کد خبر: ۸۲۲۹
تعداد بازدید: ۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

تاریخچه شفاهی نیروی دریایی سپاه بزودی منتشر می‌شود

نویسنده كتاب «تاریخچه شفاهی نیروی دریایی سپاه پاسداران» گفت: این كتاب مرحله ویرایش نهایی را در معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گذراند و در آینده‌ای نزدیك به چاپ خواهد رسید.

به گزارش مارین نیوز، معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال ویرایش نهایی كتاب «تاریخچه شفاهی نیروی دریایی سپاه پاسداران(ندسا)» نوشته غلامحسین دریانورد است.

در این كتاب سیر شكل‌گیری نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع ‌مقدس تا زمان توسعه و تثبیت آن تبیین شده‌اند.

غلامحسین دریانورد، نویسنده كتاب، در این خصوص تصریح كرد: این اثر با 8 بخش در قالب حدود 700 صفحه و به همراه عكس و سند چگونگی شكل‌گیری نیروی دریایی در ایران و تشكیل نیروی دریایی سپاه و نقش آن در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پس از آن را دربر دارد.

وی ادامه داد: مصاحبه و تاریخ‌شفاهی بیش از 50 تن از پیشكسوتان ندسا مانند سردار حسین علایی و همچنین متن مصاحبه با فرماندهان وقت این نیرو در زمان جنگ، منابع اصلی تدوین این كتاب‌ است.

نویسنده كتاب «تاریخچه شفاهی نیروی دریایی سپاه پاسداران» به تشریح مختصری از چگونگی تشكیل این نیرو پرداخت و گفت:‌ این نیروی نظامی، در سال 1364 و همزمان با دستور امام‌خمینی(ره) مبنی بر تشكیل نیروهای سه‌گانه سپاه، به همت سردار حسین علایی، فرمانده قرارگاه نوح فعالیت خود را آغاز كرد.

دریانورد درباره تاثیر ندسا در عملیات‌های نظامی ایران در طول جنگ اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه در بسیاری از عملیات‌های آبی ـ خاكی مانند بدر و خیبر، بعنوان زیرمجموعه قرارگاه نوح حضور فعال داشته و پس از اعلام موجودیت رسمی، در نبردهای سرنوشت‌سازی همچون والفجر 8 و كربلای 3 (انهدام سكوهای البكر و العمیه) نقش بسزایی از خود نشان داد.

‌وی با اشاره به حضور تكاوران ندسا در عملیات‌های كربلای 4 و 5، ادامه داد: عملیات‌های فرامنطقه‌ای و به خصوص درگیری مستقیم با نیروهای آمریكایی در خلیج‌فارس از دیگر اقدامات نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع‌مقدس‌ است.

دریانورد در ادامه تاكید كرد: توسعه ندسا پس از اتمام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و فعالیت‌های این نیرو در زمینه‌های مهندسی در قرارگاه سازندگی نوح، در بخش‌های پایانی كتاب تاریخچه شفاهی نیروی دریایی سپاه پاسداران تشریح شده‌اند.

این نویسنده دفاع‌مقدس یادآور شد: این كتاب مرحله ویرایش نهایی را در معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گذراند و در آینده‌ای نزدیك به چاپ خواهد رسید.

دریانورد در پایان از انتشار كتاب جدیدش، گلگون و دریایی، خبر داد و گفت: این اثر‌ خاطرات و مشاهدات فرماندهان و رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران بوشهر از سال‌های دفاع‌مقدس را دربرگرفته و به تازگی با حمایت اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان بوشهر و توسط انتشارات دریانورد، وارد بازار نشر شده است.

ارسال نظر