کد خبر: ۸۰۸۹
تعداد بازدید: ۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

/گزارش خبری/ تحویل پیشرفته‌ترین شناور لوله‌گذار خلیج فارس؛ درگیر اما و اگر!

مسؤولان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، در جلسه اخیر كمیسیون انرژی مجلس پیشرفت ساخت شناور لوله‌گذار غدیر را 90 درصد اعلام كردند.

به گزارش مارین نیوز، در آخرین جلسه کمیسیون انرژی مجلس از مسؤولان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران برای ارائه گزارش دعوت به عمل آمد.

مسؤولان شرکت تأسیسات دریایی در این جلسه، ضمن تشریح آخرین دستاوردهای فنی و مهندسی، توضیحاتی درباره تلاش‌های انجام شده برای تأمین نیاز صنعت نفت در داخل کشور ارائه کردند.

همچنین، مسؤولان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در این جلسه گزارش مفصلی درباره آخرین مراحل ساخت و راه‌اندازی شناور لوله‌گذار غدیر به اعضای کمیسیون انرژی ارائه کردند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، بیش از 90 درصد کار ساخت این شناور 5000 تنی تاكنون انجام شده است.

گفتنی است، شناور 5000 تنی لوله‌گذار غدیر یکی از بهترین شناورهای دنیا و پیشرفته‌ترین نمونه در نوع خود در سطح خاورمیانه محسوب می‌شود كه توانایی لوله‌گذاری روزانه بیش از چهار کیلومتر را دارد و به سفارش شركت تأسیسات دریایی در چین در حال ساخت است.

با این حال، تحویل این شناور به ایران طی یكسال گذشته بارها دچار تأخیر شده است.

اولین بار و در 12 اردیبهشت ماه سال 88، مسعود سلطانپور، مدیرعامل وقت شركت تأسیسات دریایی، پیش‌بینی كرد كه این شناور لوله‌گذار تا پایان سال 2009 میلادی تحویل ایران شود.

این اتفاق اما رخ نداد تا آنكه 23 فروردین ماه امسال و در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شركت تأسیسات دریایی، سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل وقت شركت ملی نفت، از تحویل این شناور به ایران «طی روزهای آینده» خبر داد.

روزهای آینده اما آمدند و رفتند؛ اما اتفاقی كه در آنها افتاد رفتن جشن‌ساز از شركت ملی نفت بود و نه آمدن شناور لوله‌گذار از چین!

این روند ادامه داشت تا آنكه در 27 مردادماه امسال، دكتر علی طاهری‌مطلق، مدیرعامل شركت تأسیسات دریایی، در گفت‌وگویی رسما اعلام كرد كه كار ساخت شناور غدیر بطور كامل پایان یافته و این شناور «تا یك ماه دیگر» تحویل ایران خواهد شد.

با این حال و با گذشت چند ماه از آن یك ماه (!)، هنوز شناور مدرن لوله‌گذار تحویل ایرانی‌ها نشده است.

در این زمینه، یك منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مارین نیوز دلیل تأخیر در تحویل این شناور به ایران را «مسایل مالی بین دو طرف» ذكر كرد و گفت: این مسأله بسیار پیچیده شده و فاینانس پروژه هم با مشكلاتی مواجه شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های مدیران تأسیسات دریایی برای حل مسأله، از سفر هفته گذشته دكتر طاهری به چین خبر داد و گفت: بسیاری از مسایل، در این سفر بررسی و مرتفع شده است.

این مبع آگاه با بیان اینكه «ساخت كشتی غدیر عملا پایان یافته است»، پیش‌بینی كرد به شرط حل و فصل مسایل مالی، این شناور تا آخر سال جاری وارد آب‌های خلیج فارس شود.

ارسال نظر