کد خبر: ۸۲۷۶
تعداد بازدید: ۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

اعلام نتایج نهایی تحقیقات آمريكا درباره حادثه خلیج مكزیك

نتایج نهایی کمیته تحقیق‌کننده درباره لکه نفتی خلیج مكزیك اعلام شد.

به گزارش CNN، کمیته بررسی کننده لکه نفتی در آب‌های خلیج مکزیک پس از ماهها تحقیقات درباره بروز مشکل در سکوی نفتی شرکت بریتیش پترولیوم نتایج تحقیقاتش را به صورت مفصل تشریح کرد.

این کمیته ویژه که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، آن را مأمور بررسی نشت نفت در خلیج مکزیک کرده بود؛ خواستار آن شد که اقدامات اساسی برای ایجاد تغییرات در مقررات مربوط به استخراج نفت در مناطق فراساحلی امریکا صورت پذیرد.

باب گراهام، سناتور سابق امریکایی و رئیس این کمیته، اعلام کرد: نتایج شش ماه تحقیقات نشان می‌دهد با صورت دادن اقداماتی، امکان جلوگیری از بروز لکه نفتی خلیج مکزیک وجود داشت.

به گفته این مسؤول امریکایی، امکان پیش‌بینی این مشکل و جلوگیری از آن وجود داشت.

کمیته مذکور به دولت و کنگره امریکا توصیه کرد یک سازمان مستقل در درون وزارت کشور امریکا ایجاد شود که مأموریت اصلی نظارت بر فعالیت‌های مربوط به استخراج نفت در مناطق فراساحلی و حصول اطمینان از امنیت فعالیت آنها باشد.

احتمالا جمهوريخواهان حاضر در کنگره امریکا با افزایش نظارت‌ها در حوزه نفتی مخالفت خواهند کرد.

جمهوريخواهان امریکا از مدتها قبل خواستار آن بوده‌اند که باوجود بروز مشکلاتی از قبیل لکه نفتی، اقدامات امریکا در استخراج فراساحلی نفت گسترش پیدا کند.

لکه نفتی خلیج مکزیک سبب ورود میلیون‌ها بشکه نفت به آب‌های این منطقه و بروز بزرگترین بحران زیست‌محیطی تاریخ آمریكا شد.

این لکه نفتی در دهم اوریل 2010 آغاز شد. شروع این لکه نفتی با وقوع انفجار در یکی از سکوهای نفتی شرکت نفتی بریتیش پترولیوم بود که به کشته شدن یازده نفر منجر شد. در پی این انفجار، میلیون‌ها لیتر آلودگی نفتی وارد آب‌های منطقه شد.

سرانجام پس از چهار ماه، این لکه نفتی مهار شد.

کمیته تحقیق‌کننده درباره این لکه نفتی پس از تحقیقات خودش اعلام کرد: باید اصلاحات اساسی در صنعت نفت امریکا صورت پذیرد تا دیگر وقایعی همانند لکه نفتی خلیج مکزیک رخ ندهد.

براساس تحقیقات این کمیته، مسؤولان شرکت نفتی بریتیش پترولیوم یک سری تصمیمات پرمخاطره برای صرفه‌جویی و کوتاه کردن مسیر کارها اتخاذ کردند که سبب افزایش شدید مخاطرات مطرح و بروز ماجرای مرگبار لکه نفتی شود.

علت اصلی این تصمیمات خطرناک، کاهش هزینه‌ها برای شرکت‌های فعال در این زمینه بوده است.

در این گزارش آمده است: شرکت بریتیش پترولیوم و شرکای آن، فاقد سازوکارهای لازم بودند تا به واسطه ان اطمینان حاصل شود که سکوهای نفتی از امنیت کافی و لازم برخوردار است.

برآوردهای مختلفی درباره میزان آلودگی‌های نفتی وارد شده به آب‌های منطقه به خاطر این لکه نفتی اعلام شده است.

گفته می‌شود حدود 800 میلیون لیتر الودگی نفتی وارد آب‌های خلیج مکزیک شده است.

کارشناسان امیدوارند انتشار نتایج تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب کاخ سفید بتواند اصلاحات اساسی در صنعت نفت امریکا بوجود بیاورد و سبب شود عملکرد صنایع نفت این کشور ارتقاء پیدا کند تا در اینده آلودگی‌های نفتی مشابه بروز نکند.

کارشناسان تأکید دارند مسؤولان بروز این فاجعه زیست محیطی باید پاسخگوی اقداماتشان باشند و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم و شرکای آن، خسارت‌های ناشی از این بحران لکه نفتی را بپردازد.

نام شرکت BP به همراه شرکت نفتی هالیبرتون و ترنز اوشن بعنوان مقصران این حادثه مطرح هستند.

ارسال نظر