کد خبر: ۳۱۰۹۵
تعداد بازدید: ۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

خطوط منظم کشتیرانی ایران عمان راه‌اندازی شد

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: طی توافق انجام شده از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی شد.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: طی توافق انجام شده از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی شد.
به گزارش مارین نیوز، بعد از نخستین یارانه حمل و نقل که در خرداد ماه سال جاری برای عقد تفاهم‌نامه‌ای با کشتیرانی دریای خزر جهت راه‌اندازی خطوط منظم دریایی به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان در بنادر شمالی کشور اختصاص یافت، فرهاد نوری از اختصاص دومین یارانه حمل و نقل به بنادر جنوبی توسط سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینه‌های خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی کند.
وی ضمن بیان این که بر اساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت، در مورد اختیارات این سازمان در تکمیل ظرفیت چارتر شده نیز اظهار داشت: سازمان مجاز است پس از تکمیل 50 درصد ظرفیت توسط خط کشتیرانی، از محل 50 درصد ظرفیت چارتر شده، صادرکنندگان را برای اعمال تخفیف هزینه‌های حمل معرفی کند و خط کشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیف‌های تعیین شده خواهد بود.
نوری در ادامه درباره یارانه خطوط منظم کشتیرانی جنوب نیز افزود: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساخت‌های نرم، یارانه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کند؛ بدین ترتیب در شش ماهه اول به ازاء هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازاء هر سفر 13 هزار دلار به عنوان یارانه به این شرکت کشتیرانی، پرداخت خواهد کرد و این شرکت نیز متعهد می‌شود کرایه حمل دریایی را 15 درصد کمتر از حداقل نرخ تعرفه‌های حمل دیگر شرکت‌های کشتیرانی در این مسیر تعیین کند.
وی همچنین با بیان اینکه خطوط منظم کشتیرانی جنوب، با ظرفیت 96TEU و با قابلیت حمل کانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت خواهند کرد، ادامه داد: خط کشتیرانی ملزم است به منظور کمک به صادرکنندگان، مدت زمان معافیت کانتینر در اختیار صاحب کالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده کشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگیرد.
در ادامه عبدالحسین خدری رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا با اشاره به این که عدم اعزام و جضور هیات های تجاری خوب و نبود زیرساخت‌ها، باعث شده تا ایران از ظرفیت‌های بازار عمان غافل بماند، گفت : عمانی‌ها از دیرباز اعتقاد قلبی به تجارت با مردم ایران دارند و از کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم که یکی از آنها خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و عمان بود، تجار ایرانی در صادرات کالا به این کشور حاشیه دریای عمان چندان موفق نبودند، همچنین متاسفانه هیات‌های تجاری خوبی از ایران به عمان نمی‌روند و تجار ایرانی هنوز به درک درستی از بازار عمان دست نیافته‌اند از این رو این بازار هیچگاه به نحو احسن مورد استفاده ایرانی‌ها قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به تمایل عمانی‌ها برای تجارت با ایران و افق دیدی که ما برای روابط تجاری تهران و مسقط پیش‌بینی می‌کنیم از خردادماه امسال خط کشتیرانی خود را در این مسیر فعال کردیم و خوشبختانه روند تعاملات دو کشور هر روز بهتر می‌شود و اکنون با مشارکت سازمان توسعه تجارت، این خطوط با یارانه حمل و نقل برای صادرکنندگان و با برنامه منظمی به سوی عمان حرکت خواهند کرد.


ارسال نظر