به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، اعلام کرد: ممکن است این کشور برای کاهش رفتوآمد در آبراههای حساس خود، تعرفه ترانزیت نفتکشها و دیگر کشتیهای باری را افزایش دهد.
ییلدیز گفت: ما نمیتوانیم شهر استانبول ترکیه را در معرض خطرهای ناشی از رفتوآمد این همه کشتی قرار دهیم و بالا بردن تعرفهها سبب میشود شرایط برای ترکیه بهبود یابد؛ اما هزینههای شرکتهای نفتی را بیشتر میکند.
به گفته وی، ترکیه میتواند برای افزایش تعرفهها، به معاهده مونترو مصوب 1936 استناد کند که به این کشور، حق مدیریت و دریافت تعرفه از کشتیهای عبوری از این منطقه را میدهد.
طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به شدت از طرح شرکت ترک کالیک و شرکت ایتالیایی انی برای ساخت یک خط لوله برای انتقال نفت روسیه و دریای خزر به دریای مدیترانه پشتیبانی میکند.
دولت ترکیه پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد ترافیک دو تنگه بسفر و داردانل خود را که تنها راه ارتباط کشورهای حاشیه دریای سیاه با آبهای آزاد هستند؛ از سال های 2013 و 2014 میلادی کاهش دهد.