کد خبر: ۳۲۱۴۸
تعداد بازدید: ۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱

مهمترین مشکل در صنایع دریایی عدم اجرای قوانین است

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران : یکی از مهمترین مشکلاتی که نه تنها صنایع دریایی بلکه دیگر صنایع با آن مواجه هستند، عدم اجرای قوانین تصویب شده است.
به گزارش مارین نیوز، مهندس امیر بابایی عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که نه تنها صنایع دریایی بلکه دیگر صنایع با آن مواجه هستند، عدم اجرای قوانین تصویب شده است، اظهار کرد: برای مثال چندین سال است که قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به تصویب رسیده اما تاکنون هیچ یک از بندهای آن اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس اعتقادی به توسعه دریایی ندارند، از تشکیل نشدن فراکسیون دریایی در مجلس خبر داد و گفت: حداقل 7 تا 8 استان در مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور وجود دارد که از این استان‎ها حدود 30 تا 40 نماینده به مجلس راه یافتند.
به گفته بابایی در صورت تشکیل فراکسیون دریایی در مجلس و توجه به حوزه دریا می‌توانیم به توسعه صنایع دریایی امیدوار باشیم.
وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع دریایی، گفت: با پیشرفت صنایع دریایی، سطح زندگی مردم مناطق ساحلی جنوبی و معیشت آنها ارتقا می‌یابد.
 
وجود 50 شرکت کشتی‌سازی کوچک در بخش خصوصی
این فعال صنعت کشتی‌سازی، ارائه تسهیلات کم‌بهره طولانی‌مدت را گام نخست توسعه صنایع دریایی دانست و با بیان اینکه کمبود نقدینگی، یکی از مشکلات اصلی صنعت کشتی‌سازی داخلی است، گفت: کشتی‌سازی ایران تنها محدود به دو شرکت ایزوایکو و صدرا  نیست؛ حدود 50 شرکت کشتی‌سازی کوچک در بخش خصوصی وجود دارد که با فعال شدن آنها مشاغل بسیاری ایجاد می‌شود.  
به گفته او هم‌اکنون شرکت‌های کره‌ای و چینی با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تمام دنیا، توانسته‌اند بازار دنیا را در دست بگیرند و در برخی موارد تا 90 درصد قیمت یک شناور را به خریداران ارائه می‌دهند.
بابایی افزود:: هم‌اکنون توان ساخت انواع شناورهای 50 تا 60 هزار تنی در کشور وجود دارد، اما به دلیل عدم وجود تکنولوژی ساخت کشتی‌های تناژ بالا و نداشتن تجهیزات لازم، ساخت آنها در کشور توجیه ندارد.  
 
سفارش ساخت شناور به خارج با مشارکت کشتی‌سازان داخلی انجام شود
او درباره راهکار توسعه صنایع دریایی در داخل، گفت: اگر قرار است کشتیرانی‌ها سفارشات خود را به شرکت‌های خارجی بدهند باید این سفارشات با مشارکت کشتی‌سازان انجام شود.
وی تصریح کرد: باید کشتی‌سازی، بازوی اجرایی کشتیرانی باشد تا علاوه بر افزایش قدرت مذاکرات فنی کشتیرانی‌ها، دانش فنی نیز وارد کشور شده و کشتی‌سازان نیز می‌توانند در یاردهای شرکت‌های خارجی آموزش ببینند. به این ترتیب بخشی از کشتی‌ها در یارد شرکت‌های خارجی و بخشی با نظارت سوپروایزرهای شرکت‌های خارجی در داخل کشور ساخته می‌شود.
بابایی تصریح کرد: در صورت تعامل و همکاری مناسب از سوی کشتیرانی‌های دولتی با سازندگان داخلی، می‌توانیم به آینده صنایع دریایی امیدوار باشیم.

تین نیوز


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
چنانچه راه کارهای فوق در کشور اجرایی شود رونق واشتغال بسیار خوبی در صنایع کشتی سازی کشور شاهد خواهیم بود
ارسال نظر