مدیر دفتر برنامهریزی راهبردی و امور بینالملل كشتیرانی جمهوری اسلامی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز درباره روند فعالیت كشتی ایران-اراك طی شش ماه گذشته، گفت: این كشتی در بخش حمل كانتینری شركت مشغول فعالیت است و نه تنها، هیچگونه مشكل فنی و یا عملیاتی نداشته؛ بلكه از شرایط بسیار خوبی از نظر موتور و بدنه برخوردار است.
كاپیتان علی عزتی تصریح كرد: در واقع برخلاف برخی ذهنیتها كه وجود داشت، مبنی بر اینكه این كشتی ممكن است دارای مشكلاتی باشد؛ ما فعالیت آن را طبق نرم میبینیم و مثل بقیه كشتیهای Sister كه در یارد آلمانی ساخته شدهاند، فعالیت میكند و مشكل خاص و قابل تأملی در مورد آن، وجود ندارد.
وی درباره حوزه فعالیت كشتی ایران-اراك گفت: این كشتی اغلب در بنادر آسیایی تردد دارد. البته، یك سفر هم به سمت اروپا داشت. اما در حال حاضر، در خطوط آسیایی ما و بین بنادر هنگ كنگ، سنگاپور، چین، مالزی و ایران تردد دارد.
این مقام مسؤول در كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین با بیان اینكه «این شركت در سال جدید میلادی قرار است 7 فروند كشتی جدید جمعا به ظرفیت 340 هزارتن Dwt را تحویلگیری كند»، گفت: در این میان، دو كشتی در حال ساخت در ایزوایكو داریم كه تحویل حداقل یك فروند از آن را برای سال 2011 در نظر گرفتهایم.
وی افزود: در سال آینده میلادی، همچنین از چین یك كشتی حمل نگلههای سنگین را تحویل خواهیم گرفت و بقیه كشتیها از كره جنوبی خواهند بود.
این مقام ارشد كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین از مطالعه و راهاندازی خطوط جدید حمل و توسعه خطوط فعلی این شركت خبر داد و گفت: بطور مشخص در این زمینه میتوان به راهاندازی خط جدید كانتینری خلیج فارس به سواحل شرق آفریقا اشاره كرد كه اخیرا (اواخر آبانماه) و با همكاری سازمان توسعه تجارت راهاندازی شده است.
عزتی افزود: ارائه سرویسهای حملونقلی به حوزه دریای كارائیب و آمریكای لاتین از جمله موارد دیگری است كه در ماههای اخیر به آن توجه و به اجرا گذاشته شده است.