کد خبر: ۸۱۰۸
تعداد بازدید: ۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

برنامه قطری‌ها برای توسعه ناوگان حمل LNG و LPG

بنابر گفته‌های مدیرعامل شرکت حمل گاز قطر (Nakilat)، این شرکت ممکن است ناوگان حمل گاز نفت مایع (LPG) خود را توسعه دهد.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، محمد قنام، مدیرعامل شرکت ناکیلات، دراین‌باره اعلام کرد که تقریباً مقدار کمی از LPG که الان می‌فروشیم بصورت FOB یا تحویل در بندر است که خود مشتری‌ها وظیفه حمل آن را دارند.

این شرکت هم‌اکنون ۴ شناور حمل LPG و ۵۴ شناور حمل LNG برای صادرات محصولات گازی در اختیار دارد که بزرگترین ناوگان حمل LNG در دنیاست.

قطر اخیرا به هدف خود مبنی بر صادرات ۷۷ میلیون تن LNG  در سال ۲۰۱۰ دست یافت و به نظر می‌رسد که تولید محصولات جانبی مثل سولفور و LPG را هم افزایش می‌دهد.

قنام اضافه كرد: امکان دارد شرکت ناکیلات محصولات بیشتری را برای صادرات پیشنهاد کند؛ چراكه وظیفه ماست تا در هر کاری که توجیه اقتصادی دارد و برگشت سرمایه را تضمین می‌کند؛ سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تأكید كرد: ما به صادرات هر چیزی كه قطر می‌تواند تولید کند؛ فکر می‌کنیم.

شرکت ناکیلات، LNG را به کشورهای مختلف دور و نزدیک از جمله چین، اسپانیا، آمریکا و ... صادر می‌كند. در سال ۲۰۰۶ این شرکت یک سرمایه‌گذاری عظیم 6.8 میلیارد دلاری را برای سفارش ۲۵ فروند کشتی تانکر حمل LNG به کارخانجات کشتی‌سازی کره انجام داد.

این شرکت در حال حاضر، ۵۴ فروند کشتی حمل LNG که 16درصد کل ظرفیت حمل LNG در دنیا را شامل می‌شود؛ را در اختیار دارد و مقامات قطری انتظار دارند که در سال ۲۰۱۱ این نسبت را به 30درصد نیز برسانند.

قطر بعد از روسیه و ایران بیشترین مقادیر و ذخیرهای اثبات‌شده گاز دنیا را در اختیار دارد.

بر اساس گفته قنام، شرکت ناکیلات تا به امروز ۱۱ میلیارد دلار برای توسعه ناوگان خود سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت حمل گاز قطر در پایان گفت: بازارهای شرقی موقعیت‌های خوبی برای قطر محسوب می‌شوند؛ کشورهایی مثل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و حتی تایلند و تایوان در شرق دور در واقع بازارهای مناسبی برای قطر هستند و ما این بازارها را هدف قرار داده‌ایم.ما پول بهتری از این بازارها می‌گیریم؛ ضمن اینکه مسیر نیز بسیار نزدیکتر است.

ارسال نظر