نماینده مردم بندر عباس ،قشم،ابوموسی،حاجی آباد و خمیر در مجلس گفت:استفاده بهینه از ظرفیت اقتصادی حمل ونقل دریایی نیازمند کار کارشناسی است.
به گزارش مارین نیوز، احمد مرادی در گفت و گو با خانه ملت درباره وضعیت بنادر کشور برای حضور شرکت های خارجی گفت: بندر شهید رجایی دارای ظرفیت های بسیار کاربردی است و از همین رو ما اسکله های مناسبی در بندر شهید رجایی داریم و این در حالی است که اگر خواهان سرعت تجارت در حمل ونقل دریایی با کشتی های خارجی هستیم، باید در راستای تخلیه و بارگیری کالا سرعت عمل بالاتری داشته باشیم.
نماینده مردم بندر عباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشتی های خارجی در زمینه تبادلات تجاری با صاحب کالا در زمینه حمل و نقل دریایی روبرو می شود، تصریح کرد: برای توسعه حمل و نقل دریایی ما نیازمند سرعت عمل در تخلیه و بارگیری کالا هستیم تا کشتی های خارجی تمایل داشته باشند در بنادر ما پهلو بگیرند.
مرادی، افزود: کشتی ها اگر در زمان تعیین شده تخلیه کالا بنادر را ترک نکنند بطور حتم باید دیرکرد تاخیر و به اصطلاح جریمه را پرداخت کنند و از همین رو اگر ما در راستای تخلیه و بارگیری کالا سرعت عملیات انتقال کالا را انجام دهیم،بدیهی است که کشتی های خارجی با هزینه دیرکرد روبرو نمی شوند.
وی ادامه داد: زمانی که کشتی های خارجی بیش از زمان منعقد شده برای تخلیه وبارگیری معطل شوند ،بدیهی است که باید جریمه دیرکرد را پرداخت کنند بنابراین هزینه حمل ونقل کالا نیز افزایش می یابد و در این راستا کشتی های خارجی ترجیح می دهند که در بنادری تخلیه و بارگیری را انجام دهد که سرعت عمل حرف اول را بزند.
مرادی،افزود: بروکراسی حمل ونقل دریایی ، افزایش سرعت عمل و استفاده از نیروهای متخصص می تواند حمل و نقل دریایی در بنادر کشور را توسعه مند کند و از همین رو این توسعه می تواند موجب افزایش پهلوگیری کشتی های خارجی در سواحل کشور شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه جریمه تاخیر برای بارگیری و تخلیه کالا عاملی است که کشتی های خارجی را رهسپار بنادری دیگر کشورها می کند، یادآورشد: ما باید با یک برنامه ریزی بهینه از ظرفیت حمل و نقل دریایی استفاده بهینه کنیم./