کد خبر: ۸۱۰۱
تعداد بازدید: ۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

ایجاد یاردهای جدید و احیای بخش طراحی و مهندسی صدرا

مدیرعامل شرکت صدرا از ایجاد یاردهای جدید در جزیره صنعتی این شرکت در بوشهر برای اجرای پروژه‌های کشتی‌سازی و فراساحل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس مهدی اعتصام عصر امروز در نشستی خبری که در محل شرکت صدرا برگزار شد؛ با اشاره به پروژه‌های این شرکت در فازهای مختلف پارس جنوبی، ساخت نفتکش‌های 113 هزار تنی افراماکس، جرثقیل دروازه‌ای 1000 تنی و دکل‌های دریایی خودبالابر گفت: برای اجرای این پروژه‌ها، نیازمند کارهای سنگین زیرساختی هستیم.

وی افزود: در این راستا، سرمایه‌گذاری سنگینی در جزیره صنعتی صدرا در بوشهر در دست انجام است تا یاردهای جدیدی برای ساخت سازه‌های دریایی و نیز حوضچه خشک کشتی‌های افراماکس ایجاد شود.

مدیرعامل صدرا در این زمینه از ساخت جرثقیل 1000 تنی در جزیره صنعتی بوشهر خبر داد و گفت: این جرثقیل دروازه‌ای که اولین نمونه در نوع خود در کشور محسوب می‌شود؛ در دست ساخت است.

به گفته وی، نمونه این جرثقیل در هیچ یک از یاردهای کشتی‌سازی و صنایع دریایی ایران وجود ندارد و ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه بخش تعمیر و ساخت کشتی برای صدرا ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «روند ساخت این جرثقیل بسیار خوب پیش می‌رود»، ابراز امیدواری کرد که این پروژه تا 4 ماه دیگر نهایی و سرپا شود.

مدیرعامل صدرا از ساخت دو فروند شناور حفاری خودبالابر (جک آپ) بعنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهم و تخصصی در دست اجرای این شرکت یاد کرد و گفت: علیرغم دو سال تأخیر، در اوایل دی ماه جاری، پیش‌پرداخت قرارداد را که 10 درصد ارزش 176 میلیون یورویی قرارداد است؛ دریافت کرده‌ایم.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت این جک‌آپ‌ها در بهمن ماه سال 86 با شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، افزود: به دلیل عدم تأمین مالی از سوی کارفرما، این پروژه تاکنون فعال نشده بود.

اعتصام درباره مشخصات فنی این دو جک‌آپ گفت: این دو دستگاه، توانایی حفاری در عمق آب 300 فوت را دارا هستند. طول شناورها 66 متر، عرض آنها 61 متر، ارتفاع 7 متر، عمق آبخور 4 متر، طول پایه‌ها 131 متر، قطر Spud Tank 15 متر و وزن سازه‌ای هر یک از ریگ‌ها در حدود 10700 تن است که توان حفاری تا عمق 20 هزار فوت را دارند.

به گفته وی، طراحی و مهندسی این جک‌آپ‌ها توسط یک شرکت سنگاپوری و ساخت آن توسط صدرا انجام می‌گیرد که با اجرای آن، این شرکت ایرانی لیسانس ساخت دکل‌های حفاری دریایی را کسب خواهد کرد.

مدیرعامل صدرا درباره زمان پایان ساخت این دو دستگاه دکل حفاری گفت: قرارداد ساخت جک‌آپ اول 28 ماه و برای جک‌آپ دوم 31 ماه بوده است؛ اما با توجه به تغییر شرایط نسبت به سال 86 و محدودیت‌های ناشی از تحریم، ممکن است تغییراتی در آنها ایجاد شود.

اعتصام همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین نیوز درباره آخرین وضعیت پروژه نفتکش‌های افراماکس ونزوئلا گفت: علیرغم همه مشکلات، سیاست ما آن است که پروژه افراماکس را هم با هدف اثبات توان کشتی‌سازی در داخل و هم بعنوان یک تعهد بین‌المللی، به پایان برسانیم.

وی پیش‌بینی کرد که اولین کشتی از مجموعه سه فروند سفارش شرکت نفت ونزوئلا حداکثر تا 18 ماه دیگر، آب‌اندازی شود.

