کد خبر: ۸۱۴۲
تعداد بازدید: ۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

آغاز عملیات حفاری فاز 14؛ تا 9 ماه ديگر

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در شركت نفت و گاز پارس از انتخاب پیمانكاران دو بسته قراردادی توسعه فاز 14 خبر داد و گفت: پیمانكاران سه بسته دیگر قراردادی این پروژه تا دو هفته آینده تعیین می‌شوند.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس، اسماعیل گله‌داری با تشریح جزئیات مراحل توسعه فاز 14، از انتخاب پیمانكاران ساخت تانك‌های LPG و میعانات گازی خبر داد.

وی افزود: به‌زودی و حداكثر تا دو هفته آینده، سه بسته جدید دیگر در قالب انتخاب پیمانكاران بخش مشاور مهندسی تفصیلی، بخش لخته‌گیر انتقال گاز از دریا به خشكی و نیز پیمانكار تأمین‌كننده (طرف خرید) آهن‌آلات سازه‌های فلزی نهایی می‌شود.

وی گفت: قرارداد دو بسته اول به صورت مهندسی، ساخت و اجرا(EPC) است كه پیمانكاران هم‌اكنون خریدهای ورق و سایر تجهیزات مورد نیاز طرح را آغاز كرده و با تحویل زمین تا یك ماه آینده، مراحل ساخت و تجهیز كارگاه‌ها را از ابتدای اسفند ماه آغاز خواهد شد.

مجری فاز 14 پارس جنوبی، میزان پیشرفت بخش خشكی این پروژه گازی را 96/7 درصد اعلام كرد و گفت: مراحل ساخت این بخش از برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده  جلوتر است.

گله‌داری احداث دو رشته خطوط لوله زیردریا از سكوهای دریایی تا پالاشگاه خشكی بطول 270 كیلومتر (هریك 135 كیلومتر)، ساخت سكو و عرشه مستقر در بخش دریا و حفاری 44 حلقه چاه را از برنامه‌های پیش‌روی توسعه فاز 14عنوان كرد.

به گفته وی، اكنون در بخش خاكبرداری و خاكریزی سایت این فاز با بیش از 65 درصد پیشرفت روبرو هستیم كه می‌توان گفت مراحل تسطیح و آماده‌سازی بخش خشكی این فاز تا یك ماه آینده به اتمام می‌رسد.

گله‌داری عملكرد پیمانكاران ساخت سكو و عرشه را قابل قبول خواند و گفت: این بخش با پیشرفتی 38/3 درصدی همراه است.

وی افزود: نصب سكو مطابق برنامه ارایه شده در ماه پانزدهم اجرای پروژه و حداكثر تا 8 ما آینده انجام می‌شود؛ به گونه‌ای كه پس از آن، مراحل حفاری این فاز به سرعت آغاز خواهد شد.

مجری فاز 14 پارس جنوبی با بیان اینكه «اكنون تكنولوژی تولید تجهیزات سرچاهی و درون چاهی بومی شده»، تأكید كرد: با این وجود، هیچ مشكلی در تأمین قطعات مورد نیاز این طرح ایجاد نخواهد شد.

وی روند تزریق منابع مالی به این پروژه را مطلوب دانست و افزود: در هیچ دوره‌ای چنین رسالتی بر دوش شركت نفت و گاز پارس نبوده است كه خود هم مسؤولیت ساخت و بهره‌برداری كامل از طرح‌ها را برعهده داشته باشد و هم تأمین‌كننده اعتبارات و منابع مالی پروژه‌ها باشد.

گله‌داری با تأیید شیوه‌های كارآمد و متنوع تأمین اعتبار از سوی شركت نفت و گاز پارس، از ارایه كامل پیش‌پرداخت‌های این طرح خبر داد و گفت: جذابیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پارس جنوبی به گونه‌ای تثبیت شده كه اعتماد عمومی ویژه‌ای را در خصوص هدایت منابع مالی داخلی و خارجی به سوی طرح‌ها به وجود آورده است.

به گفته وی، اكنون بیش از 1200 نفر با سهم 52 درصدی نیروی انسانی بومی در مراحل مختلف ساخت فاز 14 مشغول به كار هستند كه مطابق برنامه زمان‌بندی، تعداد نیروی انسانی شاغل در این پروژه بزرگ گازی تا پایان سال آینده و یا اوایل سال 1391  به بیش از 10 هزار نفر می‌رسد.

طرح توسعه فاز 14توسط كنسرسیومی متشكل از شركت‌های ایرانی ایدرو(سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)،IPMI (شركت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران)، صدرا، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، ایزوایكو، شركت ملی حفاری و مپنا در سایت پارس منطقه دو كنگان در حال اجراست.

ارسال نظر