کد خبر: ۳۲۱۲۴
تعداد بازدید: ۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

تغییر نگاه‌های داخلی؛ ضرورت تحول در صنعت کشتی سازی

صنعت کشتی سازی یکی از موتورهای صنعت و اشتغال است و شاید اندکی توجه به آن می تواند بخش بزرگی از اشتغال جوانان کشور را به خود اختصاص بدهد، هرچند این روزها خبر سفارش ساخت بیش از 12 فروند شناور از سوی سازمان های دریایی داخلی به شرکت های کره جنوبی و حتی چین موجب انتقادات صنایع کشتی سازی داخلی و برخی کارشناسان شده است.
به گزارش مارین نیوز،‌ صنعت کشتی سازی در حوزه صنایع دریایی به عنوان یک صنعت مادر و یک محور اصلی در تولید ملی به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در حالت رکود به سر می‌برد و کارشناسان و فعالان این صنعت نگران افول آن هستند. هزینه‌های سنگین، نبود حمایت‌های لازم، محقق نشدن وعده‌ها و باور نداشتن مسئولان و دولتمردان مهم‌ترین مشکلات این بخش است.
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با دارا بودن چهارهزارنفر نیروی با تجربه وچهاردهه فعالیت با مساحتی افزون بر یک هزار و 100 هکتار ازجمله 380 هکتار حوضچه آرامش، با محوریت تعمیرانواع شناور، طراحی، ساخت و نصب انواع سازه‌های فراساحلی در 37 کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.
37 کیلومتر از بندرعباس دور می‌شویم، به مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران می‌رسیم، محلی که هزاران کارگر در آن با عرق به این آب و خاک و برای سربلندی ایران اسلامی در کنار یکدیگر برای دستیابی به عزت ایرانی در حال فعالیت هستند.
دمای بالای 50 درجه، تابش آفتاب مستقیم و این که نمی‌توانی بیش از پنج دقیقه ایستادن زیر نور خورشید را تحمل کنی، اما هزاران کارگری را می‌بینی که برای درآوردن نان حلال و روی پا ایستادن تولید ملی، تمامی این سختی‌ها را به جان خریده‌اند و برای افتخار و عزت کشورمان این شرایط سخت را تحمل می‌کنند.
سرپرست انبارهای مجتمع کشتی سازی فرا ساحل با اشاره به حقوق یک و نیم تا دو میلیون تومانی کارگران در این مجتمع، در گفت و گو با ذاکرنیوز با اشاره به اینکه از سال 80 در این مجتمع فعالیت می‌کند، اظهار کرد: از سال 82 که اقدام به ساخت شناور کردیم تا امروز سومین کشتی اقیانوس پیما در حال اتمام است.
علی دهقانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت دو کشتی حمل فرآورده‌های نفتی در این مجتمع آغاز شده که در حال نهایی شدن است، تصریح کرد: اکنون این مجتمع به مرزی از توانمندی رسیده که قادر به ساخت نیازهای موجود کشور است.
وی با بیان اینکه اگر به این توانمندی اعتماد شود می‌توانیم خود را ثابت کنیم، خاطرنشان کرد: از لحاظ جوشکاری، مونتاژ، برنامه ریزی، کنترل کیفیت و مهندسی و نقشه کشی تحت کلاس‌های بین‌المللی در ایزوایکو مشغول فعالیت هستیم.
دهقانی با اشاره به فعالیت بیش از 5 هزار نفر در این مجتمع، اضافه کرد: از تمامی نقاط کشور در این مجتمع حضور دارند، پس نیاز است مسئولان عالی رتبه کشور به ویژه شخص رئیس جمهور به این صنعت به شکل ملی نگاه کند.
به گفته وی، راه توسعه اقتصادی کشور با تکیه بر توان داخلی هموار می‌شود، بنابراین تکیه بر توان داخلی و تاکید بر استفاده از تولیدات داخلی علاوه بر رونق اقتصادی موجب بالا رفتن آمار اشتغال و نیروی کار بومی در هر منطقه خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه باید شعاری که در ابتدای سال توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شد را در عمل انجام دهیم نه در حد حرف باقی بماند، تصریح کرد: امیدوارم شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت در قراردادهایشان با کشورهای خارجی تجدید نظر کنند، زیرا سفارش به ایزوایکو علاوه بر مقرون به صرفه‌تر بودن، سبب عدم خروج ارز از کشور و افزایش اشتغال جوانان این مرز و بوم می‌شود.
وی در پایان با ابراز ناراحتی کارگران از سفارش یکی از شرکت‌های کشورمان برای ساخت کشتی به کشور کره جنوبی علی رغم وجود توانمندی ساخت آن در داخل کشور، اضافه کرد: نباید خودمان باعث تحریم و ضربه خوردن صنعت داخلی شویم و در صورت ادامه روند بی اعتمادی مسئولان به این مجتمع سبب بیکاری جوانانی می‌شویم که تمامی زندگی‌شان از این مجتمع تأمین می‌شود.


منبع : ایسنا


ارسال نظر