کد خبر: ۸۳۱۷
تعداد بازدید: ۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

ارزيابی عملكرد سازندگان فراساحلی/ گفتگو با سهراب قشقایی

مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در ارزیابی عملكرد شركت‌های ایرانی در حوزه ساخت سازه‌های فراساحلی گفت: شركت‌های ایرانی توانمندی خوبی كسب كرده‌اند؛ اما عمده مشكل آنها در واردات تجهیزات عرشه‌هاست.

سهراب قشقایی كه از مدیران باسابقه شركت كارفرمایی نفت‌وگاز پارس در فازهای پارس جنوبی محسوب می‌شود؛ در گفت‌وگو با خبرنگار مارین نیوز با اشاره به تأخیر ساخت عرشه در مقایسه با جكت توسط سازندگان داخلی گفت: وقتی به جكت نگاه می‌كنیم؛ مجموعا یك سازه است كه در ساخت این سازه، تجربیات لازم در داخل كشور كسب شده و سازندگان داخلی، در حال حاضر می‌توانند براحتی هم جكت‌ها را بسازند، هم نصب كنند و هم تنظیمات لازم را انجام دهند.

به گفته قشقایی، شركت‌های صدرا، تأسیسات دریایی، ایزوایكو و تسدید از جمله شركت‌هایی هستند كه توانمندی و تجربه لازم را در این بخش كسب كرده‌اند و مشكل فنی-مهندسی و عملیاتی در بخش ساخت و نصب جكت‌ها ندارند.

وی مشكل موجود در ساخت عرشه‌ها را مربوط به تأمین تجهیزات آن دانست و تصریح كرد: ساخت عرشه (تاپ ساید) از ساخت جكت پیچیده‌تر نیست و سازندگان ایرانی هم مشكلی در این زمینه ندارند؛ اما، لوله، پمپ، ولو و برخی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در تاپ سایدها هستند كه عمده آنها وارداتی است و مجبورند آنها را از خارج، خریداری كنند.

قشقایی تصریح كرد: مشخصات فنی بعضی پمپ‌ها، لوله‌ها و... مشخصات فنی بالایی است كه در داخل تولید نمی‌شود.

وی درصد تجهیزات قابل ساخت تاپ سایدها در داخل را حدود 40 درصد ذكر كرد و گفت: اگر تجهیزات روی تاپ سایدها هم بومی شود؛ مشكلی در جهت ساخت آنها نخواهیم داشت.

مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی سرعت نصب طبقات تاپ ساید توسط شركت‌های داخلی نظیر تأسیسات دریایی را «در حد متوسط نرم بین‌المللی» دانست و گفت: این شركت‌ها در جهت ساخت استراكچر و بالا بردن یك طبقه در هر 15 روز، مشكلی ندارند؛ اما باید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم را داشته باشند تا بتوانند روی این طبقات قرار دهند.

قشقایی به این پرسش كه «آیا زمینه ساخت بخش بیشتری از تجهیزات مورد نیاز عرشه در داخل وجود دارد؟»، پاسخ مثبت داد ولی درعین‌حال گفت: از آنجا كه سكوهای دریایی جایی است كه گاز در آن، هنوز ترش است و فشار آن از گاز موجود در پالایشگاه‌ بیشتر است؛ بنابراین، مشخصات فنی تجهیزات و سازه باید در بالاترین رتبه‌ها باشد كه بعضی از این موارد، هنوز در داخل كشور ساخته نمی‌شود.

آخرین وضعیت فازهای 17 و 18
مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در ادامه این گفت‌وگو، از تحویل لوله‌های این فاز توسط شركت متن خبر داد و گفت: كل لوله‌های این فاز تا پایان اسفندماه تحویل گرفته خواهد شد.

قشقایی با بیان اینكه «كار اندود كردن (كوتینگ) این لوله‌ها همزمان توسط پیمانكاران این فازها در بهمن ماه آغاز می‌شود»، گفت: كار لوله‌گذاری دریایی این فازها از خردادماه سال آینده توسط شناورهای شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران آغاز خواهد شد.

به گفته وی، تاكنون لوله‌گذاری بخش خشكی و ساحلی و یك قسمت از لوله‌گذاری كم‌عمق دریایی این دو فاز انجام گرفته است.

قشقایی پیش‌بینی كرد كه در صورت فعالیت همزمان دو شناور لوله‌گذار، لوله‌گذاری دریایی این دو فاز طی دو ماه انجام و در مردادماه سال 90 پایان پذیرد.