مدیرعامل صدرا درعین‌حال از طلب 31 میلیون یورویی این شرکت از شرکت ملی نفت ونزوئلا خبر داد و گفت: قرار بود مبلغ 5/10 میلیون دلار از این رقم ماه گذشته به صدرا پرداخت شود؛ اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

اعتصام درعین حال تأکید کرد: طلب صدرا از کارفرمای ونزوئلایی موضوعی در سطح روابط دو شرکت است و به مناسبات و تعهدات میان دولت‌های ایران و ونزوئلا، ارتباطی ندارد.

وی ونزوئلا را یکی از اهداف اصلی صدرا برای حضور در بازار بین‌المللی معرفی کرد و گفت: ونزوئلا دومین کشور صاحب ذخایر نفت و هفتمین دارنده ذخایر گاز جهان است؛ اما در پی روی کار آمدن هوگو چاوز در این کشور، شرکت‌های آمریکایی اجرای پروژه‌های نفت و گاز را رها کرده‌اند و در نتیجه، خلائی بوجود آمده که صدرا و دیگر شرکت‌های توانمند فراساحلی ایران می‌توانند بخشی از آن را پر کنند.

اعتصام با اشاره به سفر اخیر خود به ونزوئلا، افزود: در این سفر، مذاکرات خوبی با وزارت نفت ونزوئلا صورت گرفت که امیدواریم از میان 7-8 حوزه کاری که درباره آن صحبت کرده‌ایم؛ بتوانیم یک مورد را به مرحله توافق نهایی برسانیم.

مدیرعامل صدرا نیاز ونزوئلا را به انواع کشتی، شناورهای خدماتی، جک آپ، دکل‌های حفاری و سکوهای نیمه‌شناور جدی دانست و گفت: بعنوان نمونه، آنها در حال حاضر سکوی نیمه‌شناوری مشابه ایران-امیرکبیر که توسط صدرا ساخته شده؛ را با پرداخت هزینه‌ای بسیار سنگین اجاره کرده‌اند که ما می‌توانیم نسبت به ساخت سکویی برای آنها، اقدام کنیم.

وی کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان را بعنوان دیگر اهداف صدرا در حوزه بین‌المللی یاد کرد و گفت: در این زمینه، مذاکراتی با کشور قزاقستان داشته‌ایم و آنها هم، بازدیدی از یارد صدرا در نکا داشته‌ا‌ند و پیگیر توافق و همکاری در حوزه‌های نفت و گاز هستیم.

اعتصام به حضور صدرا در نمایشگاه بین‌المللی بصره در اوایل ماه جاری اشاره کرد و گفت: حضور صدرا در پروژه‌های نفت و گاز عراق، فعلا در حد مذاکره و اعلام توانمندی‌هاست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین نیوز در مورد آخرین وضعیت پروژه عرشه‌های میدان نفتی رشادت که به سفارش شرکت نفت فلات قاره ایران توسط صدرا در حال ساخت است، نیز گفت: این پروژه، از پروژه‌های موفق صدرا در حوزه برنامه‌ریزی و ساخت محسوب می‌شود؛ اما اخیرا تأمین مالی آن، با مشکلات حادی مواجه شده است.

مدیرعامل صدرا در این زمینه، از جلسه امروز خود با کارفرما در وزارت نفت خبر داد و گفت: در این جلسه، مهندس احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دستوراتی را برای حل مسایل مالی پروژه صادر کرد.

وی درباره روند پیشرفت پروژه رشادت نیز گفت: در حال حاضر، کالای ساخته‌نشده در یارد بوشهر نداریم؛ اما به دلیل عدم دریافت کالای جدید، مقداری از برنامه عقب هستیم که امیدواریم با تأمین مالی پروژه، بخشی از تعهد را در نیمه اول سال 90 تحویل کارفرما دهیم.

اعتصام در مورد وضعیت ساخت سازه‌های دریایی فازهای جدید پارس جنوبی نیز گفت: در این فازها در مرحله خرید کالا هستیم که برای جکت همه فازها، PO گذاشته‌ایم و امیدواریم کار ساخت جکت‌ها را از اسفندماه امسال، آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت صدرا همچنین با اشاره به دریافت نخستین پیش‌پرداخت فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: طبق قرارداد، کارفرما باید نسبت به پیش‌پرداخت 15 درصد مبلغ پروژه که بالغ بر 334 میلیون دلار است (و البته بعدا از سوی کارفرما 302 میلیون دلار اعلام شد)،  اقدام می‌کرد؛ اما تاکنون و با تأخیر زیاد تنها حدود 5 درصد پیش‌پرداخت در اوایل دی ماه دریافت کرده‌ایم که امیدواریم با توجه به منابع مالی در اختیار کارفرما، 10 درصد مابقی پیش‌پرداخت را تا پایان سال جاری دریافت کنیم.

