانین و دیپلماسی؛ موتور محرک اقتصاد دریایی ایران
مدیرعامل تسدید:

اصلاح قوانین و دیپلماسی؛ موتور محرک اقتصاد دریایی ایران

مدیرعامل شرکت سازه‌های دریایی تسدید با بررسی چشم‌اندازهای اقتصادی دریامحور، از چالش‌های موجود در بنادر ایران، مشکلات زیرساختی و وضعیت کشتیرانی خبر داد. او افزود که با نوسازی بخش‌های دریایی، اصلاحات قانونی و تقویت روابط بین‌المللی، ایران می‌تواند به یک هاب تجاری معتبر در سطح دنیا تبدیل شود.
 بولتن امنیت دریایی /گزارش حادثه دزدی دریایی در خلیج گینه

 بولتن امنیت دریایی /گزارش حادثه دزدی دریایی در خلیج گینه

اداره دریانوردی لیبریا در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۴ بولتن امنیت دریایی شماره ۳۰/۲۰۲۴ را منتشر کرد. این بولتن به یک حادثه دزدی دریایی اشاره دارد که در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ برای یک کشتی کانتینربر در خلیج گینه رخ داده است.
افشای ۱۰ هزار ای‌میل شرکت نفتکش ایرانی/ایران چگونه از طریق ناوگان سایه نفت تحریمی خود را می‌فروشد؟

افشای ۱۰ هزار ای‌میل شرکت نفتکش ایرانی/ایران چگونه از طریق ناوگان سایه نفت تحریمی خود را می‌فروشد؟

در آگوست ۲۰۲۲، یکی از نفتکش‌های این شبکه با نام «ون‌یائو» ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام ونزوئلا را بارگیری کرد. این کشتی پس از بارگیری به مدت دو هفته در ساحل برزیل لنگر انداخت و سپس به سمت چین حرکت کرد.
پیشتازی LNG در سفارش کشتی‌های با سوخت جایگزین در ۲۰۲۴

پیشتازی LNG در سفارش کشتی‌های با سوخت جایگزین در ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ شاهد رشد بی‌سابقه سفارش کشتی‌های با سوخت جایگزین بود. طبق گزارش DNV، ۵۱۵ کشتی با سوخت جایگزین سفارش داده شد که ۳۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بود. گاز طبیعی مایع (LNG) به‌عنوان سوخت اصلی انتخاب شد و ۲۶۴ سفارش را به خود اختصاص داد.
این پهپاد دریایی جدید، کالاها را ۱۰ برابر سریع‌تر و هزینه‌تر کم‌تحویل می‌دهد!

این پهپاد دریایی جدید، کالاها را ۱۰ برابر سریع‌تر و هزینه‌تر کم‌تحویل می‌دهد!

شرکت Flying Ship در نمایشگاه فناوری مصرفی CES 2025 از شناور دریایی جدید خود که در سطح دریا پرواز می‌کند رونمایی کرد. این شرکت ادعا می‌کند، Flying Ship که نوعی وسیله نقلیه Wing-In-Ground (WIG) است، روش حمل‌ونقل کالا از طریق دریا را متحول خواهد کرد.
مکانیزم اخذ عوارض و قیمت‌گذاری گازهای گلخانه‌ای: تهدیدات و پتانسیل‌های ایران در کشتیرانی بین‌المللی

مکانیزم اخذ عوارض و قیمت‌گذاری گازهای گلخانه‌ای: تهدیدات و پتانسیل‌های ایران در کشتیرانی بین‌المللی

 اتاق بین‌المللی کشتیرانی (ICS) به همراه 47 دولت در یک بیانیه مشترک در آخرین دور مذاکرات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) وابسته به سازمان ملل متحد برای تصویب یک مکانیزم قیمت‌گذاری گازهای گلخانه‌ای (GHG) در حمل‌ونقل بین‌المللی دریایی شرکت کرده است.