 وی طول این خط دریایی را 110 كیلومتر اعلام كرد.

مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی درباره روند ساخت دو سكوی اقماری این فازها نیز گفت: مواد اولیه ساخت جكت‌های این دو سكو سفارش داده شده بر حسب سیاست‌های كلی، شركت صدرا مسؤول ساخت این دو سكو شده است.

وی با بیان اینكه «طبعا سرعت ساخت سكوهای اقماری بیشتر خواهد بود»، درباره دلیل این امر گفت: سازندگان در بخش سكوهای اقماری مشخص‌تر هستند و كار مهندسی همزمان با ساخت دو سكو انجام می‌شود و در حال حاضر، تنها تكمیل مشخصات آن باقی مانده است.

مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی بر این اساس پیش‌بینی كرد كه این دو فاز تا آذرماه سال 90 وارد مدار تولید شوند كه این امر، طبق تكلیف و برنامه شركت ملی نفت خواهد بود.

وی درعین‌حال گفت: تكمیل دو سكوی دریایی دوم، زمان بیشتری را باید طی كند؛ اما پالایشگاه‌های خشكی به همراه عمده چاه‌های دو سكوی دریایی اول و عملیات خط لوله تا آن زمان، به بهره‌برداری خواهد رسید.

قشقایی با اشاره به اینكه «یك سكوی حفاری فاز 17 در حال حاضر مشغول فعالیت است»، افزود:  حفاری 11 چاه توسط این سكو در حال انجام است كه در این میان، كار حفره‌های اول و دوم تا مخزن به پایان رسیده و در حال حاضر، حفاری حفره سوم با راندمان و سرعت مناسب در حال انجام است.

وی افزود: كیفیت، آماده‌به‌كاری و سال ساخت این دكل حفاری در وضع مطلوبی است.

تأخیر در حفاری
مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی مجموع پیشرفت حفاری دو سكوی فعال فاز 17 را 22 درصد عنو.ان كرد و گفت: زمان‌بندی حفاری كل چاه‌های دو فاز، 32 ماه است كه در این زمینه، پیمانكاران برای استقرار دومین دكل حفاری فاز 17 بیش از یك ماه از برنامه عقب هستند.

قشقایی درعین‌حال گفت: شركت ملی حفاری در حال حاضر مشغول فعالیت است تا این دكل را مستقر كند؛ چرا كه در غیر اینصورت، بهره‌برداری از این دو فاز با تأخیر مواجه خواهد شد.

وی در مورد عملكرد شركت ملی حفاری در این دو فاز گفت: شركت ملی حفاری در بخشی كه فعالیت خود را شروع كرده؛ نسبت به پروژه‌های قبلی، عملكرد و انسجام بهتری داشته است. اما مشكل ما با این شركت آن است كه طبق برنامه باید تاكنون دو دكل را در این فازها مستقر می‌كردند؛ اما تنها یك دكل تاكنون مستقر شده است. البته خودشان در گزارش‌هایشان آورده‌اند كه برای استقرار دكل دوم در تلاشند؛ اما از نظر ما، هر تلاشی تا وقتی كه اجرایی نشده باشد، مثمرثمر نخواهد بود و به همین دلیل، نگران هستیم.

وی با اشاره به هماهنگی‌های در دست اجرا در این زمینه در طح شركت ملی نفت، ابراز امیدواری كرد كه با استقرار دكل دوم؛ بهره‌برداری این دو فاز با تأخیر مواجه نشود.

افزايش اعتبار دو فاز
مدیر پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی همچنین وضعیت تأمین مالی این دو فاز را طی یك سال گذشته «مناسب» ارزیابی كرد؛ اما درعین‌حال گفت: ممكن است پیمانكاران ما بعضا در نقل و انتقال پول با مشكل مواجه شده باشند، اما بحثی مبنی بر كمبود نقدینگی و منابع مالی نداشته‌ایم و هر جا هم كه پیمانكاران در جهت گشایش LC به مشكل برخورده‌اند، ما راه‌های جایگزین را اتخاذ و مشكلات را حل كرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به افزایش سقف اعتبار فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از سوی شركت ملی نفت گفت: این امر، بر اساس شرحی كاری كه به این دو فاز اضافه شد؛ صورت گرفت و سهم نهایی این دو فاز به 4 میلیارد و 850 میلیون یورو رسید.

ارسال نظر