وی درعین حال گفت: این رقم تأثیر مستقیمی بر EPS و سهام صدرا در بورس ندارد؛ اما مهم این است که این پروژه عملیاتی شد که آثار مثبت آن را سال آینده شاهد خواهیم بود.

اعتصام همچنین مبلغ هر یک از قراردادهای صدرا در فاز 13  و نیز فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی را یک میلیارد و 80 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تاکنون باید 10 درصد پیش‌پرداخت این دو قرارداد دریافت می‌شد که در این میان، دریافت فاز 13، بالغ بر 07/8 درصد و در فازهای 22 تا 24، بالغ بر 78/7 درصد بوده است.

وی از پیشرفت 7 درصدی این پروژه‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه، چندان از برنامه عقب نیستیم و اقدامات جدی در حوزه زیرساخت‌ها و خرید کالا انجام شده است.

وی درعین‌حال به «نوسانات زیاد در گشایش LC و نقل و انتقال پول» در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: این امر، هزینه و زمان اجرای پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

اعتصام با اشاره به اینکه «برای اجرای این حجم از پروژه نیاز به تقویت منابع انسانی و ساختار و سازمان شرکت داریم»، از احیای بخش مهندسی و طراحی صدرا خبر داد و گفت: شرکت پیدکو که پیش از این در این حوزه فعال بود؛ احیا شده و با نیروها و سازمان جدید و با همکاری شرکت R&Z مالزی در فازهای جدید پارس جنوبی فعالیت خواهد کرد.

مدیرعامل صدرا در بخشی دیگر از این نشست خبری، بدهی انباشته این شرکت را 816 میلیارد تومان، بدهی انباشته شرکت فناوری آب‌های عمیق (که تحت مالکیت صدرا قرار دارد) 260 میلیارد تومان و جمعا بالغ بر 1100 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: عمده بدهی ما که بالغ بر 700 میلیارد تومان است؛ بدهی‌های بانکی و مربوط به اصل و سود و جرایم وام‌هایی است که قبلا گرفته شده است.

اعتصام با اشاره به فرارسیدن پایان استمهال بدهی‌های بانکی صدرا در اوایل اردیبهشت ماه سال 90 تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها و بحران‌های جدی پیش‌روی شرکت، همین مسأله است.

وی پرداخت کمک 500 میلیون دلاری مصوب دولت در شرایط فعلی با توجه به درگیری دولت با طرح هدفمندی یارانه‌ها، بعید دانست و گفت: ما در این شرایط، انتظار خاصی از دولت نداریم و با توجه به سیاست‌ها، ساده‌ترین راه را استمهال دوباره بدهی‌ها می‌دانیم.

اعتصام درعین‌حال به مطالبات این شرکت اشاره کرد و گفت: این مطالبات بالغ بر ادعای 100 میلیارد تومان در پروژه میدان سلمان، 100 میلیارد تومان در فازهای 6، 7، 8 و یک پارس جنوبی و نیز طلب قطعی 14 میلیون دلاری از شرکت پتروپارس و 35 میلیون دلاری اجاره جک‌آپ در میدان سلمان است که مدتها از زمان پرداخت آنها گذشته است.

مدیرعامل صدرا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که درباره تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر فعالیت های این شرکت پرسید؛ نیز گفت: طبیعتا اجرای این طرح، قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد؛ اما با توجه به تمهیدات و بسته‌های حمایتی که وزارت صنایع پیش‌بینی کرده، تقاضای استفاده و بهره‌گیری از این بسته‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه «میزان برق مصرفی صدرا به دلیل حجم بالای فعالیت جوشکاری تنها در کارخانجات جزیره بوشهر دو مگاوات است»، افزود: در این زمینه، سیاست‌هایی چون استفاده از ژنراتور مستقل به جای برق شبکه را در دست بررسی داریم.

اعتصام همچنین درباره تبدیل جزیره صدرا در بوشهر به منطقه ویژه اقتصادی، گفت: طرح توجیهی این امر در سطح مسؤولان استان بوشهر و کارگروه تخصصی دولت نهایی شده و تنها تصویب آن در هیأت دولت باقی مانده است.

مدیرعامل صدرا همچنین از پیگیری جدی شکایت‌ها از مدیران قبلی این شرکت خبر داد و گفت: این پرونده‌ها در مرحله رسیدگی قضایی است.

ارسال نظر