کد خبر: ۸۰۶۴
تعداد بازدید: ۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

باید قدرت دریایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شویم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با توجه به بهره‌مندی از دریا در شمال و جنوب كشور و موقعیت راهبردی و جمعیت، باید به قدرت برتر دریایی منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای تبدیل شویم.

به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری امروز در مراسم معارفه فرمانده جدید ناوگان شمال با اشاره به سند چشم‌انداز بیست ساله كشور، افزود: برای اینكه به قدرت برتر منطقه‌ای نائل شویم؛ باید در بخش دفاعی قدرت منطقه‌ای باشیم و با توجه به نیازهای روز جلو برویم و نه تنها در منطقه، بلكه در فرامنطقه نیز اقتدار و توان خود را به اثبات برسانیم.

وی متذكر شد: برای تبدیل كشور به قدرت دریایی، نیروی دریایی بعنوان یك قدرت دفاعی برای حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران و ارتقای قدرت نظامی دریایی و ناوگان تجاری و ایجاد زیرساخت‌ها و ارتقای علمی و صنعتی تجهیزات تجاری و نظامی حائز اهمیت است.

سیاری دراین‌باره توضیح داد: نخستین مؤلفه مهم در قدرت دریایی، موقعیت كشور است كه ما بهترین موقعیت را از لحاظ استراتژیك و راهیابی به دریاهای جنوب و شمال داریم. باید از مؤلفه های یاد شده و همچنین جمعیت كشور و علاقمندی مردم به دریا برای تبدیل شدن به قدرت دریایی درست استفاده كنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأكید بر اینكه «باید از منابع و امكانات دریا برای توسعه استفاده كنیم»، متذكر شد: استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به امنیت دارد و اگر امنیت نداشته باشیم؛ توسعه نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان كرد: تولید و خروجی نیروهای مسلح، امنیت است و در بحث دریا علاوه بر تأمین امنیت، حفاظت از منابع نظام دریا به عهده ما است و به همین دلیل، نیروی دریایی یك نیروی راهبردی است.

وی تاكید كرد : نیاز است حتی در فرامرزها منافع كشور را حفظ كنیم و از این روست كه نیروی دریایی برای تأمین امنیت نفتكش‌ها در تنگه باب‌المندب حضور پیدا می‌كند.

دریادار سیاری تصریح كرد: نیروی دریایی فقط در زمان جنگ حضور ندارد؛ بلكه با توجه به وظیفه‌اش باید در تمام زمان‌ها و در اقصی نقاط دنیا، منافع نظام را حفظ كند و این، رابطه مستقیم مأموریت نیروی دریایی با اقتصاد مملكت (جابه‌جایی كالا، صادرات نفت و تجارت) را مشخص می‌كند.

وی اضافه كرد: حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد نشان دهنده توانمندی علمی و صنعتی كشور نیز هست و اگر بتوانیم حضور زیردریایی‌ها را نیز داشته باشیم كه این كار اكنون در حال انجام است، حضورمان برجسته‌تر خواهد شد.

ارسال نظر